Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet (endret)

Hei -

Jeg har funnet ut at jeg liker å tukle med webdesign. Bruker Dreamweaver. Har litt basiskunnskaper og forstår de grunnleggende strukturene, men det er mye som skjærer seg underveis..som ikke funker...

Ønsker meg mer grunnleggende kunnskaper, slik at jeg kan være min egen problemløser. Forstår at dette også omfatter kunnskaper om html.

Vil gjerne også lære mer om layout - Indesign/Photoshop..og hva mer (takknemlig for tips)..i denne sammenhengen.

Det er en stor fordel om det kunne være nettbaserte kurs, ettersom jeg ikke bor nær noe større sted hvor slike kurs arrangeres. Men er likevel også interessert i å vite hvis andre har erfaring med kurs i Oslo f.eks.

Det er mye som ser bra ut på "papiret" - eller skjermen, men vanskelig å vite hvor man kan få best valuta for pengene.

Hvis det er noen derute som har erfaringer å dele, er jeg svært takknemlig for innspill fra dere!

På forhånd takk!

Hvis noen også kan fortelle meg hvorfor det står "sjenert" i venstre marg på innlegget mitt, hadde det vært flott...det er ikke noe jeg har bestilt selv!

emilienne :-)

Endret av emilienne
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hvis noen også kan fortelle meg hvorfor det står "sjenert" i venstre marg på innlegget mitt, hadde det vært flott...det er ikke noe jeg har bestilt selv!

Et ganske idiotisk påfunn, ja.

Skrevet (endret)

.

Endret av runekki
Skrevet (endret)

.

Endret av runekki
Skrevet

Hei runekki-

Tusen takk for dine innspill, jeg skal sjekke ut de forskjellige linkene etterhvert som jeg får summet jeg litt. Spennende med nye linker - som igjen kan lede til nye linker!

Tanken bak mitt første innlegg, var vel primært å få anbefaling på kurs. Jeg har prøvd Frontpage, men endt opp med Dreamweaver, og det er det programmet jeg bruker. Trenger derfor med innsikt i dette spesifikt....pluss mer innsikt/kunnskap i/om mer spesifikke layout-programmer.

Jeg har laget en side og er langt på vei godt fornøyd, mine (manglende) forutsetninger tatt i betraktning. Men har støtt på hårdnakkede problemer underveis og har brukt uforholdsmessig mye energi på ting som har skjært seg til tross for at jeg har "fulgt oppskriften". Ting som kanskje funker de første gangene, men som så skjærer seg ørtogførti ganger, før det plutselig funker igjen. Og hvor jeg har en mistanke om at jeg kanskje lettere hadde kunnet løse dette, hvis jeg hadde hatt en viss minimumskunnskap om html f.eks....hvis det ikke finnes andre smarte triks innenfor DW, da, det hadde jo vært det enkleste; men ser ut som det ikke er noen garanti for smertefri progresjon...!Jeg har snakket med erfarne "html'ere" som skyr webdesign-programmer som pesten - og sier at det nettopp er denslags problemer man pådrar seg med slike programmer...:-(

Nå, f.eks., ønsker jeg å lage en rullegardinmeny - jump menu, eller hva det nå enn måtte hete. Noe av problemet er at jeg heller ikke er hundre prosent inne i fagterminologien - hverken på norsk eller engelsk, så jeg vet ikke eksakt hva jeg søker etter (har flere bøker: norsk/svensk/engelsk)- og om jeg finner noe jeg tror har med saken å gjøre, er kanskje forklaringene for lite detaljerte (for innforståtte..."velkommen hvis du har gjort det før")til at jeg skjønner helt hva jeg skal gjøre. (Det popper opp en boks - med forskjellige rubrikker jeg skal fylle ut...og jeg forstår ikke nødvendigvis betegnelsen på rubrikkene - og vet dermed ikke hva som skal stå der...bøkene mine forklarer ikke SÅ inngående - de forutsetter at jeg kan det jeg ikke kan.)

La oss si at jeg har en horisontal rekke med linker; en link heter KAKER... Da ønsker jeg å kunne klikke på KAKER og få opp en nedfallsmeny som ramser opp forskjellige kaker jeg kan klikke på og gå til direkte. Jeg ønsker at denne nedfallsmenyen skal se ut som en naturlig del av siden hva angår farge og layout forøvrig - og ikke se ut som et hvitt stygt hull i min fargede bakgrunn. Og jeg ønsker at nedfallsmenyen skal holde noenlunde samme bredde som KAKER (skjønner at det kanskje blir bredere hvis jeg skal skrive bløtkake i menyen under) - og ikke bre seg ut over hele sidens bredde.

Fant en tutorial på nett som viste Spry accordion f.eks. Den tar full bredde, og beskrivelsene var heller ikke detaljerte nok til at jeg fant ut hvordan den funksjonen evt. kunne brukes som utgangspunkt for det jeg vil frem til, slik at jeg kan justere etter behov og forme etter eget ønske.

Jeg MÅ selvsagt ikke ha denne nedfallsmenyen, jeg skjønner at jeg kan omgå problemet, men jeg ØNSKER dette, og blir frustrert over at jeg ikke finner ut av det. Og dette er forsåvidt bare ett eksempel.

Derfor tenker jeg at jeg kanskje burde hatt et kurs - med en lærer, som jeg kan stille spørsmål til ettersom utfordringene oppstår.

Et annet "problem".... Jeg har planer om å legge ut masse bilder, og lurer på om det finnes enklere fremgangsmåter enn å legge inn ett og ett bilde i DW. Av en eller annen grunn synes jeg dette er en tungvint prosess, og lurer på om det finnes andre "album-løsninger" som kan gjøre prosessen lettere - og som jeg evt. kan linke opp til. Men på den andre siden, så ønsker jeg jo også at billedpresentasjoner skal se ut som en integrert del av websiden, så da må jeg kanskje holde meg innenfor samme system uansett???

Beste hilsen - emilienne :-)

Skrevet (endret)

.

Endret av runekki
Skrevet

det beste man kan gjøre er å ikke bruke Dreamweaver, men lære seg XHTML og CSS fra bunnen av.

Skrevet

Nah,

tror det greieste er å lese noen design-bøker, gjøre tutorials også bygge videre med referanseoppslag ettersom du trenger det. Kan jo si at bortimot ingen designere jeg kjenner bruker ting som Dreamweaver. Har selv brukt det, men mest for å se hva som var kjekt der - men det gir null produktivitetsgevinst. Skal du lage sider "kjapt" - så bruker du rammeverk - for portaler eller lignende. Da kan du videre bruke plugins som gir deg det du trenger av visuelle/funksjonelle hjelpemidler.

Når det gjelder spørsmål - så har nok det meste du lurer på nå i starten allerede blitt besvart mange ganger før - så "Google is your friend".

Se ellers forumet

http://www.webmasterworld.com/

Dette er et av de største og mest proffe forumene. Ikke alltid at folk er snille med nybegynnere som stiller åpenlyse spørsmål som er besvart 1000x ganger før - så husk å bruke en del tid på søkefunksjoner etc. Gidder man ikke bruke tid selv, så skinner det fort gjennom - og få folk gidder sløse med egen tid for å svare.

Et eksempel på rammeverk for portaler er Drupal, som er nokså populært. Har selv brukt det, selv om jeg gjorde såpass mye programmering og lagde egne template-systemer at det nok var like greit at jeg lagde eget rammeverk - som jeg har gjort noen ganger.

Joomla er et annet omfattende rammeverk, men det fins masser av disse.

Deretter legger du til Javascript-rammeverk som gir deg visuelle elementer og komponenter.

Så - du sparer mest tid ved å finne riktig verktøy til den oppgaven du har for hånden. Kanskje er Dreamweaver det som passer deg best akkurat nå i starten, men du kommer fort til å stange hodet i veggen mhp begrensningene som programmet innebærer - for det blir alltid litt tvangstrøye når man bruker verktøy. Derfor vil du behøve å forstå hva CSS og Javascript (-events) er for noe.

Syntes selv at Nutshell-serien av bøker fra O'Reilly publishers var kjekke da jeg holdt på som mest med å lære meg mer om webdesign, HTML etc. Ellers så er det noen DVDer osv som er tutorials for alt mulig om design fra Lynda ...

http://blog.lynda.com/

Men - selv i Dreamweaver så må du gjøre en del ting "manuelt" og derfor har du tilgang til HTML og CSS etc i disse tilfellene. Så du kommer ikke utenom å måtte forstå dette også. Det grunnleggende er kjekt å få "automagisk", men når du begynner bli mere dreven så blir nok forskjellige Javascript-rammeverk det du bruker for å få til slikt som accordions, menyer osv ... Se på verktøyene og effektene til Prototype.js/Scriptacolous - jQuery og Mootools ...

http://script.aculo.us/ (er litt utdatert i forhold til jQuery, men basert på Prototype.js)

http://en.wikipedia.org/wiki/Script.aculo.us

http://jquery.com/

http://docs.jquery.com/UI

(hver effekt som f.eks accordion har en demo på samme siden, så du ser effekten i bruk)

http://en.wikipedia.org/wiki/JQuery

http://mootools.net/

http://en.wikipedia.org/wiki/MooTools

Cheers!

-runekki

;-)

Hei igjen - og takk igjen :-)

du bruker endel ord og uttrykk som er selvfølgelige for deg - og helt fjerne for meg, så jeg skjønner HVOR langt utpå jordet jeg er :-D ...men har jo visst det, da...så jeg skal sjekke alle linker osv...og bite meg merke i både det ene og det andre.

Det var ikke accordion jeg ønsket meg, men det var det nærmeste jeg kom - noe som lignet litt - når jeg søkte, og guuuud vet hvor mange timer jeg har søkt og lest - opp og ned og frem og tilbake. Men det er også noe med at man må vite nok til å "stille de rette spørsmål", og det er ikke alltid så lett når man i utgangspunktet ikke vet...

Og dessuten er det jo slik...at jo mer man vet, jo mer forstår man at man ikke vet...så det skal noe til før det kjennes som det hjelper...hehe....men jeg får trøste meg med at jeg har laget en side som funker veldig bra, tross alt, så det jeg sliter med nå, er jo luksusproblemer i fht det jeg har slitt med underveis. Dette er ting jeg egentlig kan klare meg uten...men så er det noe med - at når jeg først har kommet så langt, vil jeg gjerne strekke meg enda lenger...få med noen finesser - og litt "snekkerglede" :-D

Takk igjen for at du har tatt deg tid!

Ha en god kveld!

emilienne

Skrevet

Hvis du vil lære deg grunnleggende photoshop, indesign og illustrator er classroom in a book-bøkene veldig gode.. Der følger det også med øvelser..

Skrevet

Hvis du vil lære deg grunnleggende photoshop, indesign og illustrator er classroom in a book-bøkene veldig gode.. Der følger det også med øvelser..

Tusen takk! :-D

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...