Gå til innhold

Påkjørt..

AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Ble nettopp påkjørt av en ryggende bil, som visstnok "ikke så meg", selv om jeg kom gående mot førersida og gikk på siden av førersida før jeg kom bak bilen og hun begynte å rygge.

Uansett, jeg tror jeg kom uskadet fra det, men ble skikkelig opprørt og så sint at jeg måtte bare gå for å ikke eksplodere. Den dama der hadde meid ned meg hvis jeg var en liten gutt eller jente på 7 år, for å si det slik.

Nå kom jeg til å tenke på at jeg var en idiot som ikke fikk navn, telefonnummer og tok skiltnummeret, men alt skjedde så fort.. Hva hvis jeg skulle få skikkelig vondt i ryggen nå i etterkant og ikke kan vise til noe?

Uff..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Da har du lite å stille opp med. Om ikke det var noen andre som la merke til dette som ferdes i området hver dag. Eller om det er noen kamera der som kan ha tatt opp episoden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Du burde dra til legevakta og få deg sjekket og si hva som skjedde, i tillegg så kan du også melde ifra til politiet selv om du ikke har opplysninger om den som kjørte på deg.

Når det er sagt, så er jeg personlig ganske lei av folk som går rundt/bak biler uten å være veldig våken. DU burde sjekke om bilens motor er igang eller om ryggelysene er på, og om det er tilfelle så venter du eller går en liten omvei.

Kjører selv en veldig stor bil, og må si at jeg er oppgitt over folk som hele tiden går i blindesonenene mine uten noe form for respekt. Jeg kan se så mye jeg vil i speil og vinduer, men likevel kan det være folk i blindesonene.

Nå har jeg som regel at jeg sørger for at jeg blir hørt. Altså jeg "brummer" litt ekstra når jeg skal rygge ut fra en parkeringsplass slik at jeg er sikker på at folk hører meg.

Vi kan ikke gå ut av bilen hver gang for å se om det er folk rundt bilen, for så fort vi går inn i bilen så kan det jo likevel være folk som har sneket seg bak der.

Neste gang - vær litt mer våken!

• Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du burde dra til legevakta og få deg sjekket og si hva som skjedde, i tillegg så kan du også melde ifra til politiet selv om du ikke har opplysninger om den som kjørte på deg.

Når det er sagt, så er jeg personlig ganske lei av folk som går rundt/bak biler uten å være veldig våken. DU burde sjekke om bilens motor er igang eller om ryggelysene er på, og om det er tilfelle så venter du eller går en liten omvei.

Kjører selv en veldig stor bil, og må si at jeg er oppgitt over folk som hele tiden går i blindesonenene mine uten noe form for respekt. Jeg kan se så mye jeg vil i speil og vinduer, men likevel kan det være folk i blindesonene.

Nå har jeg som regel at jeg sørger for at jeg blir hørt. Altså jeg "brummer" litt ekstra når jeg skal rygge ut fra en parkeringsplass slik at jeg er sikker på at folk hører meg.

Vi kan ikke gå ut av bilen hver gang for å se om det er folk rundt bilen, for så fort vi går inn i bilen så kan det jo likevel være folk som har sneket seg bak der.

Er ikke så lett om man eier en hybrid ;)

Synes du skulle anmelde det og fra til legevakta. I tillegg prøve og etterlyse noe i avisen. Her har vi sånn innleggsplass i lokalavisa som alle kan publisere sine meninger og slikt. Kanskje vedkommende har så dårlig samvittighet at hun tar kontakt? Eller så kan det være noen vitner som har sett noe som tar kontakt?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som "hard" trafikant skal du uansett ta overordnet hensyn, Consensio: jeg ba om råd om nåværende situasjon, ikke bedreviter-etterpåklokskapsbullshit fra deg.

Jeg har uansett snakket med vedkommende i dag og vært hos legen.

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble nettopp påkjørt av en ryggende bil, som visstnok "ikke så meg", selv om jeg kom gående mot førersida og gikk på siden av førersida før jeg kom bak bilen og hun begynte å rygge.

Uansett, jeg tror jeg kom uskadet fra det, men ble skikkelig opprørt og så sint at jeg måtte bare gå for å ikke eksplodere. Den dama der hadde meid ned meg hvis jeg var en liten gutt eller jente på 7 år, for å si det slik.

Nå kom jeg til å tenke på at jeg var en idiot som ikke fikk navn, telefonnummer og tok skiltnummeret, men alt skjedde så fort.. Hva hvis jeg skulle få skikkelig vondt i ryggen nå i etterkant og ikke kan vise til noe?

Uff..

Det er farlig å være bilfører,det er farlig å være fotgjenger. Selv om du er ute å går,så har du et visst ansvar.

Jeg er skremt av mange gående. Har lagt merke til det på parkeringsplasser i mørketiden. Jeg skjekker at alt er klart,men så kommer det noen sauer gående. De snur ikke på hodet engang, selv om man kan se på ryggelys og lyd. Utkjørsler kan være trange,og har du begynt å rygge ut,så kan det være vanskelig å komme inn igjen. Fotgjengere overlater abselutt alt ansvar tl sjåfører.

Jeg ble skremt juletider. Det var mørkt,regn. Foreldre parkerer og slpper sine små ut.De går bak alle biler. De havner i blindsonen. Selv om man har sikret seg at alt er klart,så kan det dukke opp et barn. Sjåføren er hjelpesløs.

Gående tror sjåfører er synske Blindsone hva f... er det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når jeg kommer gående LANGS førersiden, vedkommende er kjerring og faen ikke klarer å rygge,bakruta er nedsnødd og hun ikke ser i speil så nekter jeg for at jeg har i skyld i annet enn at jeg var i akkurat den gata på akkurat dét tidspunktet. Jeg vet at mange fotgjengere er tåper, men JEG er ikke det. Hadde jeg tilkalt politi der og da ville hun blitt fratatt lappen for å si det slik. Uansett, fuck off.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

Når jeg kommer gående LANGS førersiden, vedkommende er kjerring og faen ikke klarer å rygge,bakruta er nedsnødd og hun ikke ser i speil så nekter jeg for at jeg har i skyld i annet enn at jeg var i akkurat den gata på akkurat dét tidspunktet. Jeg vet at mange fotgjengere er tåper, men JEG er ikke det. Hadde jeg tilkalt politi der og da ville hun blitt fratatt lappen for å si det slik. Uansett, fuck off.

Nei, det er absolutt ikke sikkert hun ville blitt fratatt lappen der og da.

Siden du ble påkjørt, så kan det hende at det er du som er en av "tåpene". For alt vi vet, så kan det hende at det er du som har skylden i det hele, men at du nekter å se det selv og derfor prøver å vinkle det hele over på sjåføren.

Ikke mye hyggelig å prøve å komme med gode råd (for det var faktisk det jeg prøvde på, slik at du kanskje klarte å se den andre siden av saken også) heller til en Anonym som kaller råd for bullshit og avslutter setninger med "fuck off".

• Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, det er absolutt ikke sikkert hun ville blitt fratatt lappen der og da.

Siden du ble påkjørt, så kan det hende at det er du som er en av "tåpene". For alt vi vet, så kan det hende at det er du som har skylden i det hele, men at du nekter å se det selv og derfor prøver å vinkle det hele over på sjåføren.

Ikke mye hyggelig å prøve å komme med gode råd (for det var faktisk det jeg prøvde på, slik at du kanskje klarte å se den andre siden av saken også) heller til en Anonym som kaller råd for bullshit og avslutter setninger med "fuck off".

Det spiller ingen rolle. Som ryggende bilfører har man alltid uten unntak det øverste ansvaret for å sørge for at veien er klar før man rygger. Det spiller ingen rolle om man har liten eller stor bil, nedsnødd bakrute eller ikke, brummer eller ei.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tviler på at hun rygget på deg med vilje. (Om hun virkelig ville meljet det ned, så hadde hun vel gitt full gass, eller hva?) En går bak en stående bil på eget ansvar, spesielt om bilen er startet. Du har lite å stille opp mot dette, i og med at du ikke ble alvorlig skadet og det skjedde på en parkeringsplass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du rygger INN på parkeringsplassen når du parkerer, har du full oversikt når du kjører ut igjen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå er det jo faktisk slik at når man rygger så har man vikeplikt... Man har det fulle og hele ansvar uansett, når man rygger på noen. Er jo også en del som bare smekker bilen i reversj (kan umulig skrives slik, så helt teit ut??) og kjører ut... Har selv blitt rygget på tre ganger på parkeringsplasser, i bil, så er helt tydelig at mange ikke ser seg særlig godt for...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Consensio

Hvis du rygger INN på parkeringsplassen når du parkerer, har du full oversikt når du kjører ut igjen.

Ja som oftest gjør jeg det, men det er ikke alltid det er like lett heller.

• Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Nå er det jo faktisk slik at når man rygger så har man vikeplikt... Man har det fulle og hele ansvar uansett, når man rygger på noen. Er jo også en del som bare smekker bilen i reversj (kan umulig skrives slik, så helt teit ut??) og kjører ut... Har selv blitt rygget på tre ganger på parkeringsplasser, i bil, så er helt tydelig at mange ikke ser seg særlig godt for...

Ta vekk "j"-en, så blir det riktig. Jeg er ellers enig i at den som rygger, har ansvaret, men det går an å "bruke huet" for gående også.

• Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja som oftest gjør jeg det, men det er ikke alltid det er like lett heller.

Men hvis du har så forbanna store problemer med å rygge bilen din så kanskje du bør kjøpe en mindre? Det blir for dumt å klage over evneveike fotgjengere når man ikke klarer rygge selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse
Gjest Consensio

Men hvis du har så forbanna store problemer med å rygge bilen din så kanskje du bør kjøpe en mindre? Det blir for dumt å klage over evneveike fotgjengere når man ikke klarer rygge selv.

Jeg klarer fint å rygge, men enkelte parkeringsplasser er det vanskelig å rygge inn på. Eneste måten man klarer det på er å kjøre inn på plassen i motsatt kjøreretning.

Men du har kanskje så forbanna store problemer med å forstå det eller?

Skal jeg tegne det opp for deg kanskje? Dra ut å ta bilder for å vise deg? Mate det inn med teskje?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjerne det. Etter kanskje hundre tusen parkeringer (ja, jeg har jobbet som distribusjonssjåfør og parkerte da minst 50 ganger om dagen), har jeg til gode å se en parkeringsplass hvor det er mer fornuftig å rygge inn enn å rygge ut.

Selvfølgelig finnes det parkeringsplasser hvor det er fornuftig å kjøre inn og kjøre ut, men det var her snakk om å forsøke å unngå å rygge ut, noe som er fornuftig. Hvis det er påkrevet å rygge inn eller ut, er det ALLTID best å rygge inn, eksempler på det motsatte mottas med den største interesse (og skepsis).

Ved å rygge inn får man ALLTID bedre plass til å manøvrere bilen, både på vei inn og ut. Og ved å rygge inn får man som regel muligheten til å kjøre forbi parkeringsplassen først for å få oversikt.

Det er en grunn til at alle gaffeltrucker, som er konstruert for å operere i trange rom, har styring på bakhjulene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes noen grufulle parkeringsplasser som heldigvis er sjeldne i Norge hvor man vanskelig kan unngå å sette front inn:

- parkeringsfeltene er skråstilte i forhold til kjørebanens retning

- kjørebanen har angitt kjøreretning

Når man da kommer i kjøreretningen er det f.eks. 45 grader sving for å sette bilen inn i parkeringsfeltet med front inn, eller revers og 135 grader sving for å sette bilen med baken inn. Når man skal ut igjen og skal komme ut i riktig kjøreretning blir det da revers og 45 grader sving hvis man står front inn, eller frem og 135 grader sving om man står bak inn. Er hele anlegget konstruert smalt nok er det ikke praktisk mulig å snu bilen for å ha baken inn, spesielt om nabofeltene allerede er opptatt med biler.

Jeg var konsulent et sted hvor denne galskapen var tredd nedover bedriften av en amerikansk sjef som var vant til det hjemmefra, da folk saboterte det ved å kjøre mot angitt kjøreretning for å kunne rygge inn fikk han satt opp automatiske bommer i hver ende som kun åpnet for bil fra "riktig" side. Rabiat fyr som ble lempet ut av nytt styre etter en fusjon, nå er samme stripe omdannet til enfelts vei med langsgående parkeringsfelt på begge sider.

I dette tilfellet må det altså sies å ha vært best å ikke rygge inn, men selve konstruksjonen var jo grunnleggende gal. Like fullt er det utbredt i USA og Storbritannia, selv om en del der nå heldigvis oppdager at å speilvende diagonalene slik at rygging inn blir naturlig er en bedre løsning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Consensio

feurstein forklarte det så bra at jeg ikke gidder å prøve.

Vi har dessverre noen slike parkeringsplasser her i byen. En av dem tilhører et sted som gjør at jeg ikke kan parkere noe annet sted da det ville blitt for langt unna.

Dette stedet er som oftest såpass trafikkert at det å kjøre mot kjøreretning er nærmest umulig i tillegg til at det ofte er veldig mange gående som gir blaffen i om folk prøver å rygge ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...