tanketanke Skrevet 16. februar 2011 #1 Del Skrevet 16. februar 2011 Hei! Ser ut som jeg har fått en bakteriell infeksjon i halsen, etter å ha hatt en luftsveisinfeksjon i over en uke nå. Det begynte som (vanlig) med vondt i halsen og forkjølelse. Dessverre så tok jeg litt lett på det og følte meg bra nok til å trene på lørdag (var litt snufsete men merket dog ikke at det var så ille på treningen) og en gåtur på Fløien på mandag, der jeg var særdeles snufsete og nedkjølt da jeg kom tilbake og inn i varmen. Trodde egentlig i går at jeg skulle være opplagt nok i dag til å trene styrke igjen, men skjønte fort at jeg kunne gi opp den tanken i dag tidlig. Det er vondt å svelge på den ene siden, jeg kjenner det godt i mellomøret. Mandlene på den ene siden har blitt hoven, og det hvitt belegg. Ser forøvrig ut som det har hovnet opp en liten klump under mandelen også, vanskelig å forklare men det ser ikke så fint ut inne i munnen x). Har meget hovne lymfeknuter på halsen. Dog så har jeg lest litt på nettet og kommet frem til så lenge jeg ikke har kjevesperre og høy feber (har akkurat nå ikke noe særlig feber), så trenger jeg ikke å gå til legen fordi kroppen selv kan bekjempe bakteriell infeksjon. Mao så vil jeg gjerne ha tips hvordan jeg fortest mulig kan bekjempe denne halsbetennelsen, uten å måtte ty til legebesøk og antibiotika. Noen som har noen gode tips? Drikker en del te og det har jeg gjort i en uke no, forholdsvis med en del honning, men likevel har jeg altså ikke blitt bedre. Og når bør man egentlig søke lege når det gjelder halsbetennelser? Jeg er ikke så veldig glad i legebesøk, og utsetter det alltid lengst mulig med tanke på å ordne det og for lommeboka. Dessuten er jeg student uten fastlegetilknytning her så jeg er ikke helt sikker på hvordan jeg skal gjøre det annet enn å ty til legevakta (som jeg da mener er unødvendig). Det er en slags studentlegeordning hver tirsdag der en bestiller time før, men det er jo litt lenge til dersom tilstanden skulle forverre seg betraktelig. Var tydeligvis dumt av meg å trene da jeg enda ikke var helt frisk, da det tydeligvis har framprovosert noen baskelusker. Uansett så håper jeg på å hjelpe kroppen med å bli kvitt halsbetennelsen uten antibotika. Så dersom dere har gode erfaringer så kjør på :-) Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Spinell Skrevet 16. februar 2011 #2 Del Skrevet 16. februar 2011 (endret) Se det an et par dager, i alle fall ikke lenger siden du allerede har vært hanglete en stund, men hvis det ikke går over må du oppsøke lege. Blir du verre oppsøker du lege i morgen. Mulig legevakten er et greit sted for deg siden du ikke har fastlege på studiestedet. Ta det med ro, spis halspastiller og drikk varmt drikke. Jeg har hatt suksess med å gurgle halsen med lunkent saltvann (dvs litt mer enn lunkent; så varmt jeg klarer uten at jeg brenner meg i halsen) ved begynnende vond hals. Det skader uansett ikke Spytt ut etterpå! Å svelge saltvannet er ikke videre helsefremmende! Endret 16. februar 2011 av Spinell Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2011 #3 Del Skrevet 16. februar 2011 Uten antibiotika varte min halsbetennelse i 4 aktive uker, dvs at det begynte ikke å lette opp litt, og det ble ikke noe mindre smertefullt før rundt 5 uka, tro meg.. Det er ikke noe du ønsker deg. Blir det ikke bedre etter noen dager så blir det ikke bedre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tanketanke Skrevet 16. februar 2011 Forfatter #4 Del Skrevet 16. februar 2011 (endret) Se det an et par dager, i alle fall ikke lenger siden du allerede har vært hanglete en stund, men hvis det ikke går over må du oppsøke lege. Blir du verre oppsøker du lege i morgen. Mulig legevakten er et greit sted for deg siden du ikke har fastlege på studiestedet. Ta det med ro, spis halspastiller og drikk varmt drikke. Jeg har hatt suksess med å gurgle halsen med lunkent saltvann (dvs litt mer enn lunkent; så varmt jeg klarer uten at jeg brenner meg i halsen) ved begynnende vond hals. Det skader uansett ikke Spytt ut etterpå! Å svelge saltvannet er ikke videre helsefremmende! Takk for svar. Det er typisk meg å hangle litt. Pleier å ha i alle fall to-tre virusinfeksjoner i halsen i året, men det pleier som regel gå bra. Har aldri hatt bakteriell infeksjon såvidt meg bekjent. Jeg har faktisk aldri gått på antibotika før i høst - da fikk jeg det faktisk grunnet en bihulebetennelse som jeg aldri ble kvitt. Heldigvis hjalp pencilinen, selv om legen aldri testa om det var bakteriell og det dermed var litt sjansespill. Skal prøve å drikke mye varm drikke, det gjør jeg forsåvidt allerede. Er litt dårligere med halspastillene men får vel kjøpe noen i morgen. Ja, legevakta blir nok alternativet dersom jeg blir mye verre. Går det ikke over før mandag bestiller jeg da time hos 'studentlegen'. Må innrømme at jeg synes det hørtes litt spesielt ut med å gurgle varmt saltvann, men som du sier - det skader ikke prøve! Endret 16. februar 2011 av tanketanke Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tanketanke Skrevet 16. februar 2011 Forfatter #5 Del Skrevet 16. februar 2011 Uten antibiotika varte min halsbetennelse i 4 aktive uker, dvs at det begynte ikke å lette opp litt, og det ble ikke noe mindre smertefullt før rundt 5 uka, tro meg.. Det er ikke noe du ønsker deg. Blir det ikke bedre etter noen dager så blir det ikke bedre. Hm... det høres meget kjedelig ut da. Men jeg kommer ikke til å gå i fem/fire uker dersom det vedvarer. Da bestiller jeg meg time via studentskipnaden. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
SmallTalk Skrevet 16. februar 2011 #6 Del Skrevet 16. februar 2011 Dersom du mistenker at du begynner å pådra deg en streptokokkinfeksjon i halsen, så er dte like greit å komme seg til legen først som sist. Det tar lang tid å bli kvitt den type infeksjoner på egenhånd, og det er ikke noe du kan gjøre selv som fører til raskere heling. Det som går raskst da er penicillin. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 16. februar 2011 #7 Del Skrevet 16. februar 2011 Du bør kontakte lege for å ta en CRP ( stikk i fingeren som måler om det er virus eller bakterie som herjer kroppen), pluss en streptotest fra halsen. Er CRP høy og positiv streptest bør du ha antibiotika. Streptokokker bør absolutt behandles med antibiotika. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
tanketanke Skrevet 17. februar 2011 Forfatter #8 Del Skrevet 17. februar 2011 Du bør kontakte lege for å ta en CRP ( stikk i fingeren som måler om det er virus eller bakterie som herjer kroppen), pluss en streptotest fra halsen. Er CRP høy og positiv streptest bør du ha antibiotika. Streptokokker bør absolutt behandles med antibiotika. Jeg er meget skeptisk til antibiotika. I høst da jeg gikk på det for første gang ble jeg helt slått ut de første dagene. Var trøtt og sov ganske mye. Det er ikke noe jeg egnetlig har tid mtp alt pensum som skal gjennomgås. Men må man, så må man. Jeg kjenner knapt at det gjør vondt å svelge lenger. Hevelsen har vel ikke gått så mye ned, men bortsett fra da er jeg ganske fin fin. Men fortsatt snufsete. Ikke feber enda. Tror ikke det er noe potensiell fare jeg. Har antageligvis ikke bakteriell infeksjon likevel da? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sola^ Skrevet 17. februar 2011 #9 Del Skrevet 17. februar 2011 Kan vere eit virus. Eg hadde forkjølelse med halssårhet, hosta opp slim, feber eit par dager, og snørra...hadde ikkje CRP som var så mykje å snakke om, og halsen såg visstnok okay ut (sjølv om den var bra vond og eg sleit med å sovne). Kan vere ein forkjølelse som går over av seg sjølv. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
skruf Skrevet 17. februar 2011 #10 Del Skrevet 17. februar 2011 Er halsbetennelsen forårsaket av et virus så er det uansett null poeng med antibiotika. Og du vil heller ikke, av en fornuftig lege, få utskrevet antibiotika. Nettopp derfor bør du ta en CRP og sjekke om den er høy eller ei...(over 50 er som oftest bakteriell..) Sånn som du beskriver det så høres det ut som et virus, mht at du ikke har feber. Er det en bakteriell infeksjon så vil almenntilstanden generelt bli verre og verre, og en har feber. Kan dog og ha feber ved virus, men ikke så høy som ved streptokokker.... Har jeg vært deg, så har jeg kontaktet lege og tatt en streptest og CRP. Er det virus så er det bare å ta tiden til hjelp. Masse væske (løsner opp slim), halspastiller, c-vitaminer, nesespray og saltvannsoppløsning, ta livet med ro..... Er du plaget med hoste kan du få foreskrevet hostesaft (cosylan ved irritasjonshoste), ved slim som ikke vil løsne kan du få broncyl brusetabletter. God Bedring!! Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå