Gå til innhold

Er ikke barnehagen til OM man trenger den?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå er jeg lei av at alle får sjokk og blir hysteriske av at ungen min ikke er i barnehage. H*n er ikke to år en gang! Når vi har anledning til å ikke ha barnet i bhg,og vi syns det er for tidlig,så må det da være vårt valg?! Jeg er lei av å høre "er h*n ikke i bhg ENDA?" Når sendte dere barna i bhg,om dere gjorde det? Og hvis dere kunne vært hjemme med barnet,ville dere valgt det istedetfor bhg? Skal sies at jeg har jobbet i den lokale bhg,og likte IKKE hvordan ting ble gjort der,og holdninger som kom fra ansatte og leder til enkelte ting.

• Liker 2
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Her i landet diskuteres det nå hvorvidt barnehage skal være obligatorisk... Så det er sterke krefter ute og går for å institusjonalisere folk fra den dagen de er født. Staten skal ha kontroll på alt..

Lukk ørene og kos dere hjemme!

• Liker 3
Skrevet

Flott at du er hjemm med barnet når du har anledning til det. Barn begynner tidsnok i barnehage.

• Liker 1
Skrevet

Dere må velge selv hva dere ønsker å gjøre med/for deres barn, men husk at sosialisering er en viktig del av oppveksten, og at det er blitt vist at barn som ikke har gått i barnehage før de begynner på skolen, sliter mye mer med den overgangen.

• Liker 4
Skrevet

Min vil begynne når han er 1 år og 5 dager.

Om jeg hadde hatt muligheten til å være hjemme med han, ville jeg definitivt valgt det fremfor barnehage. :Nikke:

Skrevet

Jeg kan godt tenke meg å være hjemme lengst mulig med mine framtidige barn. Var selv så heldig å ha en mor som ville være hjemme med meg og min yngre søster, så jeg gikk ett år i bhg (året før jeg begynte på skole og da var det 50%) og min søster gikk to år (50%).

Nei, kos dere hjemme med god samvittighet! Hverken jeg eller søsteren min har lidd av å ikke ha gått i bhg siden vi var ca ett år. Vi er sosiale mennesker og jeg tror vi hadde blitt det selv om vi ikke hadde gått det ene året/to år i bhg før skole :)

Kos dere masse! :)

• Liker 1
Skrevet

Flott at du er hjemm med barnet når du har anledning til det. Barn begynner tidsnok i barnehage.

Enig. :)

Skrevet

Problemet her er vel at det høres ut som TS bor i et mindre sted? Der blir slik prat ofte veldig tydelig. "Alle" vet at X ikke har barnet sitt i barnehagen. Hva som er normal respons til slikt sladder på bygda? "Hun tror vel ikke barnehagen er god nok" "hun stoler ikke på folka" "De har vel råd til å være hjemme og slappe av da".

Det er dritt å bo på et mindre sted, og det er lettere i større steder og byer.

Skrevet

Hvis jeg får mulighet, vil jeg helst ha barna hjemme eller hos dagmamma i familien frem til de er hvertfall 2-3 år. Så kan de heller gå redusert tid i barnehagen etter det.

Får helt vondt i magen når jeg ser alle "knapt-ett-åringene" som blir sendt i barnehagen til fulle dager.. :(

Skrevet (endret)

Synes du er heldig som har mulighet til å være hjemme med barnet sitt, så vær hjemme og nyt det:)

Det mange nok tenker på er at samfunnet vi lever i i dag har forandret seg mye, og barnehagen er mye mer enn en "oppbevaringsplass" for barn. Det er et sted hvor barna forberedes på skole, og de lærer så mye annet. De får muligheten til å sosialisere seg med andre barn, noe som er svært viktig mens barna er små.

I barnehagen lærer barna å ta hensyn til hverandre, de opplever utfordringer og mestringer som en gruppe på en annen måte enn om de er hjemme sammen med foreldrene.

I barnehagen får også barna oppleve det å ha mange venner som de kan leke med hele dagen. Mye av barns læring skjer gjennom leken og barnehagen kan ofte gi en bedre arena for lek og rollelek enn hjemmet i mange tilfeller.

Selv begynte jeg ikke i barnehage før jeg var 4 år tror jeg, og hadde også redusert plass. Men jeg tror da det ble folk av meg også!;)

Men jeg er klar over at mange barnehager er svært forskjellig, og det er trist at du ikke er så begeistret for den lokale barnehagen. Barnehagen skal være et trygt sted for både barn og foreldre/foresatte. Barna skal trives, og foreldrene skal føle seg trygge på at barna har det bra, og får de verdiene og holdningene man ønsker.

Endret av sunnyside
  • Liker 3
Skrevet

Her i landet diskuteres det nå hvorvidt barnehage skal være obligatorisk... Så det er sterke krefter ute og går for å institusjonalisere folk fra den dagen de er født. Staten skal ha kontroll på alt..

Lukk ørene og kos dere hjemme!

Gjør det? Med hvilken begrunnelse? Det hadde jeg sett på som et overgrep. Grøss.

Skrevet

Jeg reagerer på at du ikke jobber og birdrar i dette landet jeg.

• Liker 3
Skrevet (endret)

Ja, man kan jo "reagere" på alt, om man er den typen.

Hun skal sikkert ut i jobb og bidra i dette landet senere.

Ts, jeg ville gjort det samme som deg!

Endret av Illiya
Skrevet

:klaske:

• Liker 2
Skrevet

Kos deg hjemme med barnet du !!

Nå til dags er "alt" galt, sender du barnet tidlig i barnehage får du høre at du burde være hjemme, og er man hjemme så burde barnet vært i barnehage....sukk...

• Liker 1
Skrevet

Kos deg hjemme med barnet ditt. De som kommenterer dette negativt er som regel de som har dårlig samvittighet fordi de har plassert sine egne barn tidlig i barnehagen. (Ved å påpeke at du gjør "feil" prøver de å rettferdiggjøre sine egne handlinger).

Jeg har hatt alle mine hjemme frem til skolestart. Ingen har hatt problemer med sosialisering i det hele tatt. De gled lett inn og fikk gode venner.

Har også et par gode venninner, som har valgt å være hjemme. Ingen av disse barna har fått problemer med venner heller.

Skrevet

Jeg jobber da,jeg og mannen bytter på å ha h*n hjemme,og besteforeldrene har h*n når det ikke lar seg gjøre å organisere jobbene på annen måte. Det er en del slarv her ja,og jeg har ingen nære venninner her,og syns ikke noe om å dra på besøk til folk jeg bare kjenner via jobb når jeg og barnet heller kan ha kvalitetstid. Jeg gikk i bhg hele oppveksten og er ikke spesielt sosial,så det er vel forskjell fra person til person. Reagerer også på at folk her syns de kan spørre og grave om alt uten at jeg egentlig kjenner dem. Naboen sendte meg sms like etter nyttår,ikke et hei,ikke noen standardfraser om god jul,bare "er du gravid?". Dette er en dame i 30åra jeg aldri snakker med,og det er ting som det som gjør at jeg heller blir hjemme. Det gjør at folk tror h*n er usosialisert,men vi har venner med barn som bor et lite stykke unna som kommer ofte på besøk. Barna leker godt sammen,og det gjør h*n med andre barn også. Takk for støtte,blir innmari frustrert av og til. Ja,blant annet er holdninger i bhg at gutter leker med gutteleker og jenter med jenteleker, hvis noen av barna leker at to dukker er kjærester kommer det automatisk fra tantene at to jenter/to gutter ikke kan være kjærester,noe som plager meg,da jeg vil oppdra h*n til å være tolerant,og jeg er bifil,og har en bestevenn som er homofil. Det strider imot alt jeg står for. Jeg ble irettesatt for å IKKE irettesette barna i slike tilfeller.

Skrevet

Selv har jeg aldri gått i barnehage, men tilbrakte mine før-skoledager hjemme hos mine besteforeldre.

På tross av dette hadde jeg ingen problemer med å begynne på skolen i sammenheng med det sosiale.

Jeg hadde selvfølgelig venner på samme alder i perioden før jeg begynte på skolen i form av søskenbarn og lignende som ofte var på besøk

men jeg ble aldri "sosialisert" i samme grad som de barna som går i barnehage og som møter andre barn hver dag. Men igjen: dette skapte ingen problemer for meg!

I dag er det utrolig stor fokus på hva som er godt for oss og hva som kan skade oss både fysisk og psykisk. Det har blitt gjort forskning på nesten alle sider av livet vårt og man blir helt sliten av alle tipsene og instruksene om hva vi skal og ikke skal gjøre. Ærlig talt så tror jeg det umulig kan være noe negativt ved at barnet ditt er hjemme sammen med deg. Barn er utrolig tilpassningsdyktige så jeg tror ikke det gjør noen forskjell senere i livet om de har vært i barnehage eller ikke.

Skrevet

Mine startet opp i barnehage da de var hhv 10 og 11 måneder. Ville ikke vært hjemme selv om jeg hadde muligheten. Mine barn har trivdes i sine barnehager, og har ikke en dag ville være borte.

Men ditt liv, ditt valg. Det er ikke noe noen andre har noe med :)

• Liker 2
Skrevet

Er det virkelig bedre for barnet å være hjemme med mor, da?

Selv gikk jeg ikke i barnehage da min mor var hjemmeværende frem til jeg begynte på skolen, og jeg føler faktisk at jeg gikk glipp av MYE viktig lærdom ift. sosialisering, og selv om jeg aldri ble mobbet fikk jeg heller aldri noen venner på skolen. Jeg var rett og slett for dårlig til å leke med / forholde meg til andre barn. Selv ville jeg sent barna mine i barnehage omtrent så tidlig som mulig, nettopp for å lære å omgås andre små barn.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...