Gjest Marianne Skrevet 16. februar 2011 #1 Skrevet 16. februar 2011 Hei Er det noen som vet noe om dette: Min sønn på 17 år har en sykdom som gjør at vi har fått hjelpestønad i noen år. Denne opphører ved 18 år. Er det noen form for stønad som han kan få videre fra NAV etter 18 år Han går på vgs. Noen med lignende erfaring? Har han krav på stønad selv om han tar utdanning? Han vil bruke noe lenger tid enn normalt på utdanningen sin. Hilsen mamma
Gjest En mann Skrevet 16. februar 2011 #2 Skrevet 16. februar 2011 Hei Er det noen som vet noe om dette: Min sønn på 17 år har en sykdom som gjør at vi har fått hjelpestønad i noen år. Denne opphører ved 18 år. Er det noen form for stønad som han kan få videre fra NAV etter 18 år Han går på vgs. Noen med lignende erfaring? Har han krav på stønad selv om han tar utdanning? Han vil bruke noe lenger tid enn normalt på utdanningen sin. Hilsen mamma Hei regner med han har IP,noe som han har krav på etter lov om sosiale tjenester. Har han ikke ta kontakt med bestillerkontoert i kommunen. Kommunen skal ha en kordinator som skal hjelpe dere med dette (lovpålagt). Få det inn i hans plan at dere skal ha møte med NAV om hva som skjer når han blir 18 år. Har dere ikke IP (inviduell plan om hans mulighter, bolig, utdanning ovs.)ta direkte kontakt med NAV å få vite alt som skjer nå han blir 18 år. Når han blir 18 år går alle midler til han selv. Han blir myndig, det utlsøer også andre midler enn den støtten dere får nå,bla. diverse trygdeordninger. Kan hende han må ha en verge (eks,deg) som styrer hans økonomi. Foreslår dere også kontakter PTT i fylket om det er nødvendig, når han begynner på videregående er PTT kommune ute av bildet. PPT kan også dokumentere hans behov om informasjon om framtiden. Er mye å passe på,en må spørre og lese selv som oftest. Har han IP,finnens det en IP ansvarlig som kan hjelpe dere med å få NAV inn i hans IP. Håper dette er til hjelp for deg.
Gjest Marianne Skrevet 16. februar 2011 #3 Skrevet 16. februar 2011 Hei regner med han har IP,noe som han har krav på etter lov om sosiale tjenester. Har han ikke ta kontakt med bestillerkontoert i kommunen. Kommunen skal ha en kordinator som skal hjelpe dere med dette (lovpålagt). Få det inn i hans plan at dere skal ha møte med NAV om hva som skjer når han blir 18 år. Har dere ikke IP (inviduell plan om hans mulighter, bolig, utdanning ovs.)ta direkte kontakt med NAV å få vite alt som skjer nå han blir 18 år. Når han blir 18 år går alle midler til han selv. Han blir myndig, det utlsøer også andre midler enn den støtten dere får nå,bla. diverse trygdeordninger. Kan hende han må ha en verge (eks,deg) som styrer hans økonomi. Foreslår dere også kontakter PTT i fylket om det er nødvendig, når han begynner på videregående er PTT kommune ute av bildet. PPT kan også dokumentere hans behov om informasjon om framtiden. Er mye å passe på,en må spørre og lese selv som oftest. Har han IP,finnens det en IP ansvarlig som kan hjelpe dere med å få NAV inn i hans IP. Håper dette er til hjelp for deg. Tusen takk for at du tok deg tid til å svare, det var til hjelp. Han har en ansvarsgruppe,der ulike instanser, blant annet helsevesenet og skolen er representert, men han har ikke IP. Det må være det første jeg må få på plass, forstår jeg. Veldig rart at ingen har fortalt oss dette tidligere. Det er sant som du sier,man må slev finne ut av ting. Hjelpestønaden ble jeg også klar over på egenhånd, og kunne fått for enda flere år tilbake.
Gjest En mann Skrevet 16. februar 2011 #4 Skrevet 16. februar 2011 Tusen takk for at du tok deg tid til å svare, det var til hjelp. Han har en ansvarsgruppe,der ulike instanser, blant annet helsevesenet og skolen er representert, men han har ikke IP. Det må være det første jeg må få på plass, forstår jeg. Veldig rart at ingen har fortalt oss dette tidligere. Det er sant som du sier,man må slev finne ut av ting. Hjelpestønaden ble jeg også klar over på egenhånd, og kunne fått for enda flere år tilbake. Hei igjen, bare hyggelig å kunne være til hjelp. Han skal ha krav om IP gjennom lov om sosiale tjenester, den er kordinert av en kordinator som kommune er pålagt å ha gjennom lov om sosiale tjenester,se linken. http://lovdata.no/all/nl-19911213-081.html Sosiallova. § 4-3a. Rett til individuell plan Den som har behov for langvarige og koordinerte tjenester, har rett til å få utarbeidet individuell plan. Planen skal utformes i samarbeid med brukeren, jf. § 8-4. Sosialtjenesten i kommunen skal samarbeide med andre tjenesteytere om planen for å bidra til et helhetlig tilbud for den det gjelder. Departementet kan i forskrift gi nærmere bestemmelser om hvem rettigheten gjelder for, og om planens innhold. Tilføyd ved lov 28 nov 2003 nr. 99 (ikr. 1 jan 2004 iflg. res. 28 nov 2003 nr. 1403). § 8-4. Plikt til å rådføre seg med klienten. Tjenestetilbudet skal så langt som mulig utformes i samarbeid med klienten. Det skal legges stor vekt på hva klienten mener. IP skal ha en ansvarshavnede,overordnet ansvar har kordniatoren i kommunen. Noen kommuner har ikke kordinator enda de er pålagt gjennom loven. Kommunen skal ha et bestillerkontor som har oversikt over alle hjelpeinstanser som kommunen har. Slik du forteller virker det som han har en IP for skolesitvasjonen der helsevesen er inne i bildet. Denne IP er laget i hovedsak på/av skolen? IP som jeg tenker på er helt til "graven". Han har krav på å få en IP ,dvs en plan over alle hjelpeordninger han har behov for nå, og trenger i framtiden. Det sjer mye med ungdommer ,de utvikler seg fort, få derfor inn det som kan komme i framtiden.Ting ha trenger øve på med mer. Planen kan forøvrig endres når om helst, få kommunen med kordinatoren til å innkalle til møte. Fungerer ikke dette i din kommune er leder for kordinator, og bestiller kontor rådmannen /kvinnen. Ikke nøl med å ringe dit om det ikke fungerer. Det kan virke skremmede, men det går helt sikkert fint. NAV kan du kkntakte selv om du øsnker snarlig informasjon om hva som skjer. Du kan også få hjelp hos habilteringstjenstten i ditt område om du trenger dette. Eksempelvis gjennom sosionom som kan hjelpe dere på rikitg vei med alle søknader. Dette kan være et "virrvarr" . En må bare finne/vite om detmer svært på som opplyser om det. Vet ikke alt selv,men har lært noe om dette. Håper dere kommer videre,kan hende barnets far også vil være med uten at jeg vet hvordan det er hos dere
litle_my Skrevet 16. februar 2011 #5 Skrevet 16. februar 2011 Hei Er det noen som vet noe om dette: Min sønn på 17 år har en sykdom som gjør at vi har fått hjelpestønad i noen år. Denne opphører ved 18 år. Er det noen form for stønad som han kan få videre fra NAV etter 18 år Han går på vgs. Noen med lignende erfaring? Har han krav på stønad selv om han tar utdanning? Han vil bruke noe lenger tid enn normalt på utdanningen sin. Hilsen mamma Jeg mener han kan få hjelpestønad etter fylte 18, men ikke forhøyet hjelpestønad. Han kan vel også få grunnstønad dersom han fyller kriteriene? Bortsett fra dette vet jeg ikke mer i farta. Kan du ikke be om et møte med Nav da?
Gjest En mann Skrevet 16. februar 2011 #6 Skrevet 16. februar 2011 Jeg mener han kan få hjelpestønad etter fylte 18, men ikke forhøyet hjelpestønad. Han kan vel også få grunnstønad dersom han fyller kriteriene? Bortsett fra dette vet jeg ikke mer i farta. Kan du ikke be om et møte med Nav da? Ang.NAV kan hun be om møte,de plikter å fortelle om rettigheter og plikter (De har opplysningsplikt). Men det nok flere ting som må på plass. Før NAV gir støtte må foreligge sakkyndige rapporter som sier det trengs. Det er lavterskel og andre stønader som krever mer forarbeid gjennom hans IP. Dette er ikke lett,så håper det faller litt på plass etter vært,ikke minst det med bolig en gang om han kommer inn under dette. Ønsker TS inderlig til lykke framover.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2011 #7 Skrevet 16. februar 2011 En mann, hvordan kan du være sikker på at gutten har krav på IP i det hele tatt? Det vil vel komme an på hvilken sykdom gutten har, og det har ikke TS opplyst om etter hva jeg kan se. En sykdom som kan gi hjelpestønad, eventuelt forhøyet hjelpestønad, frem til 18 år er diabetes, og dette gir ikke automatisk rett til å få IP. Ikke misforstå meg, jeg sier ikke at han ikke har krav på det, men jeg sier at det heller ikke er 100% sikkert at han HAR krav på det.
Gjest Marianne Skrevet 16. februar 2011 #8 Skrevet 16. februar 2011 En mann, hvordan kan du være sikker på at gutten har krav på IP i det hele tatt? Det vil vel komme an på hvilken sykdom gutten har, og det har ikke TS opplyst om etter hva jeg kan se. En sykdom som kan gi hjelpestønad, eventuelt forhøyet hjelpestønad, frem til 18 år er diabetes, og dette gir ikke automatisk rett til å få IP. Ikke misforstå meg, jeg sier ikke at han ikke har krav på det, men jeg sier at det heller ikke er 100% sikkert at han HAR krav på det. Takk til "en mann" for lykkeønsker, det trenger vi sikkert:) Når det gjelder ditt innlegg, anonymbruker; sønnen min er nok godt kvalifisert for en IP, han har ikke fysiske lidelser i form av diabetes eller sykdommer som kan sammenlignes med det. For å si det slik; BUP har vært gode å ha for oss i mange år. Det er ikke så vanlig å ha ansvarsgrupper slik vi har hvis et barn f.eks lider av astma e.l Ofte er det tyngre tilstander som ligger til grunn, slik som hos oss. Veldig glad for råd jeg har fått fra mannen over.
Gjest En mann Skrevet 16. februar 2011 #9 Skrevet 16. februar 2011 En mann, hvordan kan du være sikker på at gutten har krav på IP i det hele tatt? Det vil vel komme an på hvilken sykdom gutten har, og det har ikke TS opplyst om etter hva jeg kan se. En sykdom som kan gi hjelpestønad, eventuelt forhøyet hjelpestønad, frem til 18 år er diabetes, og dette gir ikke automatisk rett til å få IP. Ikke misforstå meg, jeg sier ikke at han ikke har krav på det, men jeg sier at det heller ikke er 100% sikkert at han HAR krav på det. Bruker han en hjelpetjenste hos kommunen har han krav på IP. Han mottar hjelpestønad, da er han bruker av en hjelpetjeneste i kommunen. Det er ikke sikkert det er så mye hjelpebeov som trengs her. Det er ikke sikkert det er mer enn det er det som er i IP allerede men den er ikke formalisert hos kommunen,kanskje bare gjennom skolen. At den kommer gjennom kommune er en fordel spesiellt når han slutter på skolen. Han kan ha rett på lenger videregående oppløring 4-5 år, dette er viktig å synligjøre for de som skal hjelpe videre i de offentlige systemer. Det kan som sagt hende han får den hjelpen ha trenger,og alle de andre hjelpebehov. Er ikke så opptatt av å skrive om div,pengeutbetalinger fra NAV, men de er gode når en har ekstra behov. De er nok det letteste å få på plass. Men er evt.opplæring for å klare seg best mulig videre i livet. Han er snart voksen formelt sett men har kanskje behov videre, eks.når forledre ikke klarer å hjelpe mer. Denne dagen kommer,det er helt sikket, før eller siden er den der. Vi vet lite om TS sin sønn men hun må ikke være redd for spørre,det som av noen oppfattes som masing. Ts vil nok få på plass mest mulig ritkig hjelp til sin sønn for at han skal fungere best mulig selvstendig i sitt voksne liv.
SmallTalk Skrevet 16. februar 2011 #10 Skrevet 16. februar 2011 (endret) Det høres ut som om dere er i kontakt med koordineringstjenesten og det er ihvertfall et steg på veien. Dere er heldige som har kommet i kontakt med denne tjenesten, en del kommuner i Norge har nemlig en tendens til å gjemme den godt bort (og noen steder planlegger de også å legge den ned). Hjelpestønaden tar ikke slutt ved 18 år (utvidet blir derimot til vanlig), så der kan du ta det med ro. I tillegg så er det ikke usannsynlig at dere kan ha krav på grunnstønad også, og denne finnes i forskjellige grader, avhengig av hva man har behov for. Nå kjenner ikke jeg til situasjonen hos dere, men dere bør også sjekke opp om dere vil måtte søke om å være verger for sønnen deres osv. Dette er en tidkrevende prosess, og er noe som bør være på plass til 18-års dagen dersom det er nødvendig. Endret 16. februar 2011 av SmallTalk
Gjest En mann Skrevet 16. februar 2011 #11 Skrevet 16. februar 2011 Det høres ut som om dere er i kontakt med koordineringstjenesten og det er ihvertfall et steg på veien. Dere er heldige som har kommet i kontakt med denne tjenesten, en del kommuner i Norge har nemlig en tendens til å gjemme den godt bort (og noen steder planlegger de også å legge den ned). Hjelpestønaden tar ikke slutt ved 18 år (utvidet blir derimot til vanlig), så der kan du ta det med ro. I tillegg så er det ikke usannsynlig at dere kan ha krav på grunnstønad også, og denne finnes i forskjellige grader, avhengig av hva man har behov for. Tror også du har rett her "SmallTalk". Ja er desverre kommuner som spiller bevisst på de svake i samfunnet ved å bygge ned tilbud.
SmallTalk Skrevet 16. februar 2011 #12 Skrevet 16. februar 2011 (endret) Tror også du har rett her "SmallTalk". Ja er desverre kommuner som spiller bevisst på de svake i samfunnet ved å bygge ned tilbud. Det er sikkert og visst. Jeg har en multihandicapet bror, og etter å ha blitt konstant motarbeidet i mange år (brodern fikk ikke et akseptabelt skoletilbud engang), så flyttet familien min til et annet fylke og en annen kommune. Det er direkte kvalmt å se tilbake på hvor jævlig den forrige kommunen og fylket oppførte seg i forhold til der de bor nå. Der går alt på skinner, og det som den forrige kommunen ikke klarte på over et ti-år, fikk den nye kommunen til på under 2 uker. Har ikke tall på hvor mange bevisste lovbrudd jeg har vært vitne til opp gjennom oppveksten, men det er ikke få. Endret 16. februar 2011 av SmallTalk
litle_my Skrevet 16. februar 2011 #13 Skrevet 16. februar 2011 Bruker han en hjelpetjenste hos kommunen har han krav på IP. Nei. For at man skal ha krav på IP, må man ha "behov for langvarige og koordinerte sosial- og helsetjenester". Dvs at du som bruker av kun hjemmesykepleie, for eksempel ikke utløser en slik rettighet. 1
Gjest En mann Skrevet 16. februar 2011 #14 Skrevet 16. februar 2011 Nei. For at man skal ha krav på IP, må man ha "behov for langvarige og koordinerte sosial- og helsetjenester". Dvs at du som bruker av kun hjemmesykepleie, for eksempel ikke utløser en slik rettighet. Ja du har rett i langvarig/permanent,det har jeg tatt som en selvfølge når jeg leste innlegget til TS, og svart på det. Dette er snakk om en ung mann som snart fyller 18 år. Det som er forstått her er mennsesker med en diagnose. Det å trenger hjemmesykepleie for et eldre menneske er ikke nødvendigvis et avik fra normalen. Det går også fram av mine innlegg når det er et yngre menneske det her er snakk om. Det er nok ingen som får slike hjelpetjenester som ikke har behov for det. Det er ikke snakk om "tilluring" av mildler når mennesker har en diagnose som aviker fra det som kalles "normalfungerende". Mennesker som har en diagnose som fraviker "normalfungerende" utvikler, og endrer seg like mye som normalfungerende, og ungdommers behov for tilpassninger/justeringer er mye større enn hos eldre og små barn. Overgangen fra barn til voksen er en viktig fase av livet, også for de som ikke er helt "normalfungerende". Tror dere egentlig skjønner hvor jeg vil. Til TS nok en gang,lykke til;)) Snakk med andre i lignende sitvasjoner, du får stadig nye innspill og tips. Lykke til;))
Gjest En mann Skrevet 16. februar 2011 #15 Skrevet 16. februar 2011 Det er sikkert og visst. Jeg har en multihandicapet bror, og etter å ha blitt konstant motarbeidet i mange år (brodern fikk ikke et akseptabelt skoletilbud engang), så flyttet familien min til et annet fylke og en annen kommune. Det er direkte kvalmt å se tilbake på hvor jævlig den forrige kommunen og fylket oppførte seg i forhold til der de bor nå. Der går alt på skinner, og det som den forrige kommunen ikke klarte på over et ti-år, fikk den nye kommunen til på under 2 uker. Har ikke tall på hvor mange bevisste lovbrudd jeg har vært vitne til opp gjennom oppveksten, men det er ikke få. Ja må nok støtte deg i ditt innlegg nok en gang, vil si desverre har du rett nok en gang. Er mange tragiske eksempler på dette som du omtaler. Har tenkt mang en gang på hvordan påse at kommune bruker statsmilder slik de skal , og til det de skal. At kommunene følger de lover og regler de er lovpålagt, når det gjelder de som trenger det mest, og ikke klarer å ivareta seg selv fullt ut.
litle_my Skrevet 16. februar 2011 #16 Skrevet 16. februar 2011 Ja du har rett i langvarig/permanent,det har jeg tatt som en selvfølge når jeg leste innlegget til TS, og svart på det. Dette er snakk om en ung mann som snart fyller 18 år. Det som er forstått her er mennsesker med en diagnose. Det å trenger hjemmesykepleie for et eldre menneske er ikke nødvendigvis et avik fra normalen. Det går også fram av mine innlegg når det er et yngre menneske det her er snakk om. Det er nok ingen som får slike hjelpetjenester som ikke har behov for det. Det er ikke snakk om "tilluring" av mildler når mennesker har en diagnose som aviker fra det som kalles "normalfungerende". Mennesker som har en diagnose som fraviker "normalfungerende" utvikler, og endrer seg like mye som normalfungerende, og ungdommers behov for tilpassninger/justeringer er mye større enn hos eldre og små barn. Overgangen fra barn til voksen er en viktig fase av livet, også for de som ikke er helt "normalfungerende". Tror dere egentlig skjønner hvor jeg vil. Ja, men mitt poeng er at det må være flere etater inne i bildet, ikke _bare_ psykiatritjenesten eller _bare_ fysioterapi. Jeg svarer ikke for å være vrang, men for å gjøre oppmerksom på det slik at ingen forledes til å tro at "alle med en diagnose" har krav på IP, for slik er det ikke. Har du hjelp fra mer enn én etat, slik at flere etater må samrbeide for å gi deg den hjelpen du har behov for, har du nok krav på det, men ikke alle med diagnoser/funksjonshemminger har behov for sammensatte tjenester. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå