Gjest Okusan Skrevet 17. februar 2011 #1 Skrevet 17. februar 2011 Kort fortalt: Jeg har to skjønne besteforeldre som har stilt opp for andre og klart seg selv i alle år. Nå har de bikket 80, formen har blitt gradvis dårligere (bestefar hadde en bypass-operasjon for noen år siden som ikke var helt vellykket, han har dårlig hjerte- og lungekapasitet og går på et tonn medisiner), og nå nærmer det seg et punkt hvor det ikke er forsvarlig at de skal klare seg helt på egenhånd. Min bestemor er i utgangspunktet frisk, men sliter med en dårlig hofte og er ganske "puslete" uten bestefar- ingen tøff type. De bor utenfor en større by, men er i grunnen avhengig av bil. Kollektivtilbudet er minimalt, og det er 15-20 minutter å gå til nærmeste bussholdeplass. Uten bil eller buss kan de ikke en gang få kjøpt mat, siden det ikke finnes noen verdens ting på det byggefeltet de bor på. Bestefar har kjørt i alle disse årene (sånn halvveis mot vår vilje nå mot slutten), men ved neste legekontroll tror jeg lappen ryker av rent fysiske årsaker. Bestemor kan ikke kjøre. Boligen de bor i er liten og lettstelt, men med innendørs trapp, og bestefar orker snart ikke gå opp eller ned. Men de vil veldig gjerne bli boende, eller de har i alle fall villet det før. Nå ser de nok at det ikke er det lureste de har gjort (vi var veldig på dem for noen år siden for å få dem til å flytte til sentrum, eller til et tettsted i nærheten av min mor, men de greide seg jo så bra atte...), men nå er de jo også såpass svake at det ikke er barebare å selge, kjøpe og flytte- særlig ikke fordi bestefar kan falle fra i løpet av ganske kort tid og bestemor da blir alene. Nå har bestefar akkurat kommet hjem fra et sykehusopphold der min mor og jeg kjørte ut midt på natten og tilkalte ambulanse. Vi var vel i grunnen sikre på at vi skulle miste ham... og bestemor var helt fra seg, selvfølgelig. Nå er hun lykkelig fordi bestefar har kommet hjem, men vi som sitter rundt aner virkelig ikke hva vi skal gjøre. Han er så svak, han orker ingenting, snøen laver ned og det må måkes, hva med å få handlet eller kommet seg til legen... Min mor og jeg vil jo gjerne hjelpe til. Men moren min bor en times kjøring unna og har full jobb, og jeg bor tre kvarter unna med full jobb, mange barn og stappfull timeplan. Min mor har en søster som har flyttet til en annen kant av landet. Og ellers er vi ikke flere. Hva gjør vi? Hvor begynner vi? Har de rett på hjemmehjelp og transport-tjenester? Bør de inn i eldrebolig av noe slag? Sykehjem, er det neste stopp for bestefar, og hva da med bestemor? TT-tjenester, er det noe som går gjennom fastlegen, eller kommunen, og hva er vår rolle i det? Må tilføye at mine besteforeldre er av den gammeldagse, beskjedne typen som aldri vil ligge noen til byrde (selv om det er nettopp det de gjør hvis de ikke skaffer seg hjelp) eller be om noe før det er tvingende nødvendig. Så vi må nok ta litt grep her for å få ordnet det. Jeg er bare 100% grønn på dette, og lurer på hva dere som kanskje har erfaring tenker om denne situasjonen. Og kanskje jeg kan få noen tips? På forhånd tusen takk!
Gjest Spinell Skrevet 17. februar 2011 #2 Skrevet 17. februar 2011 Slik du beskriver situasjonen kan de ha rett til hjemmehjelp, både for å få handlet og for renhold. Dette styres av pleie- og omsorgstjenesten i kommunen, så dere bør ta kontakt for å forhøre dere om hvordan man søker, hva som kreves av en søknad, hvilke tjenester som kan forventes osv. Forklar helsetilstanden og funksjonsgraden til besteforeldrene dine så godt dere kan. Be samtidig om informasjon om hvilke andre tjenester som kan være aktuelle å søke. Kanskje hjemmesykepleier er nødvendig i perioder? Les gjerne kommunens hjemmesider på forhånd og let etter aktuelle tjenester der. Det gir grunnlag for forberedelser Lykke til!
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #3 Skrevet 17. februar 2011 Min bestefar har nylig flyttet inn i en omsorgsbolig, det er visstnok en leilighet tilknyttet et sykehjem, men ikke på selve hjemmet. Der får han levert mat, og det kommer noen pleiere innom hver dag for å hjelpe ham med medisiner og slikt. Det er veldig godt tilrettelagt, heis og lettvinte løsninger for eldre. Men ellers klarer han seg selv. Han angrer på en ting: At han ikke flyttet dit lenge før. Det var stor rift om disse boligene, så han har stått på venteliste en stund. Det går an å undersøke lignende boliger i kommunen til dine besteforeldre? Det er kanskje ikke like "strengt" krav til det å være pleietrengende i slike boliger som på hjemmene. Han trenger allikevel en god del hjelp, så vi i familien bytter på å komme på besøk, kjøre ham til leger og div ærend.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #4 Skrevet 17. februar 2011 På sikt vil det kanskje være tryggere for både de to og dere som er pårørende at de kjøper seg en lettstelt bolig i nærheten av dere? Selv om de har krav på hjemmehjelp og hjemmesykepleier. I min kommune får de eldre for lite hjelp og ofte må familien stille opp. Det du kan gjøre er å hjelpe til med flytting, salg og kjøp av bolig hvis de vi flytte selv. Min bestefar ville ikke flytte før han fikk tilbud om å bli med på visninger. Den generasjonen vil ofte klare seg mest selv og er redd for å plage andre, men bestefar ble lettet når han så at jeg og mamma faktisk hadde tid og lyst til å hjelpe. Når han bodde alene virket det nesten som han hadde gitt opp og stagnert, men nå virker det som han trives. Han får hjemmehjelp en gang i uka og jeg og mamma stiller opp og besøker han 1-2 ganger i uka og ber han på søndagsmiddag hver vår søndag. Men det er ikke et krav og han har en snill og vennlig personlighet. Enkelte kommuner har samarbeidsordninger hvis det er aktuelt med en eldrebolig.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #5 Skrevet 17. februar 2011 Jobber selv innen helsesektoren og det kan være godt å ha noen legeerklaring for å "styrke" saken deres sak. Etter å ha lest TS-innlegg så ser jeg for meg at de trenger hjelpemidler, å kanskje "flytte og bo" i den første etasje (siden de har 2 etter jeg har skjønt)... Kanskje et opphold på rehabilitering/avlastning for bestefar for å se om han kan bli noe bedre?... Og kanskje noe form for støttesamtale med lege/psykolog for bestemor? Ellers, ut ifra hva kommunen deres tilbyr, kan de kanskje få ferdiglaget mat sendt hjem til dem, få hjelp til handling og renhold, enkelte kommuner tilbyr snømåking (tror jeg) eller kanskje er det en ungdom/nabo i nærheten som kan få litt penger for å måke bort snøen for dem... Det å få omsorgsbolig/sykehjemsplass kan være vanskelig da det ikke pleier å være "ledig" plass med en gang men hvem vet, det er jo kommunen som vurdere dette. Bare begyn med å søke for hjemmetjenester og husk å dokumentere evt. bekymringer/situasjonen deres, alt mulig for at kommunen velger å gi mest hjelp... Hvis dere får en eller flere vedtak fra kommunen og dere ikke er fornøyd med det (kanskje det er for lite) klag med en gang og prøv å snakk med ledere fra hjemmetjenestene, de kan bidra til at dere får enda mer vedtak... Dere kan også vurdere private omsorgstjenester hvis besteforeldre har råd til det... lykke til...
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå