Gå til innhold

fjorårets inntekt - teller desemberlønn utbetalt i januar?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på en ting i forbindelse med beregning av dagpenger, siden jeg snart går arbeidsløs.

NAV tar fjorårets inntekt som grunnlag for beregning av dagpenger. Men hva er fjorårets inntekt i mitt tilfelle? Kun det som faktisk var utbetalt i fjor, eller det som er opptjent i desember men utbetalt seinere regnes også med?

Jeg har timelønn og får den etterskuddsvis. Dvs. pengene som var opptjent i desember 2010 fikk jeg utbetalt kun 24. januar 2011. Det jeg ikke skjønner er om dette beløpet teller med i beregning av inntekt for tidligere år? I lønnslippen er arbeidsperioden tydelig spesifisert 01.12.2010-31.12.2010, men utbetalingen skjedde i januar.

Det må også nevnes at jeg ble ansatt kun i april 2010, så jeg hadde ingen inntekt før det.

NAV kunne ikke svare på spørsmålet. De sa bare at de bruker fjorårets inntekt som grunnlag, men kunne ikke definere det.

Er det noen som VET og kan hjelpe meg å besvare dette spørsmålet?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Er ingen ekspert, men tror fjorårets inntekt betyr det du faktisk fikk utbetalt i fjor. Det vil si at det du fikk utbetalt i januar teller på årets inntekt.

Skrevet

Lønn som er opptjent i 2010 skal rapporteres for 2010. Den ble nok bare kjørt som lønnskjøring nr 13/2010.

Skrevet (endret)

Når jeg jobbet i butikk ble timene opptjent i desember utbetalt i januar. Det ble allikevel regnet inn på fjortårets årsverk.

Endret av SmallTalk
Skrevet

NAV kunne ikke svare på spørsmålet. De sa bare at de bruker fjorårets inntekt som grunnlag, men kunne ikke definere det.

Fantastiske NAV, som ikke kan reglene de selv bruker for å beregne hva folk har krav på. :goodbye:

"Skalviseeeeee... æh, vi sier hun får 70 tusen, det får holde. Eller forresten, la oss si 70.429,- slik at det ser ut som om vi faktisk har regnet oss frem til noe."

Skrevet

I alle mine tidligere jobber har desemberlønna, utbetalt i januar gått på desemberårets inntekt.

Nå ordner jeg med utsendelser av lønn og de blir registrert som 13/10 som en før her sa.

Skrevet

Skattemessig sett vil ikke lønn utbetalt i januar 2011, selv om den er opptjent i desember året før, regnes med i inntekten for 2010. Se tidfestingsregelen i skattelovens § 14-3.

Hvordan NAV regner vet jeg ikke, men jeg vil tro at med fjorårets inntekt så mener de den inntekten som du skattet av i fjor, altså all lønn som ble utbetalt i 2010. :klo:

Skrevet (endret)

Skattemessig sett vil ikke lønn utbetalt i januar 2011, selv om den er opptjent i desember året før, regnes med i inntekten for 2010. Se tidfestingsregelen i skattelovens § 14-3.

Hvordan NAV regner vet jeg ikke, men jeg vil tro at med fjorårets inntekt så mener de den inntekten som du skattet av i fjor, altså all lønn som ble utbetalt i 2010. :klo:

De fleste lønningskontor kjører "ekstrakjøring 2010" (som de kaller det hos oss), eller kaller den noe annet, tidlig i Januar.

Da kommer alt, som ikke kom med på Desemberlønn, som ble utbet i Des.

Der er det viktig å få med alt av overtid reiseregninger...etc.

Nettopp for å få ført tilbake disse inntektene på året som nettopp er avsluttet.

Rett etter dette kommer lønnsoppgaven, som viser dette.

Men, hva viser lønnsoppgaven du har fått Ts?

Der vil du jo se det.

Endret av Østlandet
Skrevet

De fleste lønningskontor kjører "ekstrakjøring 2010" (som de kaller det hos oss), eller kaller den noe annet, tidlig i Januar.

Nettopp for å få ført tilbake disse inntektene på året som nettopp er avsluttet.

Der vil du jo se det.

Hvordan det gjøres av regnskapskontor i praksis vet jeg ikke, men rent skattemessig er altså dette feil måte å gjøre det på. Direkte sitat fra skattelovens § 14-3; "Arbeidsinntekt, pensjonsinntekt, underholdsbidrag o.l. tas til inntekt i det året da beløpet utbetales". Arbeidsinntekt skal alså lignes i det året den blir utbetalt, uavhengig av når inntekten ble opptjent. For kapitalinntekt og virksomhetsinntekt skal disse derimot lignes i det året "skattyteren får en ubetinget rett til ytelsen", se sktl. § 14-2, som i praksis vil være det året inntekten opptjenes.

Skrevet

Tusen takk til alle! Jeg har nå fått svar fra Skatteetaten, og de sier og at det er kontantprinsippet som gjelder her.

Skrevet

Og hva betyr det?

Skrevet

Inntekten teller med i det året den blir utbetalt.

Skrevet

De som kjører en ekstrakjøring gjør gjerne det heeelt i begynnelsen av januar, men TS fikk utbetalt 24/1 så er det med på 2011, for fristen for å sende inn terminoppgave for skatt og arbeidsgiveravgift er 15. januar. Det er kontantprinsippet som gjelder ja, men de fleste tøyer det et par dager.

Skrevet

Det er kontantprinsippet som gjelder ja, men de fleste tøyer det et par dager.

Det er helt riktig som du skriver her. Kontantprinsippet er egentlig utgangspunktet, ref også skatteloven som ble nevnt her. Men det er en vanlig praksis å også inkludere lønn opptjent i året med i årets inntekt.

Hvis man ser praktisk på dette: hvis man skifter jobb fra et sted som betaler etterskuddsvis til forskuddsvis vil man i det året plutselig få inkludert 13 måneders lønn i skattepliktig inntekt. Dette er jo litt dumt, iom at man kan komme over toppskattgrense osv.

Så det beste er hvis alle arbeidsgivere inkluderer lønn opptjent ved innrapporteringen.

Skrevet

Der vil du jo se det.

Dette skjedde også på min ektefelles arb.plass, ser jeg nå.

Men, da skjer det altså tidlig i Januar.

Alt som ikke ble avregnet i Desember blir betalt ut tidlig i Januar og ført på året før.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...