Kosejenta Skrevet 16. februar 2011 #1 Skrevet 16. februar 2011 H*n går i 1 klasse nå, og har begynt å spørre om lov til å gå hjem alene. Reglen er at vi møter ham på veien, og dette er ikke noe problem. Vi bor ca 5 minutter unna skolen. Føler vi kan stole på at h*n går rett hjem uten å stoppe, leke osv, da h*n er vldig ivrig etter å vise at h*n kan klare det. Når begynte barnet ditt å gå alene hjem fra skolen/sfo?? Og hvor lang var veien.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2011 #2 Skrevet 16. februar 2011 Jeg gikk hjem alene fra jeg gikk i førsteklassen, jeg bodde bare 1-2 minutter unna da. Alle vennene mine, både de som bodde rett ved skolen og de som bodde 20 minutter unna - gikk til/fra skolen fra førsteklassen, når det ikke var mørketid og dårlig vær.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2011 #3 Skrevet 16. februar 2011 Utpå våren, i førsteklasse. Vi bor 3-4 minutter fra skolen.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2011 #4 Skrevet 16. februar 2011 Da han gikk i første klasse, men han gikk ikke alene. Han og de andre i klassen tok følge på hjemveien. Bor i Bergen, cirka ti minutter å gå fra skolen.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2011 #5 Skrevet 16. februar 2011 Utpå høsten i første. Måtte over 2 noe trafikkerte veier. Har alltid gått rett hjem eller gitt beskjed, men det tar selvfølgelig litt tid :D Eldste sluttet forøvrig på sfo i sep 1. klasse, yngste har ikke sluttet ennå (tredje) men går hjem når h*n vil.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2011 #6 Skrevet 16. februar 2011 Har en andreklassing som vi går sammen med både til og fra skolen. Tar ca 20min å gå til skolen, og må krysse byens innfartsvei (der det flere ganger i året skjer ulykker da biler ikke stopper for fotgjengeroverganger....t.o.m der det er trafikklys). Bor litt utenfor sentrum av en middels stor by. Vurderer å la henne gå selv fra høsten. Det er ingen barn rundt her vi bor som hun kan slå følge med, og søsteren går på ungdomskole på den andre kanten av byen, så de kan heller ikke slå følge. Jenta vår kan og til tider være litt impulsiv og uforsiktig, så jeg stoler ikke hundre prosent på at ikke trafikkreglene blir glemt når noe annet fanger komsentrasjonen.... Størstejenta mi gikk alene fra andre trinnet, men da bodde vi nærmere skolen, og hun slapp og krysse innfartsveien. Dessuten var de flere barn i samme gate som gikk sammen, og hun er en helt annen personlighetstype en sin vimsete lillesøster. Så jeg ville sett barnet an....
Anglofil Skrevet 16. februar 2011 #7 Skrevet 16. februar 2011 (endret) Kommer an på barnet og hvordan det er ellers ift trafikk. Jeg er selv oppvokst i Oslo og gikk til skolen alene fra førsteklasse. Bodde en kilometer fra skolen og gikk da gjennom boligstrøket jeg bodde, så jeg unngikk farlig trafikert vei. Det var dog en ganske trafikert vei rundt boligområdet, så vi lærte tidlig hvor vi ikke fikk gå, og hvor det var okay å gå. Mvh Yvonne Endret 16. februar 2011 av Yvonne 1
Brukernavn Skrevet 17. februar 2011 #8 Skrevet 17. februar 2011 Jeg kjører forbi en første eller andre-klassing (litt usikker på hvilken klasse hun går i) på vei hjem fra jobb hver dag. Hun er ikke i stand til å passe seg i trafikken.... Samtidig har jeg selv et barn som alltid har vært enormt forsiktig og påpasselig i trafikken. Typ: gått ut i grøften og stått stille til bilen har kjørt forbi. Derfor er jo dette veldig individuelt. Når det er sagt: Jeg synes det er stor forskjell på å gå alene hjem til noen, og på å gå alene hjem for å være alene hjemme. Men det er jo en annen diskusjon..
AnonymBruker Skrevet 17. februar 2011 #9 Skrevet 17. februar 2011 Jeg gikk alene i førsteklasse, tror jeg. Eller kanskje jeg gikk sammen med noen jevnaldrende hjem til den moren som fungerte som "SFO", og at mamma eller noen andre fulgte oss et stykke om morgenen, i hvert fall i starten. Etter 1. klasse gikk vi i hvert fall alltid uten voksne. Vokste opp i drabantby i Oslo, og hadde veldig trygg skolevei: Boligstrøk med lave fartsgrenser, bomvei og trengte bare krysse veien ett sted nær skolen, hvor det også var oversiktlig og lav fart. Tror nok vi hadde blitt fulgt lenger hvis vi måtte krysse mer trafikkerte gater med trafikklys (uten skolepatrulje) eller langs fylkesveier uten fortau og slikt...
Patton Skrevet 25. februar 2011 #10 Skrevet 25. februar 2011 Jeg må si at jeg undrer meg litt over de siste årenes tendens til at barn absolutt skal ha følge til skolen av voksne. Flere jeg kjenner med barn som praktiserer dette. Det var virkelig ikke snakk om slikt når jeg var yngre. Mistenker at dette vil skaffe oss en generasjon som ikke har noen evne til å passe tiden selv.
Gjest gjest Skrevet 26. februar 2011 #11 Skrevet 26. februar 2011 Jeg må si at jeg undrer meg litt over de siste årenes tendens til at barn absolutt skal ha følge til skolen av voksne. Flere jeg kjenner med barn som praktiserer dette. Det var virkelig ikke snakk om slikt når jeg var yngre. Mistenker at dette vil skaffe oss en generasjon som ikke har noen evne til å passe tiden selv. Kanskje det har noe å gjøre med at 1.klassinger i dag er 6 år...
KaDust Skrevet 26. februar 2011 #12 Skrevet 26. februar 2011 Jeg gikk alene hjem fra jeg var 6, men til og fra fra da jeg var 7
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2011 #13 Skrevet 26. februar 2011 Her ble barnet hentet så lenge det gikk på SFO. Syntes det var helt naturlig da man selv var på vei fra jobb. Det å gå fram og tilbake alene avhenger av modenhet og skolevei. Finnes ingen fasit her.
Mille_ Skrevet 26. februar 2011 #14 Skrevet 26. februar 2011 Jeg gikk til/fra skolen fra og med første klasse, men var jo da 7 år sammenliknet med dagens 6-åringer. Et annet vurderingsmoment er trafikken, her tar det 5 minutter å gå til skolen, og da ikke på trafikkert vei.
AnonymBruker Skrevet 26. februar 2011 #15 Skrevet 26. februar 2011 Eldstemann begynte da han gikk i andreklasse, sent på skoleåret. Misnten er 6, fuglte ham det første halveåret, nå går han og eldstemann, går i tredje nå sammen. Det er ca 5 minutter til skolen, men de bruker 10 minutter.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå