Gjest Gjest Skrevet 17. februar 2011 #1 Skrevet 17. februar 2011 Datteren min nekter å ha svømming pga de andre driver å gjør narr av kroppen hennes. De mobber henne med at de ser tissesprekken hennes i gjennom badedrakta og kaller hun ting for det og ler og hun synes jo dette er både flaut og ekkelt. I dag var det den andre svømmingen hun skulket. Hun vil ikke at jeg skal ringe skolen og har sagt at hun kan vel bare ta på seg noe annet, men det vil hun ikke. Jeg tror dette har gått kraftig inn på henne rett og slett. Men hva skal jeg egentlig gjøre her? Det blir vel ikke slutt på mobbingen om man ikke sier i fra, noe hun ikke vil at jeg skal gjøre. Hun er god til å svømme og de får ikke karakterer så sånt sett er det vil ikke katastrofe det med svømmingen, men problemt er jo at hun skulker hele dagen så de andre skal tro hun er syk. Og dette går jo ikke i lengden for svømming skal de ha helt frem til slutten av mai en gang i uken. Så er det noen som har noen tips til noen løsninger? Datteren min ligger jo på knær omtrent og bønnfaller meg om å ikke ringe skolen og vil helst at vi bare skal glemme det. Det er så vondt å se henne slik, men hvor greit er det egentlig å si i fra bak hennes rygg? Nå ser jeg vel egentlig bare på dette som en liten bagatell, noe hun tydeligvis ikke gjør og jeg vil jo ikke gjøre det verre for henne heller.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #2 Skrevet 17. februar 2011 Det er aldri en bagatell å bli mobbet !!!!! Jeg vill sagt fra til læreren uansett, så kanskje dere kunne funnet en løsning. 2
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #3 Skrevet 17. februar 2011 Stakkars jente. Det er ikke alltid lett. Jeg hadde nok gitt beskjed til skolen - og prøvd å finne en løsning som ikke trengte å resultere i at medelevene skjønte at hun hadde sagt noe... hvis det er mulig?! hun er vel redd for å bli mobbet enda mer om de får vite at hun sladret. Mener uansett det helt klart bør diskuteres med læreren i alle fall.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #4 Skrevet 17. februar 2011 Jeg foreslår å kjøpe ny badedrakt (svart, pass på at stoffet ikke er gjennomsiktig). Og å lære datteren din å ta igjen! Om hun ikke er flink til det, så trenger hun å øve seg. Det kan du bidra med. Dette kan bli en fin livsleksjon for datteren din, at hun ikke skal godta at andre er stygge med henne. (Jeg hadde på meg rød badedrakt på mellomtrinnet, og oppdaget etter en ganske lang stund at den var litt gjennomsiktig, så man faktisk kunne se tissesprekken... uten at noen sa noe da... så sjekk badedrakten) 3
Gjest Frøkenfriken Skrevet 17. februar 2011 #5 Skrevet 17. februar 2011 Huff, jeg kjenner meg så altfor godt igjen i datteren din. Jeg ble mobbet kraftig på skolen, og gymtimene var med til å gjøre livet til et h..... Èn ting jeg har lært av erfaring; ring lærer uten at din datter vet om det, si til lærer at du kommer til å holde igjen din datter hvis han ikke får en endring på dette, fordi dette går så innpå jenta at du orker ikke se henne grue seg syk. Om de trenger en assistent som er sammen med jentene i omkledningsrommet, javel, da må det skaffes. Mobbing er IKKE akseptabelt under noen form, og der har jeg blitt beinhard pga min egen opplevelse. Datteren din vet ikke sitt eget beste når ho ikke vil du skal kontakte skolen, ho er selvfølgelig livredd for å bli mobbet mer. Når du har ringt å snakket med lærer OG kommet frem til en løsning, DA hadde jeg snakket med jenta, og sagt at i neste svømmetime, så skal en voksen følge med slik at mobbing ikke oppstår. Ingen skal behøve å grue seg for å gå på skolen pga mobbing, jeg har hatt flere samtaler med rektor (ikke pga min egen unge, men pga andre barn i den klassen som ble mobbet) og fikk umiddelbart positiv respons, hvorpå foreldrene til disse elevene takket meg i etterhånd. For de visste nemlig ikke noe! Jeg må si at jeg harbevisst hatt mange samtaler med min datter siden ho gikk i barnehage om mobbing, og bedt ho si ifra hvis ho så noe, og det gjorde ho ved flere andledninger, noe som da ble tatt tak i. Forslaget med ny badedrakt er også positiv. Lykke til, krysser fingrene og håper dere får ordnet opp i dette! 4
Brukernavn Skrevet 17. februar 2011 #6 Skrevet 17. februar 2011 Uff, jeg fikk helt vondt i magen av å lese om dette. Stakkars stakkars jenta di!! Frøkenfriken kommer med et veldig bra innlegg som jeg råder deg til å følge. Hvor gammel er jenta di, forresten?
Gjest Tidligere svømme Skrevet 17. februar 2011 #7 Skrevet 17. februar 2011 Først og fremst vil jeg anbefale deg å kjøpe ny badedrakt til datteren din - kan anbefale Speedo sine to lags polyester badedrakter...disse er ikke gjennomsiktige i det hele tatt. Evt. ta opp på foreldremøte at alle jentene bruker like badedrakter i svømminga for å unngå mobbing- man kan få rabatter tror jeg om man kjøpet x antall fra samme sted. Men, synes også du skal ta dette opp med skolen. Som en over skrev er det kanskje ikke så dumt om de fikser en assistent som kan være tilstede i garderoben. Uansett har skolen et ansvar her. Evt. overtal datteren din til å ta igjen- ser for meg at mobberne ikke gidder mer hvis datteren din ikke bryr seg, eller sier at ja, men jeg ser tissedprekken din også, så det så!
Hanselot Skrevet 17. februar 2011 #8 Skrevet 17. februar 2011 Jeg foreslår å kjøpe ny badedrakt (svart, pass på at stoffet ikke er gjennomsiktig). Og å lære datteren din å ta igjen! Om hun ikke er flink til det, så trenger hun å øve seg. Det kan du bidra med. Dette kan bli en fin livsleksjon for datteren din, at hun ikke skal godta at andre er stygge med henne. (Jeg hadde på meg rød badedrakt på mellomtrinnet, og oppdaget etter en ganske lang stund at den var litt gjennomsiktig, så man faktisk kunne se tissesprekken... uten at noen sa noe da... så sjekk badedrakten) Det er da ikke badedrakten som er problemet her. Det kommer ikke til å spille noen som helst rolle i verden hvordan badedrakten ser ut. Mobberne vil alltid finne på nye grunner. Skal man ta tak i problemet må man gjøre noe med de og ikke offeret. Dere som mener offeret bør føye seg innser ikke at da gir dere offeret skylden for at han/hun blir mobbet. Mobberne må tas hardt og ev. forflyttes til en annen skole eller annet miljø. 4
Gjest Tttm Skrevet 17. februar 2011 #9 Skrevet 17. februar 2011 Hanselot; takk for at du skrev ORDRETT slik det føles! Mvh tidl mobbet
Gjest meg Skrevet 17. februar 2011 #10 Skrevet 17. februar 2011 Er ikke heller mobberene som er problemet med skolens miljø og dagnes læresituasjon. I dag skal man lære etter oppsatte systemer, er ikke så viktig med det menneskelige lengre. Hadde man f.eks prøvd å lære alle barn empati og respekt for andre, vill mye være løst. Beste måte er å prate om kropp og pubertet i hver sin garderobe. Lære elevene om hvor forskjellig vi er, og ikke minst hvor forskjellig pubertet utvikler seg. Like viktig at uansett er det slik naturen er og at ingen har kontroll over dette. Stort sett er det snakk om uvitethet som gjør at noen mobber, fordi dem ikke vet nok...
Hanselot Skrevet 18. februar 2011 #11 Skrevet 18. februar 2011 Er ikke heller mobberene som er problemet med skolens miljø og dagnes læresituasjon. I dag skal man lære etter oppsatte systemer, er ikke så viktig med det menneskelige lengre. Hadde man f.eks prøvd å lære alle barn empati og respekt for andre, vill mye være løst. Beste måte er å prate om kropp og pubertet i hver sin garderobe. Lære elevene om hvor forskjellig vi er, og ikke minst hvor forskjellig pubertet utvikler seg. Like viktig at uansett er det slik naturen er og at ingen har kontroll over dette. Stort sett er det snakk om uvitethet som gjør at noen mobber, fordi dem ikke vet nok... Dette høres jo bra ut, og er enig i at kunnskap vil være det som kan løse store deler av problemet. Mobbing vil forekomme uansett hvilken reform man innfører på skolen. Mobbing skjedde for 100 år siden og mobbing forekommer i dag. Jeg vet ikke om det er mulig å lære bort empati og respekt, jeg ser på empati som medfødt og respekt noe man bygger opp basert på erfaringer. Jeg tror mobbing må bevisstgjøres (kunnskap), det må settes fokus på hva mobbing kan gjøre med ett menneske. De fleste som mobber vil kanskje tenke seg om, og noen slutte. MEN, det som jeg mener kan løse problemet er at omgivelsene, at de oppegående rundt mobberen og mobbeofrene vil se og forstå hva som foregår og ta affære. Man må begynne å bry seg om hverandre og ta for seg mobberen samt å beskytte mobbeofret.
ViljaH Skrevet 18. februar 2011 #12 Skrevet 18. februar 2011 Det er da ikke badedrakten som er problemet her. Det kommer ikke til å spille noen som helst rolle i verden hvordan badedrakten ser ut. Mobberne vil alltid finne på nye grunner. Skal man ta tak i problemet må man gjøre noe med de og ikke offeret. Dere som mener offeret bør føye seg innser ikke at da gir dere offeret skylden for at han/hun blir mobbet. Mobberne må tas hardt og ev. forflyttes til en annen skole eller annet miljø. Hva om badedrakten ER gjennomsiktig slik at jentene ser tissesprekken hennes? Og at de ikke er hardcore mobbere, de bare er ubetenksommme fnisejenter som sier rett ut hva de ser? Uten at de ved det mener å dra alle verdens ondskap nedover hodet på jenta? Jeg synes man må se an situasjonen og finne ut hva som foregår her. Ikke bare kreve at de andre jentene i klasse omplasseres på andre skoler som første fix Det er trist om du har opplevd flere år med mobbing, men du kan ikke automatisk anta at alle som opplever ubehagelige ting på skolen går igjennom det samme som deg. Det er ikke snakk om å be offeret føye seg. Jeg foreslo at moren skulle øve med barnet i hvordan stå opp for seg selv. Det har jeg alltid gjort for meg selv (uten øvelse), men tipset tok jeg fra en Oprah-episode jeg så om mobbing. Moren til en mobbet gutt lærte ham bare at det ikke er lov å slå, vend det annet kinn til, osv. Mens mobbeeksperten sa at gutten måtte (og hadde lov til) å sette grenser overfor andre, og at han ikke måtte bare ta imot det som kom hans vei. Hun øvde med ham til å lære seg å si NEI. Det er faktisk slik at mobberne "ser" de svake lammene i flokken, de det er mulig å ramme. Så går de for dem først. En annen strategi som fungerte bra, var at klassene aktivt dannet et ikke-mobb-vennen-min-nettverk. De slo ring rundt hverandre hvis noen prøvde seg på mobbing. Det krever at man snakker med barna og rekrutterer dem til et slikt tankesett. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå