Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg er nysgjerrig hva dere har på sparekontoen? Type konto der dere sparer litt hver måned? Tar dere ut penger til div, eller står kontoene helt urørt?:)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

BSU: 150.000

Sparekonto: 60.000

Begge kontoene får stå i fred inntil jeg skal bruke pengene til noe (bolig, bil etc).

Skrevet

BSU: 30 000

Sparing: 20 000

Skrevet

Alder 28

BSU 65 000

Sparekonto- Unit link: 12 000

Kapitalkonto: 1000( måtte et stort uttak til der i desember, så takk Gud for sparekontoer)

Noen kontoer rører jeg ikke, andre som sagt er "bufferkonter" til plutselige utgifter. Pa kapitalkontoen kan jeg ta ut penger 12 ganger i året uten og "miste" renten.

Skrevet

BSU: 34 000

Sparing: 32 000

BSU'en står urørt selvfølgelig, skal brukes til nedbetaling av lån en gang i tiden, evt som egenkapital til neste bolig dersom vi trenger det.

Sparekontoen brukes dersom lønninga ikke strekker til i forhold til oppussing, reise eller det er noe vi ønsker oss eller trenger.

Dette er kun mine kontoer, samboeren har egne

Skrevet

Buffer: 50 000,-

Klessparekonto: 25 000,-

Sparekonto: 358 000 :sjenert: Men disse forsvinner snart til bilkjøp, altså :jepp:

Skrevet

21 år.

BSU-konto: 91 000 (den er full i år)

Sparekonto: 150 000 (disse står urørt)

Sparekonto diverse: 5 000 (nå spares det til sommerferien)

I tilegg, så sparer jeg en del i fond.

Skrevet

Alder 23

bsu: 119 000

sparekonto: 10 000

Skrevet (endret)

Ops, her skulle jeg vært anonym :skratte:

Får legge ut info en annen gang

Endret av kiri
Skrevet

BSU: rundt 90 000

Sparekonto: rundt 55 000

Skrevet

^22 år forresten.

Skrevet

22 år

Sparekonto: 0,-

BSU: 12 000,-

Skrevet

30 år, eier hus og har lagt inn 400 000,- i egenkapital der (mao brukt bsu-en). Har omlag 50 000,- på min egen sparekonto. Samboer har tilsvarende på sin. "Det er i gode tider man tekker taket", så jeg overfører så mye jeg kan hver måned. Har et fast trekk fra lønnskonto på 1500,-, men dagen før neste lønning setter jeg inn mer. Beløpet er da avhengig av hvor mye som er igjen på brukskontoen den aktuelle måneden.

Skrevet

Sparekonto: 35.000

Litt lavt nå, men jobber med å bygge den opp igjen. Kjøpte leilighet for få måneder siden, noe som tok hardt på sparekontoen (-400.000).

Skrevet

30 år, eier hus og har lagt inn 400 000,- i egenkapital der (mao brukt bsu-en). Har omlag 50 000,- på min egen sparekonto. Samboer har tilsvarende på sin. "Det er i gode tider man tekker taket", så jeg overfører så mye jeg kan hver måned. Har et fast trekk fra lønnskonto på 1500,-, men dagen før neste lønning setter jeg inn mer. Beløpet er da avhengig av hvor mye som er igjen på brukskontoen den aktuelle måneden.

Er det lov å spørre hvilken inntekt du har?

Så mange flinke det er her! Det jeg lurer på er om det bare er de flinke som svarer på en slik tråd eller om dette er et bilde på hva folk normalt har?

Selv er jeg 33 år. Eier hus, har ett barn og er gift.

Inntekt 468 000kr

134 000kr på BSU-kontoen er nettopp brukt til å nedbetale huslånet.

Sparekontoen har ca 30 000kr.

Har som mål å få den opp til 50 000kr innen august, men det spørs..

Ellers er vår spareform å betale 5000kr ekstra ned på boliglånet nå som renta er lav.

En ting jeg stadig lurer på er hvorfor jeg ikke har mer på sparekontoen når jeg har hatt "god" inntekt (i mine øyne) i 7 år..

Skrevet

Jeg er:

21 år

Jobb: vikariat + helgevakter mndinntekt ca 9000kr, sparer ca 4000 av disse

bor: hjemme av diverse grunner, betaler husleie kr 2500.

sparing:

Bsu - 10.000 kr

sparekonto - 95 000 kr

aksjer - 3000.

Jeg vil ikke kalle dette normalen, jeg er flink å spare og har det OK tilrettelagt så lenge jeg kan bo hjemme litt. Flytter til sommeren, da blir det annerledes.

Skrevet

Jeg stinker når det kommer til å spare.

Jeg har en god egenkapital i leiligheten, og betaler ned mer på lånet pr. mnd. en jeg trenger (det er jo sparing) + ekstra i skatt.

Jeg sparer til pensjonen min i Vital (tusen takk Jens & Co) fast trekk på 200,- pr. mnd. men jeg overfører mellom 1-2.000 pr. mnd.

Ellers har jeg en reisekonto, som fylles og tømmes jevnlig. Jeg vil leve i dag, ikke når jeg er pensjonist, derfor velger jeg å reise, og leve godt. Sparing er for pyser!

Skrevet

En ting jeg stadig lurer på er hvorfor jeg ikke har mer på sparekontoen når jeg har hatt "god" inntekt (i mine øyne) i 7 år..

En grei måte å finne ut dette på, er å samle alle kvitteringer på alt du handler gjennom et par måneder, og få en oversikt over hva du faktisk har brukt penger på. (Men du må sørge for å få med deg kvittering fra alt da, selv pølsa og isen på bensinstasjonen. Er ofte disse småtingene man ikke tenker over at man bruker penger på...)

Da kommer du garantert til å få deg noen overraskelser. Det er så lett å bruke penger på småtteri og tro at man bruker mindre enn man faktisk gjør. Særlig når man bare drar kortet!

Så kommer cluet: Lag en liste over de tingene på kvitteringene som var nødvendige utgifter. Legg sammen beløpene og bruk det som utgangspunkt for hvor mye penger du bruke hver uke. Så tar du ut dette beløpet i cash én gang i uka; dette skal du klare deg med.

Det høres kanskje rart ut :) Men jeg fikk ihvertfall et MYE mer bevisst forhold til pengebruk da jeg sluttet å betale med kort; Jeg måtte ta ut cash hvis det var noe jeg ikke hadde forutsett å trenge penger til. Og det fikk meg til å tenke; trenger jeg virkelig den tingen?

Plutselig sitter du med en pen sum til overs hver måned som du kan dytte over på sparekontoen. Istedet for å ha brukt det på impulsivt tull :)

Et lurt sparetips: Lag en ukemeny for middager og handle kun ingrediensene du trenger til det. Handle stort én gang i uka, istedet for mange småturer innom butikken. Og bruk opp det du har i kjøleskapet før du handler nytt.

Et annet tips: Hver gang jeg er inne på nettbanken for å betale regninger, så avslutter jeg alltid med å "runde av" saldoen og overføre resten til sparekontoen. Har jeg f.eks. 15.972,- så overfører jeg 972,-. Dette har jeg gjort til en vane, og det er helt utrolig hvor mye det blir av alle disse avrundingene, penger som jeg uansett ikke merker er "borte" :)

Skrevet

Har akkurat nå 91300 kr på sparekonto (BSU/fond/høyrentekonto). Er 24 år. Fortsetter jeg sparingen i samme tempo vil jeg ha 162800 kr i midten av juli. Følger en streng spareplan hver måned.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

Flinke dere er til å spare da... Vel, vel... jeg får være en motvekt da. ;)

Jeg har ca 10 000 på sparekonto, dvs, sparer i fond. Dette er penger som er mine, samboer sparer ikke egne penger.

Men vi har en felles konto som har potensiale til å bli en sparekonto, men nå har det gått en del regninger derfra, samt ny leilighet, venter barn snart osv. Da forsvinner pengene.... Men heldigvis, regningene blir betalt og vi har mat på bordet, så da får vi ta sparingen over tid. :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...