LarsThomas Skrevet 17. februar 2011 #1 Skrevet 17. februar 2011 Feks denne leiligheten? http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=26892621 Vi er et par som har fått lån på 2,1 millioner så nå ser vi litt på diverse leiligheter i Oslo. Har jo hørt mye negativt om slike leiligheter som dette, men hva er egentlig fordelene og ulempene?
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #2 Skrevet 17. februar 2011 Skal forsøke å være kort og presis. Fordeler: - Man kan klare seg med lavt personlig lån, eller kun egenkapital. Bakdeler: - Man har selv ingen kontroll over renten og nedbetalingstiden på fellesgjelden. Man er prisgitt avtalen inngått via bolettslaget. - Dersom andre andelseiere ikke er i stand til å betale for seg kan de resterende andelseierne bli økonomisk ansvarlig for dette. Viktig å sjekke at det er sikringsfond. - Leiligheten kan være tung å selge videre. Siden mange skyr høy fellesgjeld.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #3 Skrevet 17. februar 2011 Skal forsøke å være kort og presis. Fordeler: - Man kan klare seg med lavt personlig lån, eller kun egenkapital. Bakdeler: - Man har selv ingen kontroll over renten og nedbetalingstiden på fellesgjelden. Man er prisgitt avtalen inngått via bolettslaget. - Dersom andre andelseiere ikke er i stand til å betale for seg kan de resterende andelseierne bli økonomisk ansvarlig for dette. Viktig å sjekke at det er sikringsfond. - Leiligheten kan være tung å selge videre. Siden mange skyr høy fellesgjeld. Men det meste av fellesgjelden har flytende rente. Vil ikke sikringsfondet først hjelpe de som klarer å betale fellesutgiftene hvis rentene øker. Mao at din bolig må bli tvangsolgt og dermed har man ingen fordeler med sikringsfond og IN ordning før et evt. tvangsalg blir reelt? Pluss at fellesutgiftene kan øke i seg selv hvis flere leiligheter blir tvangsolgt eller står tomme hvis det er et nytt borettslag?
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #4 Skrevet 17. februar 2011 Men det meste av fellesgjelden har flytende rente. Vil ikke sikringsfondet først hjelpe de som klarer å betale fellesutgiftene hvis rentene øker. Mao at din bolig må bli tvangsolgt og dermed har man ingen fordeler med sikringsfond og IN ordning før et evt. tvangsalg blir reelt? Pluss at fellesutgiftene kan øke i seg selv hvis flere leiligheter blir tvangsolgt eller står tomme hvis det er et nytt borettslag? Ja, sikringsfondet vil vel hjelpe de som faktisk kan gjøre opp for sin del. Den vil altså ta over for de som ikke kan gjøre opp for seg eller leilighetene ikke blir solgt (nybygg). Det viktigste poenget er at alle borettslag ikke har sikringsfond. Altså man kan som andelseier bli skikkelig sittende i stikken dersom slik fond ikke er på plass. Så vidt meg bekjent.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #5 Skrevet 17. februar 2011 Feks denne leiligheten? http://www.finn.no/finn/realestate/homes/object?finnkode=26892621 Vi er et par som har fått lån på 2,1 millioner så nå ser vi litt på diverse leiligheter i Oslo. Har jo hørt mye negativt om slike leiligheter som dette, men hva er egentlig fordelene og ulempene? Totalt litt over 9000 i fellesutgifter mnd? Så skal dere betale på deres eget lån i tillegg? Ta høyde for at fellesutgifter kan stige betraktelig ved renteforhøyelse. Syns denne leiligheten var lite for altfor mye penger. Ps hva kan man bruke terassen til? De kan jo avertere med takterasse,men det er boflaten som teller. Slike leiligheter er vanskelig å selge her jeg bor.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #6 Skrevet 17. februar 2011 Det jeg synes var negativt var den høye fastrenten dette låner er bundet opp til. Jeg bor selv i borettsalg, men i et OBOS borettslag, og vi har husbankfinansiering med rente på 2,5%. Skal du kjøpe borettslagsleilighet anbefaler jeg OBOS, de har god sikringsordning og folk stoler på dem.
Silveri Skrevet 18. februar 2011 #7 Skrevet 18. februar 2011 Jeg reagerte på to ting ved denne leiligheten: 1) Renten på fellesgjelden er bundet på 5,2%. De fleste bankene tilbyr lån med rente på 3-og noe %. Forskjellen utgjør en del tusen i året på et lån på over 1,1 million. 2) Uvanlig høye felleskostnader, 2145 kr pr måned. Jeg har en leilighet på samme størrelse og betaler flere hundre kroner mindre pr måned, og jeg har oppvarming og varmt vann inkludert! Hvis jeg tar vekk varmt vann og oppvarming vil det si at jeg har nesten 1000 kroner mindre pr måned. Det blir over 10 000 i året. Det er f.eks. en sydentur.
AnonymBruker Skrevet 18. februar 2011 #8 Skrevet 18. februar 2011 Jeg ser at renten er bundet frem til i 2013. Det tyder på at den ble bundet i 2008 for 5 år. På det tidspunktet var det mange borettslag som valgte å binde renten , for prognosene viste renteoppgang, og mange borettslag hadde ikke økonomi til å klare en ytterligere oppgang til 7-8 % som var stipulert. Når det gjelder felleskostnadene så er de forskjellige fra borettslag til borettslag, avhengig av hva de innbefatter. Her er både kabelTV, og renhold av fellesområder spesifisert. I tillegg kommer forsikring, renovasjon, vann og kloakkavgift, eiendomsskatt, vedlikehold, styrehonorar, kostnader ved styrearbeid og generalforsamling osv. Jeg ser at mange av dere kommenterer sikringsfondet. Det er absolutt en stor fordel om borettslaget er medlem der. Da vil ikke andelseierne blir sittende med kostnaden for den som ikke betaler sine felleskostnader. Det er en forsikring for tap av inntekt for borettslaget. Men den trår ikke i kraft før misligholder har solgt leiligheten (evt tvangssalg) og det ikke er nok å hente ved oppgjøret.
Østlandet Skrevet 18. februar 2011 #9 Skrevet 18. februar 2011 Dette er da langt fra høye månedlige fellesutgifter? Med tanke på hva du får igjen. Jeg synes heller ikke fellesgjelden er av de høyeste, i forhold til innskuddet. Når du tenker på at det er bundet rente, så er den heller ikke urimelig, med tanke på tidspunktet den sannsynlig er tatt opp. Men regn litt på hva f eks 7% rente vil ha å si for utgiftene fremover. Der kan vi vel være i løpet av 2-3 år. Ta det i hvert fall med i regnestykket. Totalprisen for denne, synes ikke jeg er spesielt høy, i forhold til mye annet. Personlig kunne jeg ikke tenkt å bodd slik. Men, jeg ser helt greit at for mange andre kan denne være attraktiv.
Silveri Skrevet 18. februar 2011 #10 Skrevet 18. februar 2011 Det er nettopp det som er dumt med leiligheter med høy fellesgjeld, man kan ikke selv velge om man ønsker å binde renten og på hvilket tidsspunkt det gjøres. Når det gjelder fellesutgiftene må jeg tilføye at der jeg bor er også kabel-tv og renhold av fellesområder inkludert, i tillegg til alle de andre tingene. Min leilighet er også sentralt i Oslo så kommunale avgifter er det samme. Allikevel betaler jeg nesten 1000 kr mindre pr måned.
AnonymBruker Skrevet 19. februar 2011 #11 Skrevet 19. februar 2011 Silveri Hvordan er det med (planlagt) vedlikehold i ditt borettslag? For det er forskjellig hvordan lagene planlegger. Noen tar økningen på forhånd, og sparer opp en buffer, mens andre lar det meste skure å gå til vedlikeholdet er et faktum,og tar heller opp lån da.
AnonymBruker Skrevet 20. februar 2011 #12 Skrevet 20. februar 2011 Silveri Hvordan er det med (planlagt) vedlikehold i ditt borettslag? For det er forskjellig hvordan lagene planlegger. Noen tar økningen på forhånd, og sparer opp en buffer, mens andre lar det meste skure å gå til vedlikeholdet er et faktum,og tar heller opp lån da. Men atter andre har en vedlikeholdsplan som de følger, og så snart evnt. lån er tatt opp for å gjennomføre en aktivitet justeres fellesutgiften tilsvarende.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå