AnonymBruker Skrevet 16. februar 2011 #1 Skrevet 16. februar 2011 Nå sitter jeg her alene med plakater revet ned fra veggen og en knivstukket sofa. Jeg blir så sur på foreldrene mine. Fårikke lov til noe jo. I dag skulle jeg på kino, men fikk ikke lov for filmen hadde 18-års grense og de mente jeg skulle drikke. Og det skulle jeg ikke assa. Det er sånn hele tiden får ikke lov til noe. Assa, jeg får ikke lov til å ha en gutt på rommet mitt en gang. Og fårr en måned siden fikk jeg husarest i en uke fordi jeg drakk et glass øl. Asså, alle drikker jo og vil jo ikke være uttafårr og ukul heller. Da kan jeg jo like godt henge med nørdene og det er ikke noe kult.. Har sittet i grini i hele kveld og er så sint at jeg vil knuse noe. Kan man flyte hjemmefra når man er 15? Blir 16 til sommern dah. klemz...
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2011 #2 Skrevet 16. februar 2011 (endret) du er en helt gjennomsnittlig fjortis. Ingen fjortiser liker foreldrene sine og det høres ut som foreldrene dine er fornuftige. Tror du virkelig at du får mer tillit når du drikker øl og knivstikker sofaen din og bruker argumenter som at alle andre gjør det? Hadde du gitt deg tillit? Endret 17. februar 2011 av Kråkesaks 4
Redbull Skrevet 17. februar 2011 #5 Skrevet 17. februar 2011 Det er bare TEIT å gjøre ting fordi at vennene dine gjør det!! "må jo drikke når vennene mine gjør det, hvis ikke kan eg likegodt henge med nørdene" dust!!
Kråkesaks Skrevet 17. februar 2011 #6 Skrevet 17. februar 2011 Tråden er ryddet for spekulasjoner. Kråkesaks, moderator.
Wildy Skrevet 17. februar 2011 #7 Skrevet 17. februar 2011 Jeg har to jenter på 13 og 15 år. Og ingen av de får heller lov til å gå på 18-års grense på koni. Ikke får de lov til å drikke heller.Skal de på fest er vi å henter de klokken tolv, de får ikke gå hjem alene. Jeg er nok en kjip forelder jeg også, og vet du, det var mine foreldre også. Når du blir myndig og mere til vil du oppdage at du fortsatt ikke kan gjøre akkurat som du vil. Du må innordne deg regler på skole\arbeidsplass, du må innrette deg etter andre rundt deg. Tenårene er på mange måter en treningsåperiode for hvodran håndtere konflikter, og du vil etterhvert finne ut at det å grine, rope og kjefte og ødelegge ting er veldig lite konstuktivt. Du får ikke lov til mere av foreldrene dine med å oppføre deg slik, og hadde du vært ti år eldre og i jobb, ja så hadde du fått sparken. Mør foreldrene dine på halveiene, og vis at du er tillitten verdig. Respekt er noe du gjør deg fortjent til, ikke noe du får automatisk. Du kan ikke trasse deg til viljen din, det funker ikke for femåringer som vil ha is i butikken, tenåringer som vil på fest eller voksen som synes det er kjipt å bruke fastsatte klær på jobb ( ja de finnes...) 4
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 17. februar 2011 #8 Skrevet 17. februar 2011 Been there, done that. Lær deg å tøyle humøret ditt, samt oppføre deg pent, så kanskje du får mer tillit av foreldrene dine. Og det er faktisk mulig å gjøre noe annet enn hva alle andre gjør, tro det eller ei. 1
Kråkesaks Skrevet 17. februar 2011 #9 Skrevet 17. februar 2011 Tråden er ryddet for spekulasjoner. Kråkesaks, moderator.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #10 Skrevet 17. februar 2011 Vel, du er jo 15 år. Så helt naturlig at du ikke får drikke øl (18 års grense) og se film med 18 års grense. For det er jo en grunn til at disse aldergrensene er satt. Du er også under seksuell lavalder, så har ingen problemer med å forstå at dine foreldre ikke tillater deg å ha gutt på rommet. Hjelper vel ikke akkurat at du klikker og ødelegger sofaen.
kontorstol Skrevet 17. februar 2011 #11 Skrevet 17. februar 2011 Når du reagerer med å knivstikke sofaen din skjønner jeg godt at foreldrene dine er strenge. Du må vise deg verdig tilliten deres vet du. 3
Elensire Skrevet 17. februar 2011 #12 Skrevet 17. februar 2011 er du seriøs? om du er det så har du akkurat bevist for oss hvorfor foreldrene dine har normale regler og velger å sette deg på plass når du oppfører deg sånn. Jeg hadde og de samme reglene som deg da jeg var på din alder, men jeg gikk aldri løs på innventaret fordi jeg ikke fikk det som jeg ville. Selv om jeg følte meg urettferdig behandlet så viste jeg at reglene var satt av en grunn. Faktisk så hadde jeg det langt friere enn mange av vennene mine på din alder, fordi jeg valgte å oppføre meg og respektere foreldrene mine og reglene deres. Selv om jeg ikke forstod de den gang, så forstår jeg de så absolutt nå. Og helt ærlig ville jeg faktisk ikke gjort noe annerledes om jeg hadde unger nå. Hadde du vært min datter så hadde du med oppførselen din virkelig bevist at jeg ikke kunne stole på deg, og ihvertfall at du ikke skulle ha dyre ting på rommet ditt. Du må lære deg at uansett hvor du er i livet så er det autoriteter som krever at du følger regler...være seg en sjef i arbeidslivet, lærere, foreldre, politiet eller samfunnet forøvrig. Klart du syns det er pyton, men det syns alle tenåringer, og vet du hva....for de aller aller fleste så går det over. jeg syns du bør huske at å være foreldre av og til er verdens mest utakknemelige jobb. De gjør det de gjør utelukkende fordi de er glad i deg, fordi de vil sørge for at du er trygg, og fordi de vil passe på deg. Og takken er en sur tenåring som ødelegger tingene sine helt ærlig har du ingen sympati hos meg. Foreldrene dine derimot.... (btw så er jeg 25 tilfelle du tror det bare er tenåringsforeldre som svarer deg)
Gjest Krizzy Skrevet 17. februar 2011 #13 Skrevet 17. februar 2011 Nå sitter jeg her alene med plakater revet ned fra veggen og en knivstukket sofa. Jeg blir så sur på foreldrene mine. Fårikke lov til noe jo. I dag skulle jeg på kino, men fikk ikke lov for filmen hadde 18-års grense og de mente jeg skulle drikke. Og det skulle jeg ikke assa. Det er sånn hele tiden får ikke lov til noe. Assa, jeg får ikke lov til å ha en gutt på rommet mitt en gang. Og fårr en måned siden fikk jeg husarest i en uke fordi jeg drakk et glass øl. Asså, alle drikker jo og vil jo ikke være uttafårr og ukul heller. Da kan jeg jo like godt henge med nørdene og det er ikke noe kult.. Har sittet i grini i hele kveld og er så sint at jeg vil knuse noe. Kan man flyte hjemmefra når man er 15? Blir 16 til sommern dah. klemz... Om du er 15 år så får du ikke drikke øl eller se den filmen - begge ting med 18 års aldersgrense. La meg gjenta for å få det inn med t-skje: Du er 15 . Du vil oppdage en ting når du blir eldre. Du blir ikke populær fordi du drikker. Det har INGENTING med hverandre og gjøre. At alle andre gjør det er et tåpelig argument. Ville du hoppet fra en bro og ned i en avgrunn - fordi alle andre gjør det? Jeg har stor sympati med foreldre dine! Du kan ikke hyle deg til viljen din, sånn fungerer ikke verden, og dersom du tror det vil du få deg en stor overraskelse når du blir eldre.
Kråkesaks Skrevet 17. februar 2011 #14 Skrevet 17. februar 2011 Tråden er ryddet for spekulasjoner. Kråkesaks, moderator.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #15 Skrevet 17. februar 2011 Jeg kan forstå at du mener foreldrene dine er for strenge, men det er foreldrenes ansvar å være strenge spesielt i tenårene og det er normalt at en tenåring blir sint. Jeg husker jeg ødela og knuste tallerkner og stresset med å ryddet det vekk før de kom hjem. Jeg var sint og egentlig redd for at de skulle oppdage hvor barnslig jeg hadde vært. Det var ikke meningen å ødelegge men jeg følte at de var urettferdige og bare skulle bestemme fordi de ønsket å ha kontroll. Men de hadde regler fordi det var glad i meg, og det tror jeg du vet og innerst inne setter pris på selv om det er vanskelig når du ikke får lov å se filmer med 18-årsgrenser og drikke alkohol. . Jeg ville bedt om unnskyldning fordi du har ødelagt inventar og de må kjøpe nytt. En av tenåringene mine ødela døren til rommet i sinne men jeg ble ikke sint og forstod at h*n var lei seg etterpå. Døren lot seg reparere uten å bli for dyrt og jeg sa at det bare var en gjenstand og ikke noe som ikke kunne erstattes. Kanskje du kan foreslå at dere kan få tak i en rimelig pent brukt sofa og være villig til å trekkes i lommepenger? Alle kan gjøre en feil eller flere, men det er viktig å ta ansvar for det etterpå eller tilby seg å ta ansvar. 1
Carrot Skrevet 17. februar 2011 #16 Skrevet 17. februar 2011 Jeg er en kul forelder i følge mine barn (hhv 20 og 11 år nå) nettopp fordi jeg har grenser og forventer at de oppfører seg, dersom de klarer følge "reglene" får de til gjengjeld enkelte goder, som at jeg ble med på kino for eldstemann når han ikke var 18 men 15 og ville se en film.. Men om han hadde herpet sofaen elelr revet ned plakater ville nok rommet blitt rimelig tomt for godet og så fikk han sitte på gulvet med nakne vegger. Maken til dårlig oppførsel overfor foreldrene dine du har vist tror jeg heldigvis de fleste foreldre er spart for! Egentlig TS burde du kjenne etter om du ikke skammer deg aldri så lite. Tross alt, det dine foreldre gjør er nok i hovedsak å reagere på den oppførselen du viser dem og den tillit du viser deg verdig.. Dersom (som flere andre her sier) du viser at du kan stoles på, at du kan oppføre deg og at du ønsker møte dem på halvveien (og ikke bare vil ha vil ha vil ha det på min måte så deh såh!) så kanskje de gir deg meer frihet underveis også.. Barn som oppfører seg som barn behandles deretter.
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #17 Skrevet 17. februar 2011 Jeg er en kul forelder i følge mine barn (hhv 20 og 11 år nå) nettopp fordi jeg har grenser og forventer at de oppfører seg, dersom de klarer følge "reglene" får de til gjengjeld enkelte goder, som at jeg ble med på kino for eldstemann når han ikke var 18 men 15 og ville se en film.. Men om han hadde herpet sofaen elelr revet ned plakater ville nok rommet blitt rimelig tomt for godet og så fikk han sitte på gulvet med nakne vegger. Maken til dårlig oppførsel overfor foreldrene dine du har vist tror jeg heldigvis de fleste foreldre er spart for! Egentlig TS burde du kjenne etter om du ikke skammer deg aldri så lite. Tross alt, det dine foreldre gjør er nok i hovedsak å reagere på den oppførselen du viser dem og den tillit du viser deg verdig.. Dersom (som flere andre her sier) du viser at du kan stoles på, at du kan oppføre deg og at du ønsker møte dem på halvveien (og ikke bare vil ha vil ha vil ha det på min måte så deh såh!) så kanskje de gir deg meer frihet underveis også.. Barn som oppfører seg som barn behandles deretter. Uten å gå til personlig angrep på deg synes jeg du virker litt streng med ts. Ingen av oss kjenner henne eller foreldrene. Hun er i den verste alderen med hormoner som svinger akkurat nå og jeg tror hun er litt lei seg fordi hun gikk litt langt når hun ødela sofa og bildene sine. Men ellers er jeg enig med foreldrene som nekter henne å drikke alkohol. Guttebesøk og kino ville jeg godtatt.
Kråkesaks Skrevet 19. februar 2011 #18 Skrevet 19. februar 2011 Tråden er ryddet flere ganger og stenges. Kråkesaks, moderator.
Anbefalte innlegg