Gjest Håpløs Skrevet 26. oktober 2003 #1 Skrevet 26. oktober 2003 Jeg er en mann på 34 år som har møtt ei jente. Hun er helt utrolig, men jeg har aldri opplevd noe sånt før. Hun er bare 18 år. Hun er mildt sagt voksen for alderen, men jeg klarer ikke glemme alderen hennes. Hun er den beste jenta jeg har møtt på lenge og jeg tenker på henne til alle døynets tider. Jeg vet virkelig ikke hva jeg skal gjøre.. Trenger tanker fra andre og håper også på svar fra noen som har opplevd alderforskjell som et tema.
Maxine Grey Skrevet 26. oktober 2003 #2 Skrevet 26. oktober 2003 Samliv er vanskelig. Stor aldersforskjell gjør det ikke lettere. Gå sakte framover her! Kan nevne er min mann er tolv år eldre enn meg. Det kreves mye romslighet av begge parter. Samfunnet utvikler seg masse hele tiden, og dere har ingen felles erfaringsbakgrunn fra ungdommen, det kan være et problem. Du er jo ikke sikker selv, siden du spør her.
Gjest Poirot Skrevet 26. oktober 2003 #3 Skrevet 26. oktober 2003 Det første jeg tenkte var-hva med barn..? Kjenner flere som har hatt en viss aldersforskjell (ikke så mye som dere), og det har gått fint. inntil den ene vil ha barn/studere i utlandet/gå på representasjon med jobben/fylletur til syden osv. Da merket de at de ikke var like og hadde totalt ulike behov. Selv synes jeg det var en stor forskejll mellom dere, men det trenger jo ikke bety at det ikke kan gå.
Gjest lmari Skrevet 26. oktober 2003 #4 Skrevet 26. oktober 2003 Alder er vanskelig. Umiddelbart så tenker jeg at det ikke er noe å satse på... Men så er det dette med at kjærlighet ikke har noen aldersgrense, da.. Jeg har flere venninner som har hatt forhold til eller vært interessert i eldre menn. Det har aldri funket - men de fleste gangene har det ikke vært akkurat alderen som har gjort det, men det faktum at man har vært på totalt forskjellige stadier i livet. Altså - når hun er bare 18 år så er hun vel ikke ferdig med videregående enda? Hun har kanskje heller ikke flyttet hjemmefra? Mens du antagelig er i jobb, er ferdig med studier, bor for deg selv osv. Da er dere på så ulike stadier at det er vanskelig å få det til å funke, tror jeg. Du skriver at hun er voksen for alderen. Vel - det var jeg også da jeg var 18. Mye voksnere da enn nå, egentlig. Og sjansen for at hun oppfører seg mer voksent overfor deg er stor. Jeg var interessert i en på 25 da jeg var 17, og oppførte meg som en "satt" 50-åring når jeg var sammen med han. Så traff jeg en som var ett år eldre enn meg, og følte at jeg i mye større grad kunne være meg selv, og ikke spille en voksen og ansvarlig rolle.... Det er 16 år mellom dere. Det er veldig mye nå. Men samtidig er det ikke så mye når du er 56 og hun er 40, eller hva? Derfor mener jeg at det også handler om hvilke stadier dere er på i livet. Vanskelig å gi deg råd. Har du snakket med henne om det?
*Lillian* Skrevet 26. oktober 2003 #5 Skrevet 26. oktober 2003 Det er jo 16år mellom dere....Det kan bli et problem, siden kanskje du vil binde deg fortere enn hun er klar for... Kanskje du ønsker barn før henne.. Det er slike ting som det kan bli problemer av etterhvert. Men på en annen side; hvorfor skape problemer før de har oppstått? Men jeg ser ikke noe iveien for å prøve? Kanskje dere mot alle odds lever lykkelig sammen til dere blir gammel og grå? Det vet man ikke før man har prøvd.... Go for it, sier jeg Har ikke noen erfaring med så stor aldersforskjell selv, så jeg kan dessverre ikke gi deg noen input på det... Lillian
Gjest Håpløs Skrevet 26. oktober 2003 #6 Skrevet 26. oktober 2003 Jeg kan fortelle litt mer om henne da ettersom dere spørr. Først av alt så bor hun for seg selv og har allerede en respektabel jobb. Det er riktig som dere sier at hun ikke har fullført videregående, men fo henne har det hatt lite å si. Og dette med barn. Jeg er ikke klar for barn selv enda, og denne jenta sier hun vil vente et par år med det, noe jeg er helt enig i. jeg takker for utrolig fine svar hittil og håper på flere synspunkter og meninger.
Gjest Madam Felle Skrevet 26. oktober 2003 #7 Skrevet 26. oktober 2003 Jeg var 16 og min ex 32, vi var sammen i nesten 5 år, og det ble brudd mellom oss fordi han ikke var voksen nok Alderen spiller inn så lenge dere lar den gjøre det men jeg har tro på at det kan fungere om begge er åpne og innstilt på det. Du kan komme til å angre bittert om du ikke gjør et forsøk hva har du egentlig å tape på å prøve?
Gjest Anonymous Skrevet 26. oktober 2003 #8 Skrevet 26. oktober 2003 Ja det er stor aldersforskjell mellom dere, og det kommer det alltid til å være, men det trenger ikke bli den største hindringen :blunke: Jeg er selv sammen med en som er 12 år eldre enn meg. Jeg var nettopp fylt 18 når jeg ble sammen med han, og han var da altså blitt 30. Han var som deg veldig skremt i begynnelsen pga aldersforskjellen, men den kjærligheten er det ikke alltid man rår over selv. Jeg var selv ganske voksen av meg da, hadde flyttet hjemmefra, jobbet og alt sånt, men begynte på skolen igjen etter at jeg ble sammen med han. Vi har nå vært samboere i snart 3,5 år ( vært sammen i snart 4,5 år)og vi har et godt forhold tiltross for mange kneiker. Min samboer er svært ung til sinns, drømmer ikke om å gifte seg eller noe sånt, og er veldig opptatt av at jeg skal få leve ut min ungdomstid. Vi vil begge ha barn, men vi vil vente noen år til. Jeg sier ikke at det kommer til å bli lett å ha et forhold til ei så ung jente. Du vil alltid ha så mye mer erfaring enn henne, og også se forskjellig på ting. Dette er noe dere begge må klare å akseptere dere imellom, og faktisk bare innse at det også alltid vil være en forskjell på dere. Kan dere klare å leve med det, er dere godt på vei. Min samboer og jeg har alltid hatt et avslappet forhold til det med aldersforskjellen vår, og vi erter hverandre stadig med det. Det er ikke noe vi er flau over eller gjemmer bort. Det du også må regne med, er å bli litt mislikt eller hva jeg skal kalle det av hennes venner. Når jeg var 18 og mine jevnaldrende spurte hvor gammel min kjæreste var, fikk jeg som regel bare negative kommentarer. Nå som jeg er eldre får jeg ingen negative kommentarer på det lenger gudsjelov, for det er faktisk ganske slitsomt. Hvis dere begge vil innlede et forhold med hverandre, syns jeg dere skal ta sjansen. Tenk å bli sittende å angre senere på at man aldri turte ta en sjangs. Ønsker dere lykke til jeg!
Gjest Anonymous Skrevet 28. oktober 2003 #9 Skrevet 28. oktober 2003 Stor aldersforskjell er vanskeligere desto yngre jenta er. Jeg har alltid vært sammen med "eldre menn". Da jeg var 18 var jeg sammen med en på 36, og nå som jeg er 29 er jeg sammen med en på 42. Forholdene mine har fungert bedre og bedre ettersom jeg har blitt eldre og jeg har blitt tilsvarende mer og mer skeptisk til forhold hvor jenta er såpass ung. Synes du skal ta det veldig forsiktig Dere lever i to ganske forskjellige tidsaldre. Hun vil oppleve at de neste 5-6 årene byr på masse opplevelser, erfaringer, endringer og prosesser, mens ditt liv "har roet seg" tilsvarende. Lykke til.
Factor Skrevet 28. oktober 2003 #10 Skrevet 28. oktober 2003 Har alltid lurt på dette: Hva er det 36 år gamle menn ser i 18 års gamle jenter?? Jeg ble riktignok forført av en olding selv da jeg var 17-18, men et varig forhold??? Hvor er den felles plattformen? Og jada, jada - jeg var også veeeeldig voksen for alderen da jeg var 18..... Ærlig talt, la jenta få være alene og finn deg ei på din egen alder!
Gjest Madam Felle Skrevet 28. oktober 2003 #11 Skrevet 28. oktober 2003 Har alltid lurt på dette: Hva er det 36 år gamle menn ser i 18 års gamle jenter?? Jeg ble riktignok forført av en olding selv da jeg var 17-18, men et varig forhold??? Hvor er den felles plattformen? Og jada, jada - jeg var også veeeeldig voksen for alderen da jeg var 18..... Ærlig talt, la jenta få være alene og finn deg ei på din egen alder! Han er bare 34 les innlegget bedre neste gang du Selv om du ikke var voksen når du var 18 er det ikke det samme som at alle andre er som deg
Factor Skrevet 28. oktober 2003 #12 Skrevet 28. oktober 2003 Okey, okey - sorry sorry sorry - 34 da. Madammens innlegg var forøvrig svært nyttig i debatten.... Det er en diskusjon under tema "seksualitet" om et tilsvarende forhold. Riktignok er jenta her 16, men prinsipielt diskuteres det likevel forskjell i alder og modenhet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå