Gå til innhold

Barnehage

Anbefalte innlegg

Skrevet

Tenk deg følgende situasjon:

Du kommer for å hente 4-åringen din i barnehage, og får beskjed om at hun sitter og spiser. Du går inn i spiserommet, og der er det 2 bord. Ved det ene sitter en barnehageansatt og 4-5 barn og spiser og skravler. Ved det andre sitter jenta di. Stille og spiser, med ryggen til de andre. Hadde dere reagert - og hadde dere isåfall tatt det opp med barnehagen på noen måte?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Spørs jo litt det, da. Var det plass ved det bordet de andre satt, eller var det fullt? Hva er det generelle inntrykket av barnehagen - har du god dialog med dem? Virker det som om jenta trives der? Virket hun trist der hun satt?

Barnehagen der mine barn gikk hadde ganske små bord plassert på rekke og rad langs veggen. Var kanskje plass til 6 barn ved hvert bord. Skulle et 7. barn spise, ville det være naturlig at det satte seg på neste bord alene, med ryggen mot resten. Det alene ville ikke vært nok til at jeg reagerte på noe vis.

Så helhetsinntrykket av både den situasjonen og barnehagen som helhet ville spilt inn om jeg tok det opp. Og hadde jeg tatt det opp, hadde jeg gjort det på en pen måte. :)

Skrevet

Det var god plass ved bordet der de andre satt. Vanskelig å få en dialog med de ansatte. De møter oss aldri i gangen på morgenen og gir stort sett aldri en rapport fra dagen som har vært... isåfall må jeg gripe fatt i en ansatt og spørre

Skrevet

Høres ut som om det må være en god grunn til at barnet satt der, kan det tenkes barnet ditt ikke ville sitte med de andre eller at barnet satt urolig/pirket på og forstyrret på noen måte? hva sier barnet ditt? Viktig..?!! Jeg jobber selv i bhg og mener vi ikke har noen praksis på å la andre sitte utenfor uansett. Men har satt barn i barnestol ved den enkle grunn at de har gått fra plassen sin ved gjentatte ganger med mat, gulerot, drue osv i. Og pga kvelningsfaren med mat i munn har måttet sette de i stol for at de skal sitte i ro mens de spiser og de ansatte skal kunne hjelpe alle barne..

Jeg vile ringt styrer og sagt det du skriver her, at du ble lei deg eller lignende og skulle ønske de ansatte kom med en forklaring om hvorfor ditt barn satt slik. at du ønsker en bedre dialog med de ansatte, bedre og mer tilbakemeldinger om dagen osv Fordi barn tilbringer mye tid i bhg, og derfor er det viktig for deg som forelder og hvite litt om dagen.. også lettere å samtale med barnet om en har noe å spille på :) Håper du finner ut av det! :)

Skrevet

Takk for svar! Slik jeg kjenner jenta mi, så tror jeg ikke hun forstyrret ved bordet. Hun er nok heller litt mindre sosial enn vanlig er. Jeg forventer imidlertid at barnehagen likevel ikke lar henne sitte slik, helt alene ved bordet, men forsøker å innlemme henne i felleskapet. Hun hadde nok kommet bort om hun ble invitert, helt asosial er hun nemlig ikke.

Syns det var en god ide å kontakte styrer i bhg. Har tidligere tatt opp ting med ped.leder på avdelingen, og ikke gått til "øverste hold".

Skrevet

Det var god plass ved bordet der de andre satt. Vanskelig å få en dialog med de ansatte. De møter oss aldri i gangen på morgenen og gir stort sett aldri en rapport fra dagen som har vært... isåfall må jeg gripe fatt i en ansatt og spørre

Dette er dårlig av bhg!!

Skrevet

Synes dette høres litt dumt ut: men jeg ville snakket med den ansatte som var der før jeg gikk videre. Møter du liten forståelse/vilje til kommunikasjon: da ville jeg gått videre. Det er barnet ditt sin hverdag vi snakker om; stå på.

• Liker 1
Skrevet

I vår barnehage er det nedfelt i styringsdokumentene at alle barn skal hilses på/møtes når de kommer, og bli sagt hadet til på en ordentlig måte på slutten av dagen. Dette er noe jeg ville tatt opp med barnehagen, gjerne gjennom foreldreutvalget.

• Liker 1
Skrevet

Vi også hilser på barna når de kommer; men når vi spiser frokost, sitter vi med bordet med alle barna selv om et barn kommer inn. Vi har gitt beskjed om at vi ikke ønsker at barna kommer midt i frokosten, men de er selvsagt velkommen om det er da de kommer. Resultatet etter vi begyndte med dette er at foreldrene er blitt flinkere å holde tiden: de kommer før frokost. ;)

Skrevet

Vi også hilser på barna når de kommer; men når vi spiser frokost, sitter vi med bordet med alle barna selv om et barn kommer inn. Vi har gitt beskjed om at vi ikke ønsker at barna kommer midt i frokosten, men de er selvsagt velkommen om det er da de kommer. Resultatet etter vi begyndte med dette er at foreldrene er blitt flinkere å holde tiden: de kommer før frokost. ;)

Så alle barna kommer samtidig og spiser samtidig? Jeg synes det høres ut som at dere er lite fleksible overfor når foreldrene starter arbeidsdagen sin. Barnehagen er en service for foreldrene, ikke omvendt. Jeg synes absolutt en av dere burde reist seg og tatt imot barn på en skikkelig måte, selv om de kommer midt i frokosten.

Skrevet

Så alle barna kommer samtidig og spiser samtidig? Jeg synes det høres ut som at dere er lite fleksible overfor når foreldrene starter arbeidsdagen sin. Barnehagen er en service for foreldrene, ikke omvendt. Jeg synes absolutt en av dere burde reist seg og tatt imot barn på en skikkelig måte, selv om de kommer midt i frokosten.

Så 15 barn sitter og spiser rolig. Vi er en voksen på hvert bord. Du og ditt barn kommer inn og forventer at en av oss voksne forlater 7-8 barn for å ta imot et? Nei takk og lov har vi forklart dette på en fin måte på foreldremøte og har lapp på døren at nå spiser vi frokost. Etter vi begyndte med dette har foreldrene blitt flinkere å respektere frokosttiden og frokosten til barna som allerede sitter ved bordet er mye bedre. ;)

Skrevet

Så 15 barn sitter og spiser rolig. Vi er en voksen på hvert bord. Du og ditt barn kommer inn og forventer at en av oss voksne forlater 7-8 barn for å ta imot et? Nei takk og lov har vi forklart dette på en fin måte på foreldremøte og har lapp på døren at nå spiser vi frokost. Etter vi begyndte med dette har foreldrene blitt flinkere å respektere frokosttiden og frokosten til barna som allerede sitter ved bordet er mye bedre. ;)

Litt undrende til at det må være en voksen ved hvert bord, samt at ikke en voksne kan ha som en del av sin oppgave å reise seg å ta imot barna.. Ikke rart foreldrene "respekterer" dette for barna føler vel hvor ekkelt det er å komme når ingen tar imot det.. Lite fleksiblet syns jeg og slett ingen god "utvikling" for barna men mer tilpasset de voksne i bhg..

Skrevet

Tro meg: dette er tilpasset barna våre. :)

Skrevet

Litt undrende til at det må være en voksen ved hvert bord, samt at ikke en voksne kan ha som en del av sin oppgave å reise seg å ta imot barna.. Ikke rart foreldrene "respekterer" dette for barna føler vel hvor ekkelt det er å komme når ingen tar imot det.. Lite fleksiblet syns jeg og slett ingen god "utvikling" for barna men mer tilpasset de voksne i bhg..

Men i all verden – du samler vel familien rundt bordet hjemme? Hvorfor det, jo fordi måltidet er en viktig fellesskapssituasjon hvor relasjoner bygges og dagen gis retning. Og det vil du ta fra de andre barna i bhg bare fordi det er din rett å levere barnet ditt når som helst?

I vår barnehage blir alle sittende hvis vi leverer under frokosten, men både barn og voksne hilser selvfølgelig.

Gjest annemor30
Skrevet

Slikt har skjedd i barnehagen her også, men det er enkelt og greit for at snuppen min er sen til å spise og de andre ved bordet har fått gått ifra;) Ingen problem og snuppen syns det er helt greit, det sitter jo andre på nabo bordet;)

Skrevet

Når er det dere har frokost i barnehagen da? Jeg hadde blitt utrolig irritert hvis jeg måtte være i barnehagen klokka åtte med barnet mitt for at hun skulle blir hilst på, hvis jeg selv begynte på jobb klokken ti!

Skrevet

Vi har frokost fra 8.30-9.00. Vi hilser jo på barna når de kommer: bare at vi reiser oss ikke og tar i mot dem akkurat under frokosten. De skaper for stor uro for de barna som allerede sitter og spiser frokost. Noen få leverer under frokosten fordi det passer for dem. Vi skjønner godt at foreldrene ønsker en rolig start på dagen for seg og sitt barn, men ber samtidig om respekt for at i barnehagen har vi mer enn "kun" ditt barn.

De fleste har spist, og de setter seg da i kosekroken med en bok mens resten spiser ferdig. Uproblematisk. Men vi har en dagsrytme i barnehagen: for at dagen skal være forutsigbar for barna. Det vil ikke si at vi ikke er spontane også og plutselig gjør noe annet: men frokost er en fast ting som start på dagen. Det vil heller ikke si at vi er stive i alle regler, og dersom det er noe spesielt: selvsagt reiser vi oss. Men i det vanlige ber vi om at barnehagen har sine rutiner og det er enklere for foreldrene å innrette seg etter en rutine enn for barnehagen å innrette seg etter 22 ulike foreldres behov. ;)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...