AnonymBruker Skrevet 16. februar 2011 #1 Skrevet 16. februar 2011 Har en eks samboer som ikke gidder (ja jeg sier gidder) hjelpe dattera med lekser. Hun er åtte år.dattera mi er kjempeflink med lekser når hun er hos pappan og gjør de helt selv. Han ser aldri over og sitter aldri sammen med henne. Heldigvis er hun flink på skolen så det går kjempebra. Men dersom det er noe lekser hun ikke klarer, så slipper hun bare. Og det fører til hun får mere lekser de andre dagene og har allerde ganske mye lekser. Ikke noe å lage bråk av sier dere kanskje, men hva med den dagen hun har en viktig innlevering og "slipper" den. Prøver å gjøre unna mest mulig de andre dagene, men ikke alltid vi får det til. Har man ikke som foreldre en plikt på og hjelpe barna med leksene....???
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2011 #2 Skrevet 16. februar 2011 Det er ingen plikt nei. Hvor har du det fra? 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2011 #3 Skrevet 16. februar 2011 mine foreldre har aldri hjulpet meg med lekser, og jeg klarte meg veldig fint selv. Er hun så flink som du sier, trenger hun ikke hjelp 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2011 #4 Skrevet 16. februar 2011 Ts her jeg ser iallefall på det som et ansvar jeg har som foreldre og hjelpe mitt barn med lekser.Hun er flink med lekser, men trengs ofte litt motivasjon.
Gjest Tsunade Skrevet 16. februar 2011 #5 Skrevet 16. februar 2011 Det er ingen plikt nei. Hvor har du det fra? mine foreldre har aldri hjulpet meg med lekser, og jeg klarte meg veldig fint selv. Er hun så flink som du sier, trenger hun ikke hjelp Det står kanskje ikke spesifikt i Norges Lover at foreldre har plikt til å hjelpe barna med lekser, men det er da noe som heter ansvar! Og uansett hvor skoleflink en åtteåring er, så er det viktig at foreldre er engasjert det som betyr så mye for barnet. TS, har din eks hatt problemer i forhold til skole? At det kanskje er derfor han trekker seg unna?
Gjest imli Skrevet 16. februar 2011 #6 Skrevet 16. februar 2011 Det er jo ikkje slik at ein er lovpålagt å hjelpe ungane sine med lekser, men eg tykkjer då ein er moralsk forplikta til å gjere så godt ein kan. 2
Gjest strykebrett Skrevet 16. februar 2011 #7 Skrevet 16. februar 2011 Jeg ser også på det som en forelders plikt å hjelpe barna sine med lekser ja, så du er ikke alene der ts. Syns det er veldig rart med en far som ikke vil hjelpe til med slikt, kan det være noe om at han ikke er skoleflink selv og er redd for å gjøre feil, eller er han bare lat?
Gjest Anuket Skrevet 16. februar 2011 #8 Skrevet 16. februar 2011 Eh hallo? Ikke foreldrenes ansvar? Det er ikke foreldrenes ansvar å gjøre leksene for barna, men det er da deres ansvar å sørge for at de gjør leksene de skal OG hjelpe dem om de ikke klarer å løse dem selv. Syns det faktisk er uansvarlig å ikke hjelpe barnet ditt med noe h*n ikke klarer på egenhånd. Synes du skal be han hjelpe datteren deres, han er da og ansvarlig for å hjelpe henne med lekser. Makan
Gjest yojo Skrevet 16. februar 2011 #9 Skrevet 16. februar 2011 Jo, man er pliktet til å hjelpe barna sine med lekser, i allefall når de er 8.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2011 #10 Skrevet 16. februar 2011 Jo, man er pliktet til å hjelpe barna sine med lekser, i allefall når de er 8. Hvor står det? 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2011 #11 Skrevet 16. februar 2011 Hvor står det? i foreldrehåndboka alle får når de får barn. FIKK du virkelig ikke den? den skal jo utleveres på første helstasjonbesøk. Den tar for seg alle plikter og oppgaver etc som følger med barna frem til de fyller 16. 2
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2011 #12 Skrevet 16. februar 2011 i foreldrehåndboka alle får når de får barn. FIKK du virkelig ikke den? den skal jo utleveres på første helstasjonbesøk. Den tar for seg alle plikter og oppgaver etc som følger med barna frem til de fyller 16. Hva? Den har ikke jeg fått. Ikke rart jeg feilet som mor. Tror jeg skal saksøke staten og få en stor erstatning for dette har ikke jeg hørt noe om. 1
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2011 #13 Skrevet 16. februar 2011 i foreldrehåndboka alle får når de får barn. FIKK du virkelig ikke den? den skal jo utleveres på første helstasjonbesøk. Den tar for seg alle plikter og oppgaver etc som følger med barna frem til de fyller 16. for noe tull! det er ikke en bok man er lovpålagt å følge! jeg støtter faren i denne saken. Det er skolens ansvar å gi barn utdanning. Dette hadde der ikke kommet noen vei med i en rettsak! Der følger de Norges lover, og ikke teite foreldrehåndbøker! 2
Gjest Anuket Skrevet 16. februar 2011 #14 Skrevet 16. februar 2011 (endret) for noe tull! det er ikke en bok man er lovpålagt å følge! jeg støtter faren i denne saken. Det er skolens ansvar å gi barn utdanning. Dette hadde der ikke kommet noen vei med i en rettsak! Der følger de Norges lover, og ikke teite foreldrehåndbøker! Gå og troll et annet sted. Og hvis du hadde havnet i en rettsak så hadde du nok fått en rapp - skolen skal gi barna skolegang, men det er foreldrenes ansvar å sørge for at barna klarer og forstår oppgavene som blir lagt foran dem. EDIT: hvem ser barna opp til? Foreldrene sine. Foreldre skal oppdra sine barn, hjelpe dem, sørge for at de har noen å støtte seg til etc. Det ansvaret kommer til å følge deg hele livet Endret 16. februar 2011 av Anuket
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2011 #15 Skrevet 16. februar 2011 men det er foreldrenes ansvar å sørge for at barna klarer og forstår oppgavene som blir lagt foran dem. Det er det aldeles ikke? Hvor har du dette fra???!!! 1
Gjest Anuket Skrevet 16. februar 2011 #16 Skrevet 16. februar 2011 Det er det aldeles ikke? Hvor har du dette fra???!!! Altså så ditt syn er foreldre ikke har noe ansvar i det hele tatt overfor barna sine? Jeg håper virkelig for din skyld at du kun er ute etter å trolle, eller at du ikke har barn. Foreldre skal oppdra barna sine, hjelpe dem med ulike oppgaver og etterhvert overlate tingene til dem - men hjelpe dem på vei hvis de står helt fast, det er en del av det å bli voksen.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2011 #17 Skrevet 16. februar 2011 Altså så ditt syn er foreldre ikke har noe ansvar i det hele tatt overfor barna sine? Jeg håper virkelig for din skyld at du kun er ute etter å trolle, eller at du ikke har barn. Foreldre skal oppdra barna sine, hjelpe dem med ulike oppgaver og etterhvert overlate tingene til dem - men hjelpe dem på vei hvis de står helt fast, det er en del av det å bli voksen. Det er ikke snakk om hva som er mitt og hva som er ditt syn! Det ble spurt om foreldre er pliktig til å hjelpe barnet med lekser, og da er det snakk om hva som står i Norges lover!!
SmallTalk Skrevet 16. februar 2011 #18 Skrevet 16. februar 2011 Jeg anser det som en selvfølge at foreldre hjelper barna sine med lekser dersom de har behov for det. Noe annet er direkte sløvt, og ikke minst dårlig gjort ovenfor ungen! Å hjelpe til med lekser er en del av foreldrerollen på lik linje med alt annet. Det er ikke sikkert man synes det er så innmari morro til enhver tid, men man bør gjøre det beste ut av det. 2
Gjest strykebrett Skrevet 16. februar 2011 #19 Skrevet 16. februar 2011 Det er ikke snakk om hva som er mitt og hva som er ditt syn! Det ble spurt om foreldre er pliktig til å hjelpe barnet med lekser, og da er det snakk om hva som står i Norges lover!! Siden du maser sånn: Barnelovens §30 " Dei som har foreldreansvaret, er skyldige til å gje barnet forsvarleg oppseding og forsyting. Dei skal syte for at barnet får utdanning etter evne og givnad. "
Gjest Anuket Skrevet 16. februar 2011 #20 Skrevet 16. februar 2011 (endret) Det er ikke snakk om hva som er mitt og hva som er ditt syn! Det ble spurt om foreldre er pliktig til å hjelpe barnet med lekser, og da er det snakk om hva som står i Norges lover!! Foreldre er pliktige å hjelpe sine barn med de problemer de står overfor - det står nødvendigvis ikke i Norges lover, men det er et moralskt ansvar, et ansvar som følger med det å bli foreldre EDIT: så strykebrett sitt svar - så ja da står det vel i Norges lover. Endret 16. februar 2011 av Anuket
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå