Gå til innhold

Er det mulig å få dekket resepfrie materiell man trenger pga. kronisk sykdom?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Heisann. Jeg ser for meg en festlig tilværelse fremover. Pga. en kronisk sykdom er jeg ute med 160-200 kr i uka til medisinsk utstyr. Dette er da selvfølgelig reseptfrie ting. Slik må jeg antagelig leve en god del måneder fremover. Jeg er på AAP (pga noe annet) og greier meg fint sånn det er nå, men med denne nye utgiften så er tallet plutselig noe annet...

Jeg synes det er rart at egenandels/frikortordning står så sterkt, men at alt av nødvendig materiell som er reseptfritt, må man dekke selv? Er det virkelig slik?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Du kan vel trekke det fra på selvangivelsen.

Skrevet

Joda, men det hjelper meg jo ikke her og nå :sukk: Hele budsjettet mitt faller sammen nå, pga den ekstrautgiften hver måned.

Skrevet

Vet ikke om det er av relevanse men om det gjelder slike ting som feks paracet eller andre medikamenter som er reseptfrie går det an å få lege til å skrive ut resept på det. Det finnes mange reseptfrielegemiddler som det finnes sterkere versjoner av som ofte også er billigere om du kjøper den reseptfrie versjonen.

Skrevet

Joda, men det hjelper meg jo ikke her og nå :sukk: Hele budsjettet mitt faller sammen nå, pga den ekstrautgiften hver måned.

Hvis du justerer skattetrekket ditt hjelper det her og nå. :)

Skrevet

Heisann. Jeg ser for meg en festlig tilværelse fremover. Pga. en kronisk sykdom er jeg ute med 160-200 kr i uka til medisinsk utstyr. Dette er da selvfølgelig reseptfrie ting. Slik må jeg antagelig leve en god del måneder fremover. Jeg er på AAP (pga noe annet) og greier meg fint sånn det er nå, men med denne nye utgiften så er tallet plutselig noe annet...

Jeg synes det er rart at egenandels/frikortordning står så sterkt, men at alt av nødvendig materiell som er reseptfritt, må man dekke selv? Er det virkelig slik?

prøv å få legen til å skrive ting på resept ,da får du i alle fall 90% tilbake fra HELFO

Skrevet

Det er ikke paracet o.l. Det er noe som heter Duoderm, som er, veldig lett forklart, en kjempestor Compeed, som bruker i behandling av en type psoriasi jeg har. Også går det ganske store utgifter til medisinsk teip også (som jeg trenger for å teipe over Duoderm-en)

Skrevet

jeg tviler på at du kan få noe dekket. Jeg har reseptbelagte medisiner jeg trenger for å holde i sjakk en kronisk sykdom. Men fordi jeg ikke har "rett" diagnose så får jeg de ikke på blåresept, og må legge ut i dyre dommer for medisinene som er nødvendige for meg. Jeg har gått på disse i snart 4 år, og har rett og slett måtte innse at jeg må tilpasse budsjettet mitt etter det. Noen ting må en bare ha.

når det er så lite hjelp å få for de med kroniske sykdommer som må ha medisiner på resept, så kan jeg ikke skjønne at du skal få støtte til noe som er reseptfritt. dessverre så er det sånn at noen ganger så har en behov for slike ting, men en får ikke alt dekket likevel dessverre.

Skrevet

Man kan i enkelte tilfeller få reseptfrie legemidler på blå resept. Spør legen din om dette.

Skrevet

har du kontaktet Norsk Psoriasisforbund ? De har sikkert peiling på hva du har krav på.

Vet at atopikere får dekket noe av kremer osv.Du kan jo søke hos Helfo ,referer til Folketrygdloven § 5-22

http://www.helfo.no/SiteCollectionDocuments/Skjemaer/soknad-om-individuell-refusjon-for-utgifter-til-viktige-legemidler-nn.pdf

og

http://www.helfo.no/SiteCollectionDocuments/Skjemaer/soknad-om-bidrag-til-legemidler-hvit-resept-bm.pdf

Norsk Psoriasisforbund har en side på facebook: http://www.facebook.com/group.php?gid=141909303583

Skrevet

bare hyggelig om det er noe nytte i linkene osv

Har selv et barn med atopisk eksem og den duodermen er fantastisk! (i kombo med krem)

Skrevet (endret)

Jeg har det på føttene, Palmoplantar pustulosis, og det blir til tider så ille at jeg ikke kan gå. Duoderm, kombinert med kortison-konsentrat, er for meg redningen! Et mer eller mindre smertefritt liv, gud for en luksus :hjerte: Men en dyrekjøpt luksus... Jeg må ha de største duoderm-platene på hver fot, og de koster jo 79 kr stykket, da... Idéelt burde de blitt skiftet to ganger per uke, for de blir så fort slitt under hælene, at det sinker prossessen endel. Men 160 kroner uka er ille nok, om ikke ejg skal ut med det dobbelte...

Endret av Pixie Plaid
Skrevet (endret)

har du en hudlege eller no' som kan bekrefte diagnosen,har du visse krav i følge folketrygden. Men jeg husker ikke alt,så fastlege/hudlege/spesialist + forbund vil nok gi deg bedre svar.

Husk bare at Norge as er treige og du må regne med å kjempe for visse ting

Alt du bruker i hverdagen som ikke dekkes av den paragrafen jeg nevnte,kan du få på hvit resept av legen.På apoteket får du stempel på kvitteringer som du sparer opp.De sender du inn til Helfo på slutten av året.Det hjelper lite i måneden men du vil kunne få igjen en del på slutten av året.

Dette ved siden av hva du får på BLÅ resept. En får benytte seg av ordninger som finnes,det er en grunn.

Go bedring med tottisa ;)

Endret av Kårky

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...