AnonymBruker Skrevet 16. februar 2011 #1 Skrevet 16. februar 2011 Jeg skal søke jobb på en IA-arbeidsplass, og lurer litt på hvor inkluderende slike arbeidsplasser egentlig er. Jeg har ingen diagnose, men en rekke mindre helserelaterte utfordringer som til sammen kan bli litt mye. F.eks. hender det at jeg er sengeliggende i to dager når jeg får mensen (ekstreme smerter, kvalme osv), mens det også kan hende at jeg er i fin form på den tida av måneden. Jeg er iblant plaget med sterk hodepine, ofte utløst av stress, søvnproblemer osv. Dette kan plage meg annenhver dag i et par uker, eller det kan være fraværende i et par måneder. I tilegg har jeg mageproblemer som gjør at jeg føler at jeg har høy feber (kaldsvetter, klarer ikke sitte oppreist), mens jeg egentlig er totalt feberfri og "bare" har magetrøbbel. Dette kan gi seg etter en halv time, eller det kan vare i et par dager. Og når jeg blir smittet av influensa eller rett og slett er bare forkjølet, så ligger jeg ofte til sengs i flere dager med feber + + Hoveproblemet her er vel at disse tingene er vanskelig å forutse og de kan komme i rykk og napp. Når jeg er heldig kan jeg være frisk og rene arbeidsjernet i 3-4 måneder i slengen, mens når jeg er uheldig så dukker den ene plagen etter den andre opp sånn at jeg kan være borte et par uker totalt iløpet av en drøy måned. Jeg har vært hos legen med disse tingene "tusen" ganger, og får beskjed om at det ikke er noe å gjøre med verken det ene eller det andre, jeg må bare finne måter å lære meg å leve med disse utfordringene på. Det nytter ikke å bytte lege, for flere har sagt det samme. Ergo må jeg finne en arbeidsplass som er villig til å ansette en som meg, og det er sannelig ikke lett (forståelig nok). Det jeg lurer på nå er når jeg skal informere arbeidsplassen om dette? Skal jeg si ifra på intervjuet, og risikere å havne nederst i bunken? Eller sier man ikke ifra om sånt før man eventuelt er ansatt? Jeg har riktig utdannelse og erfaring for denne jobben, så den hadde passet meg bra. På ene siden vil jeg ikke føre en arbeidsgiver bak lyset, på den andre siden så blir jeg vel sosialklient på sikt om jeg skal være brutalt ærlig på intervju. Jeg har vært arbeidsledig i et års tid nå, og begynner å bli veldig stressa med tanke på å komme meg ut i jobb i det hele tatt med de problemene jeg sliter med.
Personlig12 Skrevet 16. februar 2011 #2 Skrevet 16. februar 2011 Kjenner problemstillingen, jeg har endel pasienter der jeg jobber som sliter litt med dette. Nå er jeg frekk å kaller deg en pasient, det er ikke meningen, men mange av mine pasienter trenger litt ekstra oppfølgning på arbeidsplassen grunnet ulike ting. Jeg vet det at, om du får deg en flink saksbehandler i NAV som kan hjelpe deg gjennom denne prosessen vil du for det første oppnå; selvtillitt og motivasjon til å søke jobber, være mer komfertable med de helseproblemene du sliter med, du kan få hjelp til en kartlegging hvilken jobb du kan mestre og en arbeidsgiver som er villig til å tilrettelegge for deg i en jobb. Det beste er å være ærlig, både ovenfor deg selv og for arbeidsgiveer, er det slik at du kommer til å ha endel fravær vil du på et tidspunkt få spørsmål om dette. Jeg syns ikke du skal nøye deg med at fastlegen din sier at dette skal du bare leve med, det finnes utrolig mange ting du kan gjøre for å takle dette bedre, forebygging av plagene ol. Fastleger har dersverre liten peiling på komplekse sykdomsbilder, derfor bør du kontakte spesialister som kan veilede deg bedre. Sjønner du er stresset med å komme ut i jobb, men husk at dette er noe du ikke trenger å sitte alene med. Det er ingen skam å oppsøke proffesjonell hjelp, dette vil kun hjelpe deg til å få bedre livskvalitet, finne en jobb du kan trivs og fungere i. Husk at mye kan forebygges med kosthold/trening, rette medisiner ol. Ikke gi deg med svaret du får fra fastlegen Ønsker deg alt godt og lykke til med prosessen.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå