Gå til innhold

tidspunkt for mat for trening

Anbefalte innlegg

Skrevet

ser at det anbefales å spise ca 2 timer før forbrenningstrening, og 1 time før styrketrening.

dersom man spiste rett før så forbrenner man bare det man har puttet inn, og ikke kroppsfett.

jeg følger forsåvidt dette, men må også spise rett før trening(og ofte litt underveis) for å ikke bli kvalm som ei padde - i tillegg til at jeg blir så slapp av treningen ikke blir noe bra.

bare meg som har det slik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

ser at det anbefales å spise ca 2 timer før forbrenningstrening, og 1 time før styrketrening.

dersom man spiste rett før så forbrenner man bare det man har puttet inn, og ikke kroppsfett.

Den begrunnelsen har jeg aldri hørt før, og den virker heller ikke særlig logisk. Når du trener brukes både karbohydrat og fett som energikilde. Spiser du nærmere trening enn en time har magen knapt nok begynt å bryte ned maten til de ulike bestanddelene, hvordan skal den da kunne forbrenne det? Karbohydrater kan riktignok raskt tas opp, men de forbrennes fortsatt gjennom glykogenlagrene i musklene, ikke direkte fra magen.

Den begrunnelsen jeg har hørt oftest er at mange synes det er ubehagelig å trene med magen full av mat. I tillegg er det slik at noen opplever et fall i blodsukker under treningen (med påfølgende kvalme) hvis de spiser mat med høy GI rett før trening. Du kan godt spise senere enn 2 timer før, men da bør det ikke være et tungt måltid hvis du synes det er ubehagelig, og det bør ikke være ting med veldig høy GI. Olympiatoppen har noen gode tips og litt mer info om dette. :)

Jeg blir fort kvalm under trening selv. Min løsning har vært å passe på å spise godt to timer før, ikke for tung mat men gjerne grove kornprodukter, også drikker jeg sportsdrikk rett før under treningen. Funker veldig bra :)

Skrevet

Hvis jeg spiser rett før trening, får jeg bare sting og yter svært dårlig. Det samme sjer hvis jeg er litt for sulten før trening. Jeg har funnet en gyllen mellomting, spiser meg god og mett 2-3 timer før trening. Når jeg kjenner jeg er sånn "akkurat passe" kan jeg trene til krampa tar meg uten noen form for sting og kvalme. ;)

så hvorfor ikke spise deg mett noen timer før trening, så du slipper å spise rett før og under trening?

Skrevet

Jeg har aldri hørt om det du skriver TS.

Dessuten er det individuelt! Jeg kan ikke spise senest enn 3 timer før jeg skal løpe, fordi jeg får hold. Samme som Sunniva sier.

FFinn ut hva som passer for deg selv, drit i andre.

Gjest tronder
Skrevet

Og jeg spiser ikke før trening :gjeiper: bare sånn for å sette alle muligheter fram for deg..

Spiser to måltider om dag, på kvelden, av og til lunch kommer litt ann på hvordan dagen ser ut. Formen er topp. Så spis som du vil, og gi blaffen i alle de spis hver 3. time kostholdstipsene.

Skrevet

En av grunnene til at man ikke skal spise RETT før trening er hvertfall pga. blodårene i fordøyelsesorganene er utvidet. Trener man på dette tidspunktet kan det medføre magesmerter fordi magen ikke får jobbet på korrekt måte fordi årene i musklene også vil utvides og mer blod sendt den veien.

Men, alle er forskjellige, og det viktigste er tross alt at du finner et mønster som fungerer for deg.

Selv vet jeg at jeg ikke bør spise egg mindre enn tre timer før trening, da sitter jeg og gulper egg om jeg gjør tunge øvelser. Annen mat går fint :-)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...