Gjest Lea Skrevet 26. oktober 2003 #1 Skrevet 26. oktober 2003 Hvilke alternativer finnes? Det er altså snakk om en sånn plate som ikke er brennbar og som skal ligge under/forran peis/peisovn. Har sett platene i stein, kobber, stål, plexiglass... Noen som har erfaringer? Pris? Ulemper med de forskjellige materialene?
Pip Skrevet 26. oktober 2003 #2 Skrevet 26. oktober 2003 Budde eingong i leil. der det var fliser framfor. Har elles òg sett skifer - det er stilig viss ein har ein litt 'røff' stil ellers, men fliser er nok meir praktisk, fordi dei er lettare å halde reine... Anar ingenting om pris...
Gjest Lea Skrevet 26. oktober 2003 #3 Skrevet 26. oktober 2003 Vi har parkett på gulvet og skal ha buet peis /hjørnepeis. Derfor blir det litt knotete med fliser. Vi kan ikke legge fliser direkte på parketten (har flytende gulv i tillegg). I så fall måtte vi ha støpt et ekstra stort fundament. Ettersom gulvplaten skal ligge oppå parketten, så bør vi ha noe tynt. Har tenkt litt på messing eller kobber, ettersom vi har blant annet downlights i samme stil. Men jeg er usikker på ulempene/fordelene.
Gjest Tex Skrevet 26. oktober 2003 #4 Skrevet 26. oktober 2003 Hva er flytende gulv? Høres fryktelig upraktisk ut.....
Gjest Lea Skrevet 26. oktober 2003 #5 Skrevet 26. oktober 2003 Flytende gulv har ikke noe med vann å gjøre i alle fall. Vi har lecadekke og oppå der er det markmatter (hardpakket isolasjonsmatter), tykke gulvplater og parkett. Det er altså ikke lektret eller støpt. Gulvet er fint det, men vi må støpe fundament til peisen, for den blir for tung og gulvet vil gi etter. Fliser vil heller ikke sitte, for gulvet gir litt etter på en måte. Er litt for mykt!
Gjest Anonymous Skrevet 27. oktober 2003 #7 Skrevet 27. oktober 2003 Lea; vi valgte glassplate under ovnen vår og er fornøyd med det. Da ser vi den fine parketten gjennom. Men vi måtte ikke lage noe nytt fundament for ovnen. Glassplaten kjøpte vi på Obs!. Der kostet den ca. 550,-. På Byggmakker kostet samme plate ca. 1000,-. Platen er jo litt tykk (ca. 1 cm), men den er avrundet i kanten så det er ikke noe problem med at vi sparker borti e.l. Priser på andre typer plater i metall vet jeg ikke så mye om. Tror det var ca. 800,- for den største svarte stålplaten hos Byggmakker. Kobber eller messing vil jeg anta er dyrere. Ta kontakt med en blikkenslager så kan de nok hjelpe deg med hva ting koster og hva som passer best. Tex; flytende gulv vil si at parketten ikke er festet (spikret) til underlaget eller inn i veggene. Siden treverk beveger seg ville du fått sprekker og knirk i gulvet dersom det satt fast. Hilsen Lille meg
Usikker Skrevet 27. oktober 2003 #8 Skrevet 27. oktober 2003 Jeg har en kobberplate under min peis jeg.......... Har også flytende gulv - og da skal ikke platen spikres fast........ den skal også være flytende.......... Men for å unngå at platen bøyer seg opp - og blir til sånne snuble-feller, så juksa me litt.......... Brukte sterk dobbelt-sidig tape + noen få spiker på de mest kritiske plassene (der man "sparker borti"). Gudd løkk beibi
Gjest Anonymous Skrevet 27. oktober 2003 #9 Skrevet 27. oktober 2003 Hvilke alternativer finnes? Kravet er at plata er av ikke-brennbart materiale. Jeg synes det høres flott ut å bruke samme materiale som i lampene. Rådet om tosidig tape fra Usikker er lurt!!!
Gjest Malena / Ikke innlogget Skrevet 27. oktober 2003 #10 Skrevet 27. oktober 2003 Jeg har også parkett og valgte en stålplate foran peisen min. Den har jeg tapet fast med dobbelsidig tape. Fikk skåret platen etter mål hos en blikkenslager... det hadde vært mye dyrere å kjøpe den hos peisleverandøren...
Gjest Lea Skrevet 27. oktober 2003 #11 Skrevet 27. oktober 2003 Takk for alle svar! Tror nok at det blir en tynn plate av ett eller annet slag. Helst messing. Skal ut og sjekke priser hos en blikkenslager tror jeg. Tar gjerne i mot flere tips jeg altså!,
Supermann Skrevet 27. oktober 2003 #12 Skrevet 27. oktober 2003 Jeg la en emaljert stålplate på(tror det var) 1,6mm. Den ligger veldig godt. Tror den kostet ca 600.-
majan Skrevet 27. oktober 2003 #13 Skrevet 27. oktober 2003 heisann vi har parkett og har svart steinplate
Gjest Gjesta Skrevet 28. oktober 2003 #14 Skrevet 28. oktober 2003 Vi skal ha parkett og svart skiferplate foran peisen. Men siden den legges jevnt med gulvet slipper vi problemet med kanter å sparke borti osv. Jeg hadde tidligere banket kobber under ovnen min, men selvom det er fint anbefaler jeg det ikke. Siden kobberet var banket, la støv og skitt seg ned i alle ujevnhetene og det var en ekstra jobb å vaske den. Tror ei messingplate vil gjøre seg - men husk at den må pusses da...Det er aberet med sånne plater... K
Gjest Anonymous Skrevet 28. oktober 2003 #15 Skrevet 28. oktober 2003 Vi har fått spesiallaget tynne plater hos blikkenslageren, som også har lakkert dem mattsorte - det passer ihvertfall veldig godt til gammeldagse støpejernsovner :D Pris husker jeg ikke - men mye billigere enn de som følger med fra Jøtul etc. Dobbelstidig tape er glimrende. Fordelen med tynne plater er at du slipper forhøyning på områder du går ofte. Skifer er stilig, men tenk på tærne! Nedfelte skiferplater i parketten blir sjelden pent, da parketten beveger seg med årstidene, og dermed må ha litt glipe (særlig vil tre/parkett bevege seg mye i nærheten av ovnen, pga varmen derfra....)
@lfa Skrevet 28. oktober 2003 #16 Skrevet 28. oktober 2003 Det finnes ulike "lister" man kan bruke når man feller ned fliser eller skifer i parkettgulv. Dermed unngår man gliper, og gulvet har fortsatt full bevegelighet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå