Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har lyst til å lage noen julegaver selv i år. Ser at flere brukere lager strikkede perlearmbånd, noe som så veldig fint ut. Nå lurer jeg om noen kan hjelpe med flere tips, oppskrifter, aktuelle lenker og annen inspirasjon. Håper på mange svar :D

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vi er en gjeng her inne som er i gang med å strikke vesker i ull som vi tover i maskin også - det blir også ganske fint, og funker forhåpentligvis bra som venninnegaver!

Skrevet
Vi er en gjeng her inne som er i gang med å strikke vesker i ull som vi tover i maskin også - det blir også ganske fint, og funker forhåpentligvis bra som venninnegaver!

:Nikke: Har laget min første nå i helga, og dette er virkelig å anbefale. Flotte gaver!

Ellers er strikkede armbånd en ide:

http://www.home.no/tjorvenkg/smykker/strik...ikkearmband.jpg

Her finner du flere tips:

http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php?t=53823

Skrevet

Her er en link til en tidligere diskusjon om hjemmeheklede/-strikkede perlearmbånd.

Skrevet

Sånne perlearmbånd var jo kjempefine, det må jg prøve meg på :)

Skrevet
Sånne perlearmbånd var jo kjempefine, det må jg prøve meg på :)

Ja, det må du gjøre. Det er kjempemorsomt å lage, og ikke så vanskelig heller!

Skrevet

Takk for fine tips. Jeg skal prøve meg på armbånd, kjøpte materialer igår...Hvordan lages de tovede veskene du skriver om, Imari? Jeg har ikke tovet før...

Skrevet
Takk for fine tips. Jeg skal prøve meg på armbånd' date=' kjøpte materialer igår...Hvordan lages de tovede veskene du skriver om, Imari? Jeg har ikke tovet før...[/quote']

Man strikker egentlig bare vanlig...og så har det i maskinen...

Først legger man opp en del masker og strikker en laaaang rektangulær bit. Når man synes den er stor nok, feller man av. Deretter bretter man den sammen og syr den fast i sidene. Strikk så hanker og eventuelt "lokk" om man ønsker det.

Når alt sammen er montert sammen har man det i vaskemaskinen på 60°. Når den er ferdig er vesken fint tovet og det blir virkelig kjempestilig.

Dette var kanskje ingen god forklaring, men men...

Her finner du fler linker om det samme:

http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php?t=53014

http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php?t=30906

http://forum.kvinneguiden.no/viewtopic.php...=tove%2A#580526

• 2 uker senere...
Skrevet

Igjen takk for inspirasjon og oppskrifter!

Jeg har laget 4 armbånd, holder på med veske nummer to og har kjøpt utsyr til decoupage....

Kjempegøy!

Håper jeg kan hjelpe dere en annen gang, da..

Klem

Skrevet

neineinei glemte og være anonym, hvilket sikkert er lurt ettersom jeg skal røpe store julegavehemmeligheter her... Får kommetilbake senere :)

Skrevet

Hva med gipsfigurer? Jeg kjøpte noen engleformer (kjempesøte - englehode med vinger som på glansbildene) for noen år siden og har støpt engler et par ganer. Kan males og lakkes. Mal enetren realistisk eller i en farge. Fint med gull- eller sølvfarget maling oppå påført med svamp/klut i håret og på vingene. Eller hva med å støpe lys? Eller å lage såper?

Skrevet

Ser dere an folk før dere lager gaver til de? jeg mener, jeg hadde aldri i livet brukt en tovet veske eller et armbånd om jeg hadde fått det, så det ville jo vært kjiipt for den som lagde det...

derimot er det andre hjemmelagde tig jeg ville blitt glad for da :)

Gjest sunshine-t
Skrevet

jeg har sydd en del broderier til familien. Svigerfar er sauebonde, så da får han ett morsomt sauebildet og de andre som får, får bilder som er knyttet opp til deres "ting". Jeg skal også lage brente mandler og gi til noen i pyntede krukker.

Syntes det er mer koselig på en måte med hjemmelagede julegaver. Føler man kjenner mer kjærligheten og innsatsen bak gaven, i steden for å gå i en butikk og ta det første og beste. Ok, det var litt på spissen da, men u know wha I mean? :blunke:

Skrevet

Hjemmelaget likør er også en slager under juletreet 8)

Gjest Anonymous
Skrevet
Ser dere an folk før dere lager gaver til de? jeg mener, jeg hadde aldri i livet brukt en tovet veske eller et armbånd om jeg hadde fått det, så det ville jo vært kjiipt for den som lagde det...

Nei. Generelt tenker jeg aldri på mottaker. hverken når jeg kjøper eller lager gaver.

Skrevet

Naturligvis ser man an litt, men disse veskene er faktisk så fine at "alle" kan bruke dem. Trodde ikke jeg under noen omstendighet skulle like dem så godt at jeg ville bruke dem selv, men de er utrolig fine. Det samme med armbåndet.

Her finner flere ideer til julegaver:

http://album.kvinneguiden.no/showgallery.p...t=512&password=

Skrevet

Tviler ikke på at de er fine da, men det vil jo ikke si at alle kommer til å bruke de allikevel ;) Jeg hadde uansett ikke brukt et armbånd, kan ikke fordra å ha det på meg, så for meg hadde det føltes som om personen hadde brukt masse tid på noe som ikke ble brukt, det er jo synd da :) og samme i forhold til veske - ser ikke for meg at jeg ville brukt en tovet veske. Var ikke ment negativt, bare som et hint om å kanskje se an mottakerne før dere brukte masse tid på noe de kanskje ikke ville brukt :)

Skrevet
Tviler ikke på at de er fine da' date=' men det vil jo ikke si at alle kommer til å bruke de allikevel ;) Jeg hadde uansett ikke brukt et armbånd, kan ikke fordra å ha det på meg, så for meg hadde det føltes som om personen hadde brukt masse tid på noe som ikke ble brukt, det er jo synd da :) og samme i forhold til veske - ser ikke for meg at jeg ville brukt en tovet veske. Var ikke ment negativt, bare som et hint om å kanskje se an mottakerne før dere brukte masse tid på noe de kanskje ikke ville brukt :)[/quote']

Jada, det forstår jeg selvsagt! Og det er jo et "must" å se an hvem som skal få gaven før man gir bort, det gjør man jo med alle ting man gir bort uansett om de er kjøpt eller laget.

Poenget mitt var bare at innimellom kan man ta veldig feil av hva man tror at folk vil like og ikke... Jeg tok iallfall grundig feil med veskene og armbåndene... Ikke alltid så lett å forutse hva folk liker eller ikke liker. :blunke:

Skrevet

Ja, selvfølgelig! Det gjør man jo uansett om man kjøper eller om man lager, gjør man ikke det da?

I fjor laget jeg armbånd med perler. Har en gjeng med venninner av alle slag, men ikke alle av dem fikk slike armbånd. Man kjenner jo som regel sine egne venner såpass godt at man vet hvem som ville like det eller ikke....

I år blir det tovede vesker til alle. Det er fordi alle sammen er jenter som jeg tror kan like det.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...