Gå til innhold

Han vil ikke flytte sammen med meg..

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kjæresten min og meg skulle etter planen flytte sammen i hans leilighet i april. Jeg har lenge mast litt om å sette oss ned og begynne å planlegge hva jeg skal ta med herfra, hva som kan kastes, settes på lager etc. og hva vi må kjøpe inn. Og han har unnveket det igjen og igjen så i går ble jeg lei og sa at nå er det snart 2 mnd. igjen og jeg vil gjerne begynne å tenke på dette.

I hele 2010 var leiligheten hans et oppussingprosjekt som nå er ferdig. Nytt bad og kjøkken, ny parkett og tak/vegger er pusset og malt.

Så jeg trodde vi var på rett vei.

Ble nok litt vel irritert i går for plutselig glefset han tilbake på meg og sa at han kanskje ikke var klar ennå og ikke orket mer mas. Men da ble jeg så sint og maste litt til og da ropte han tilbake til meg at han syntes jeg var sjuskete og grisete. Ikke gjorde jeg husarbeid, jeg laget ikke mat og griste masse med chips, dipp og tacomiddag. Ikke vasket jeg klær ofte nok, ikke skiftet jeg ofte nok på senga (han sa den luktet vondt), ikke støvsugde jeg en gang i uka + + + +

Han sa jeg måtte få skikk på orden og rengjøring før vi flyttet sammen. Han er en sånn som HATER rot mens jeg ikke lar meg plage av det. Nå er han redd for at den fine leiligheten skal bli skitten og rotete. Og at min "lukt" og uvaner skal stinke ned hjemmet hans.

vet ikke helt hva jeg føler, er jeg virkelig så ekkel? hvor ofte vasker dere ting??

Videoannonse
Annonse
Skrevet (endret)

Skjønner godt at han ikke vil flytte sammen med deg, om du er som han beskriver. Jeg hadde heller ikke flyttet inn med en mann jeg visste var en sjuskete rotekopp.

For å svare på det du spør om, så vaskes og støvsuges det her 1 gang i uka. Skifter sengetøy 1-2 ganger i uka, vasker klær ofte. Liker å ha det ryddig, mistrives i rot. Kjøkkenet tas kontinuerlig, altså det ryddes og vaskes benker etter matlaging, og koppene settes i oppvaskmaskina.

Bo du alene nå, og har det skittent og rotete? Da er det vel bare å forandre vanene sine.

Endret av Illiya
Gjest Spinell
Skrevet

Ulik terskel for hva som er riktig renholdsnivå er et temmelig vanlig tema for konflikter i heimen! Som regel må begge tilpasse seg hverandre, men hvis du er som han beskriver ville ikke jeg bodd sammen med deg...

Hvor ofte støvsuger og vasker vi i huset? Minst en gang per uke. Badet og doen oftere. Alt søl, smuler på benken, oppvask osv tas med en eneste gang.

Skifte på sengene? Før det lukter i alle fall! (Ca ukentlig, kanskje annenhver uke.)

Klesvask? Så snart vi har nok til å fylle en maskin. Hos oss, med en husholdning på to voksne personer blir det 4-5 vaskemaskiner i uka, håndklær og sengetøy inkludert.

• Liker 1
Gjest Heloise
Skrevet (endret)

Jeg ville ikke flytte sammen 2 av mine ekser nettopp pga. dette. Jeg forstår typen din godt.

Det er ikke noe ålreit å leve i en svinesti og/eller i andre menneskers rot.

Hos meg er det ikke så mye vasking og støvsugning fordi jeg bor alene akkurat nå, og dermed blir det lite rot.

Men en gang i uka ser jeg over, og tar det som må tas.

Endret av Heloise
Skrevet

jeg skal innrømme at jeg nok er en litt rotete person som også kan ha det litt (minimalt) skittent, men føler meg ikke sjuskete eller ekkel allikevel. Støvsuger når behovet virkelig er der, som regel et par ganger i måneden. Prøver å holde det på stell men det er ikke alltid det går i en tung og travel hverdag og med en samboer osm ikke hjelper til.

Kjæresten din må jo for all del få føle sånn som han vil, men jeg synes det var dårlig gjort av ham og ikke si ifra før, og la deg gå rundt og tro at dere skulle flytte sammen i april.

Mitt råd er at du bare får prøve og skjerpe deg, rydd opp etter deg hver gang du har brukt noe. Kanskje ser han det og lar deg flytte inn i april allerede (og hvis han gjør det, så er det selvfølgelig viktig at du fortsetter).

Skrevet

ER du så sjuskete som han sier da?

For min del så hadde ikke det vært hovedgrunnen til at jeg ikke ville startet et samboerskap. Hadde jeg vært forelsket nok så hadde dette vært noe jeg ville prøvd å jobbe med.

Får en følelse av at han ikke er så forelsket i deg og bruker dette som en unnskyldning. Hvis ikke så er det rart han ikke sa noe om det første gangen dere snakket om å flytte sammen.

Skrevet

vet ikke helt hva jeg føler, er jeg virkelig så ekkel? hvor ofte vasker dere ting??

Vi kan ikke vite om du virkelig er så ekkel, det skjønner du nok. Men for å være litt motvekt til de som er veldig nøye på renhold her. Hjemme hos oss er vi ikke såå nøye på ting. Enkelte ting er vi litt nøye på, slik som at vi sørger for å få unna oppvasken, tørker av bord og benker på kjøkkenet, henger opp våte klær og håndkler umiddelbart så det ikke begynner å lukte osv. Vi prøver å vaske badet en gang i uken, noen ganger går det litt lengre tid. Men vi sørger ihvertfall for å ha relativt rent bad når vi får gjester, egen skit er mindre ubehagelig enn andres skit. Gulvene taes skjeldnere, noen ganger tar vi bare støvet som har samlet seg i krokene, noen ganger litt mer, og noen ganger tar vi skippertak med støvtørking og gulvvask og hele pakken. Dette varierer litt med hvor travelt vi har det ellers. Skifte på sengen gjør vi ukentlig, og vi vasker klær en fast dag i uken, tre runder med vaskemaskinen, da vi har vaskekjeller. Rydding går litt i rykk og napp, vi rydder mer "konstant innimellom" enn "skippertak en gang i uken". Vi er begge litt tilhenger av "bebodde" hjem, men vi prøver å ha system nok til at ting har litt faste plasser, og vi prøver å unngå at rot ligger på samme sted alt for lenge.

Men om du forestiller deg at du kommer inn i leiligheten din som gjest, ville du da følt deg ubekvem på grunn av at det var rotete og skittent? Isåfall vil jeg tro du bør vurdere måten du gjør husarbeid på. Og er det ikke egentlig bedre at kjæresten din tar det opp før dere har flyttet sammen, så du vet hvilke forventninger han har, istedenfor at dere flytter sammen og krangler om rydding og husarbeid til dere begge er helt utslitt og hater hverandre, for så at bruddet blir stygt og dere forlater hverandre som uvenner? Men jeg synes godt han kunne ha tatt det opp på en hyggeligere måte og gjerne på et enda tidligere tidspunkt.

• Liker 3
Skrevet

Jeg skjønner han veldig godt jeg. Samboeren min hadde bodd lenge alene da jeg traff han, og hadde alle mulige uvaner. Noe av det første jeg gjorde hos han (for å klare å være hos han) var å vaske ned kjøkken, bad og støvsuge og vaske gulvene en dag han var på jobb. da han så badet ble han sjokkert over hvor rent det var blitt...for han hadde ikke vasket badet siden han for tre måneder siden hadde vasket vinterdekkene i dusjen :filer: Jeg ble mildt sagt sjokkert over at han kunne gjøre noe slikt.

Nå er det heldigvis mye bedre. Vi støvsuger en gang i uken, vasker gulvene en gang i uken, tørr mopper 2-3 ganger i uken (jeg har i senere tid fått støvallergi), tørker støv en gang i uken, vasker badet 1 gang i uken, tar kjøkknete kontinuerlig så det alltid er rent, skifter på sengene hver helg, og vasker mellom 2-4 maskiner med tøy i uken...da også sengetøy og håndkler.

rot og urenslighet kan faktisk være et overveiende argument for å ikke ønske å bo sammen med den en elsker. Jeg måtte synke til samboerens nivå på rydding og rengjøring i den første leiligheten vi leide sammen for å nå inn til han. Han begynte å kjefte og smelle fordi det var rotete og lite rent, og først da jeg smalt tilbake at jeg gjorde absolutt ikke noe annerledes enn han gjorde skjerpet han seg. Før det var det kun jeg som ryddet, vasket og gjorde det som måtte gjøres for å holde det trivelig rundt oss.

Helt ærlig hadde jeg hatt store betenkeligheter med å flytte sammen med en som var så rotete en gang til. Kampen for å få det rent rundt oss var ganske lang, og det burde i grunnen ikke være nødvendig å ta en slik kamp. renslighet bør være det minste en kan forvente i en samboer.

• Liker 1
Skrevet

Hos oss blir det meste gjort ca en gang i uka, bad, støvsuging og støvtørking. Sengetøy tas annenhver uke, men jeg vurderer å øke frekvensen. Skittentøyskurven holdes på akseptabelt nivå, dvs den renner ikke over. Vasker ca 4 maskiner i uka (vi er bare to voksne).

Overflater på kjøkkenet vaskes hver dag og oppvaskmaskinen går nesten hver dag (har en sånn smal en som egentlig er litt for liten for min smak).

Vinduer tas to ganger i året og skikkelig storvask tas to ganger i året.

Vi har veldig forskjellige toleransegrenser. Samboeren er allergisk mot rot og jeg får fnatt av hybelkaniner. Men det har ikke vært noen krangler hos oss pga dette, vi har for det meste bare ordnet ting selv hvis vi ikke er fornøyde med hva den andre har gjort, men så er vi heller ikke veldig rotete og skitne av oss. Ingen sure miner hos noen, heldigvis.

Ellers holdes alt slik at vi fint kan ta imot besøk på tre minutters varsel. :)

Skrevet

Tja, personlig syntes jeg det er liten vits å fære så fokusert på det som samboeren din, har man så mye tid til å fokusere på å ha det naziryddig så har man for mye fritid mener nå jeg. Men man skal selvsagt ha en ok standard, men det kan gjøres uten å være nazi.

Men skjønner jo at din innstilling, at du ikke plages av rot i det hele tatt kommer i konflikt med hans ryddighet. Selv om han ble frustrert og sint så er det bedre å ta den diskusjonen før dere flytter sammen mener nå jeg, så kan man eventuelt lage et kompromiss. For det må man når man blir samboere, man kan ikke lenger alene sette standarden (eller la være å gjøre det) alene, man må være to om det, hvis ikke blir det bare krangel og frustrasjon på sikt.

• Liker 2
Skrevet

TS her... jeg har sikker endel å jobbe med når det gjelder å rydde. Jeg er fæl til å sette igjen oppvask overalt så innimellom lukter det veldig mat her. Lage mat kan jeg ikke, blir endel pizza og ferdige middager.

Skrevet

TS her... jeg har sikker endel å jobbe med når det gjelder å rydde. Jeg er fæl til å sette igjen oppvask overalt så innimellom lukter det veldig mat her. Lage mat kan jeg ikke, blir endel pizza og ferdige middager.

Maglagingskunnskaper hadde ikke spilt så stor rolle for min del, det kan uansett læres. Heller ikke at man setter igjen et og annet glass og fat på benken. Men bestikk/fat etc. med luktende matrester bør man absolutt ta så fort som mulig, samt få bært ut søpla. Hadde ikke likt hvis jenta ikke hadde gjort det.

Skrevet

Dere bør jo bli enige om hvordan dere vil ha det i heimen ift. ryddighet/renslighet, så blir det nok færre krangler om dere velger å flytte sammen :)

Jeg er litt rydde/vaske-nazi, men har forståelse for at samboeren min ikke har det på samme måten, jeg tar gjerne en større del av husarbeidet, selv om han også gjør en innsats.

Innimellom kan jeg rote en del, og litt rot tåler jeg ei stund, men gamle matrester som bare står der blir for meg direkte grisete, det hadde ikke jeg taklet! Sengetøy må også skiftes, bad/wc vaskes ++ så kan heller skittentøyskurven bli full før klærn vaskes eller reklame ligge å flyte ei stund før det kastes. Men ting som går på hygiene, f.eks matrester eller svette lakener som lukter = NEI!

Hvis du tenker godt etter, stemmer noe av det han sier, eller overdriver han? Plages ikke du av at mat står på benken og lukter, eller er det helt greit? Hvordan er du vant hjemmefra med vasking og sånt?

Uansett, tror jeg dere gjør lurt i å snakke om hvordan dere ønsker å ha det, og komme frem til en felles plan, uten at det bare er hans synspunkter som skal tas hensyn til :) På en måte kan det jo være positivt at dette blir diskutert FØR dere flytter sammen evt, så slipper diskusjonen å komme senere. Lykke til!!

Skrevet

Jeg kan av erfaring si at renslighet har veldig mye å si.

Jeg gikk fra min mann pga det (flere andre faktorer i bildet også selvsagt).

Jeg er ikke hysterisk renslig, men liker, og trives m å ha det rent og ryddig rundt meg. DA klarer jeg å slappe av. (Vasker en gang i uka, støvsuger nesten daglig. Vasker klær daglig pga flere barn, sengeskift hver/annenhver uke, kjøkkenet er stort sett bestandig ryddig, og leker plukkes opp etter bruk)

Da vi bodde sammen, gikk jeg hele tiden å ryddet opp etter han og ungene. Jeg sa fra, gang på gang, men ble ikke lyttet til.

I tillegg til at han ikke SÅ rotet, var ..og er, han ikke særlig nøye med personlig hygiene. Han hadde en jobb som gjorde at han burde dusje daglig pga lukt, men gjorde ikke det.

Å ha en mann da, som kom å la seg møkkete i rene sengklær var en prøvelse!

Følte at mine følelser og behov for å ha det rent rundt meg, ble ignorert.

Tilslutt gav jeg opp..huset fløt i skitt. Jeg prøvde å la være å rydde hus og ta opp etter alle, resultatet ble at JEG var den som ble uglesett da JEG tydeligvis var lat og ikke ryddet/var en god husmor.

Så jeg dro.. og er såå glad for det. Er gode venner m eksen den dag i dag, men gremmes over å måtte sende ungene mine til det skithullet. For nå er det værre der en noen gang. Gardiner har hengt oppe i 3 år nå, speilene er snart hvite, huff.. nei..

Og tro meg.. jeg HAR sagt fra... men han blir bare snurt og fornærmet.

Så ja!.. renslighet har mye og si, og jeg synes ikke kjæresten din forlanger for mye av deg.

Han ber ikke DEG om å endre deg, men vanene/rutinene dine, og såpass bør du klare vil du ha han :)

Gjest Spinell
Skrevet

Gardiner har hengt oppe i 3 år nå,

Er på linje med deg i det meste du sier, unntatt dette. (Pluss at jeg ikke støvsuger hver dag.)

Mine gardiner skiftes ikke ut, og enkelte av dem kan ikke vaskes, heller... De blir ristet og støvsuget i blant. Har ikke inntrykk av at vår gardinpraksis er ulik mange andres.

Skrevet

Hvor mye tid av livet skal man bruke på å "rydde og gjøre rent" når det sannsynligvis ikke er en svinesti uansett? noen av dere går vel helt i spinn hvis det står et glass på bordet? Det gjør ikke jeg. Det kan stå 3 glass der uten at jeg får fnatt. Det kan til og med ligge et par blader og en avis der.

Det kan henge noen klær over gelenderet som skal brukes 1 gang til før de vaskes; jeg legger da ikke disse tilbake i skapet der det er HELT nyvaskede klær. Doen? Hvis man er flink til å vaske bort sine egne bremsespor etc så blir det da ikke overflod med ting som må vaskes der heller. Sengen annenhver uke.

Støv 1 gang i uken. Samme med støvsuging. Hva er problemet? Jeg føler med dette at jeg har tid til å leve og at jeg ikke kaster bort livet på å vaske konstant! Og jeg er ikke skitten, jeg har ikke skitne klær på meg,men jeg syns ikke det er et koselig hjem hvis man ikke har noen ting og tang her og der som viser at ja, her bor det faktisk mennesker.

Skrevet

Er på linje med deg i det meste du sier, unntatt dette. (Pluss at jeg ikke støvsuger hver dag.)

Mine gardiner skiftes ikke ut, og enkelte av dem kan ikke vaskes, heller... De blir ristet og støvsuget i blant. Har ikke inntrykk av at vår gardinpraksis er ulik mange andres.

Ah.. jeg skulle kanskje spesifisert litt. Jeg har samme "gardinpraksis" som deg ;)

Men hos min ex har gardinene i stua hengt oppe i 3 år nå, uten risting, støvsuging eller vasking. (Dette er forøvrig vaskegardiner..)

Jeg måtte innstendig be han om å i det minste ta ned julegardinene denne jula og vaske de.. de hadde hengt oppe siden forrige jul...

Nå henger stuegardinene der, pent uberørt av menneskehender :), og midt i vinduet.. (ikke på sidene som er mer "vanlig"..)

Og ang støvsuging, det gjør jeg så ofte pga ungene.. når de er hos faren, er det kun 1 - 2 gang i uka.

Skrevet

Jeg tenker vikarierende motiv for å si at egentlig har han ikke lyst å bo sammen med deg. Jeg hadde blitt så såret at jeg ALDRI hadde flyttet inn hos han etter noe slikt. I alle fall hadde jeg aldri greid å slappe av i HANS fine ting etter en slik tale.

Skrevet

Kanskje han synes du maser for mye??? Dette er ikke vondt ment, men for meg kan det virke slik. Ja, vi kvinner vil være tidlig ute. vite ditt og vite datt. planlegge alt slik at ingenting blir stress. FOR OSS. men for gutta blir det stress.

Jeg har vært sammen med min kjære i 3 år. jeg flyttet inn til han i sommer. og vi skal nå bygge hus sammen. For meg var det veldig naturlig å flytte sammen tidlig for jeg følte det passet slikt. han også, frem til jeg begynte å planlegge alt. da var han ikke klar lengere. Hva som om du stresser litt da? eller gjør ting litt i siste liten. Ingenting farlig skjer av den grunn... Prøv å ro ned og husk at han er en mann som gjør så godt han kan!

Dette med rydding, vasking osv tror jeg var noe han sa rett ut for å gi deg en grunn. kanskje han fikk panikk opp i alt maset!

Skrevet

Hvor mye tid av livet skal man bruke på å "rydde og gjøre rent" når det sannsynligvis ikke er en svinesti uansett? noen av dere går vel helt i spinn hvis det står et glass på bordet? Det gjør ikke jeg. Det kan stå 3 glass der uten at jeg får fnatt. Det kan til og med ligge et par blader og en avis der.

Det kan henge noen klær over gelenderet som skal brukes 1 gang til før de vaskes; jeg legger da ikke disse tilbake i skapet der det er HELT nyvaskede klær. Doen? Hvis man er flink til å vaske bort sine egne bremsespor etc så blir det da ikke overflod med ting som må vaskes der heller. Sengen annenhver uke.

Støv 1 gang i uken. Samme med støvsuging. Hva er problemet? Jeg føler med dette at jeg har tid til å leve og at jeg ikke kaster bort livet på å vaske konstant! Og jeg er ikke skitten, jeg har ikke skitne klær på meg,men jeg syns ikke det er et koselig hjem hvis man ikke har noen ting og tang her og der som viser at ja, her bor det faktisk mennesker.

En bruker da ikke mye tid på å rydde når man f.eks tar med seg glass/kopper/fat tilbake til kjøkkenet når man likevel skal en tur dit?

Og klær på gelenderet som kanskje skal brukes en gang til...joda, men mine har jeg på soverommet på knagger eller en stol. Trenger da ikke å henge så alle ser det?

Jeg vasker og støvsuger sikkert sjeldnere enn mange andre, sånn ca en gang i uka. Men det trengs ikke mer heller her, så en må ta det etter hvordan man har det. Ryddig er det dog stort sett hele tiden. Men jeg tenker aldri på at nå må jeg RYDDE, ettersom jeg tar med ting når jeg likevel skal den veien. Verre er det da ikke?

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...