Gå til innhold

2-årig gutt som vil ha jenteting..

Anbefalte innlegg

Gjest MammaMia
Skrevet

Jeg må bare lufte noen tanker nå.

Jeg har en sønn på to år, og ei datter på fem. Storesøster er lillebrors største forbilde på jord. Han tar etter henne i ord, uttrykk og væremåte, men også til det som er såkalte "jenteting". Han vil også ha kjole og skjørt på seg i barnehagen, han vil også være prinsesse på karnevallet, ha hårbøyle og spenner i håret, og låne storesøsters høyhælte lekesko. Han er interessert i biler også, men leker MYE med dukker, og har de med seg titt og ofte i barnehagen.

Jeg tenker i utgangspunktet at dette er greit å praktisere til en viss grad, fordi han har vel ikke utviklet noen kjønnsperspektiv enda? Vet det kommer i toårsalderen, men ikke lenge siden han ble to heller.. Har ingenting imot homofile, dersom noen skulle tro det. Handler bare om å lære ham opp til hva samfunnet forventer av de forskjellige kjønnene, slik at han ikke blir mobbet/ertet i barnehagen av de andre barna.

Hva ville dere som foreldre gjort i denne saken?

Videoannonse
Annonse
Gjest Consensio
Skrevet

La han nå få leke med det han vil leke med

Barn går gjennom faser også, ikke alt er like interessant resten av livet.

• Liker 9
Skrevet

Ville du ha tenkt slik dersom det var omvendt? At lillesøster hermet etter storebror?

• Liker 1
Gjest Raindrops
Skrevet

Ville du ha tenkt slik dersom det var omvendt? At lillesøster hermet etter storebror?

Generelt i samfunnet er det jo litt mer godtatt at jenter kler seg som gutter, enn at gutter kler seg som jenter. Så det er jo ikke så rart om man som mor ikke vil at gutten skal bli mobbet fordi han går med kjole å hårsløyfer i barnehagen. At en jente kommer i caps og hettegenser vil i de fleste tilfeller bare bli sett på som søtt.

Hva han leker med spiller mindre rolle. Storebroren min har jo lekt med meg hele oppveksten, vi byttet på å leke med dukker og biler, ingen av oss har tatt skade av det :)

• Liker 3
Gjest Consensio
Skrevet

vi byttet på å leke med dukker og biler, ingen av oss har tatt skade av det :)

Tror faktisk barn tar mer skade av å lære fra de voksne at det er skamfullt og fy-fy å leke med dukker om man er gutt

• Liker 8
Gjest Raindrops
Skrevet

Tror faktisk barn tar mer skade av å lære fra de voksne at det er skamfullt og fy-fy å leke med dukker om man er gutt

Nettopp. Jeg ser ingen grunn til at man skal skille mellom jenteleker og gutteleker på den måten.

• Liker 2
Gjest Passing by
Skrevet

Han er bare to år og har storesøster som sitt store ideal og vil gjerne være som henne , men det går over. Han er tydeligvis glad i søsteren sin. :)

• Liker 2
Skrevet

..og jenteting er jo fine da! Med glitter og rosa! Pene og søte ting!

Jeg lekte bare med bilene til broren min når jeg var liten og hatet å gå med kjole. Jeg ville alltid være kortklipt på håret.

Jeg er i dag lykkelig gift med verdens beste mann! :jepp:

• Liker 2
Gjest MammaMia
Skrevet

Trådstarter her igjen. Mulig jeg uttrykte meg litt feil, for jeg mener det er uproblematisk at han leker med jenteleker. Har bare et dilemma når det kommer til jenteklær og hårpynt..

Skrevet

La han leke. Etter som årene går vil du oppleve at unger har dilla på det ene og på det andre. Ting kommer og går og faser avløser hverandre.

Jenteting nå. Ett eller annet nytt om en liten stund. Å gi han hårspenner i en alder av 2 år har overhodet ikke noe å si på guttens utvikling.

• Liker 2
Gjest Annaires
Skrevet

Jeg hadde kanskje ikke kledd på han kjoler og skjørt, men la nå gutten får leke med dukker da.

Frøkna her på straks to ELSKER å leke med biler, og da får hun jo lov til det.

Skrevet
:klemmer: jeg synes han burde få bruke jenteklær også hvis han vil det. blir veldig urettferdig hvis storesøster får lov å ikke han. han finner fort ut om det er noe han trives med eller ikke, hvis han får anledning til å velge selv.
  • Liker 3
Skrevet

Trådstarter her igjen. Mulig jeg uttrykte meg litt feil, for jeg mener det er uproblematisk at han leker med jenteleker. Har bare et dilemma når det kommer til jenteklær og hårpynt..

Hva med å la han litt forsiktig få lov til hårpynt og klær? F.eks typisk jenteoverdel til en ordinær bukse, og en liten spenne i håret en dag i barnehagen.

Om han vil være prinsesse på karneval, så er jo det i alle fall den uskyldigste ting i verden.

Følte og for å dele denne videoen, en sak Leslie Stahl gjorde på 60 minutes. Tvillinger og kjønnsrollemønster.

Del 1

Del 2

• Liker 3
Gjest Babayaga
Skrevet

Jeg ser ikke problemet. La han gjøre det som gjør ham glad. Om han viser seg å være jente på innsiden,så er du jo like glad i ungen din for det.

• Liker 4
Skrevet

Eg ser null problem i dette. Så små ungar har ikkje noko særleg omgrep om kjønn. Sonen din vil nok ha/gjere jenteting kun fordi systera har/gjer det. Det er naturleg å herme etter eldre sysken. Hadde storesyster leika med bilar og kledd seg ut som supermann, ville lillebror gjort det same.

Slike ting er ikkje noko problem med mindre det varar unormalt lenge, og ungen uttrykker tydeleg at han/ho er misfornøgd med eiga kjønn.

TS sin gut er heilt normal.

• Liker 2
Skrevet

Sønnen min var til og med heks på karneval da han var 5 år gammel, i storesøsters avlagte kostyme. Mange trakk litt ekstra på smilebåndet (jeg også), men jeg var ikke flau, så da ble det ikke en flau situasjon heller. Han var bare supersøt! :rodmer:

• Liker 2
Skrevet

Skaff han hårspray og mascara med farve som du kan bruke til å dekorere en og en hårlokk. Da kan han dekorere håret sitt uten at det blir noe stress for deg.

For det er du som blir stressa av å ta på han kjoler og spenner i håret, ikke sant.

Jeg ville latt han gå med det han ville.

La han få hårstrikker og spenner og når han blir lei av at det lugger, eller at andre gutter byner å erte, så slutter han med det.

Eller så kan du gi han trekanttørkle/skjerf til pannebånd (bandana).

Det fins gutter som pynter seg og sminker seg. Hvis du blir flau kan du si til folk at ungen din kjører samme stil som Bill Kaulitz i TokioHotel.

Lykke til :)

• Liker 2
Skrevet

Som de andre her sier, la han få utfolde seg. Sønnen min kledde seg ut som dame da han var lite og vi har en masse fine og morsomme bilder av det. :) Søsteren hans er to år eldre.

Han er voksen mann nå, høy, flott og muskuløs og absolutt interessert i damer (hvis det er det som bekymrer deg). Men som noen var inne på her så ville det ikke vært noe problem for meg om det hadde vist seg at han hadde "spilt på samme lag" etterhvert som han ble eldre. Hadde nok vært veldig traumatisk for pappaen da.

La barna få utfolde seg i sin egen takt og på sin egen måte, det er bra for dem og det er bra for dere. Og ikke vær så bekymret, ting ordner seg stort sett til det beste. Og veldig viktig ....ikke vær fordomsfulle. :) Aksepter barna som dem de er.

• Liker 2
Skrevet

Jeg skjønner ts sin bekymring. Jeg kan fortelle om en gutt som i dag er voksen, og hans oppvekst:

Moren hans var ikke helt stabil psykisk, og hun ønsket seg så inderlig en datter. Da hun fikk en sønn ble hun så skuffet at hun valgte å "overse" det og heller kle gutten i kjoler og andre jenteklær fra han var baby. Da gutten var i 2-3-årsalderen sluttet hun med dette, antakelig fordi barnevernet ble koblet inn (av diverse årsaker). Gutten ble ertet for dette langt opp i barneskolealder etter det jeg vet, muligens enda lenger. For når EN han gikk i barnehage med husket jenteklærne og spredte det til de andre så var det egentlig gjort.

Nå vil jeg tro at denne guttens problemer ikke bare stammet fra jenteklærne, men i stor grad skyldtes han ustabile mor og hennes manglende evner som omsorgsperson. TS vil antakelig kunne gi sin gutt en helt annen ballast i livet. Men jeg vil likevel ikke avfeie frykten for at gutten kan bli ertet/mobbet for dette senere. Derfor tror jeg at jeg ville valgt å la han kle seg i skikkelige jenteklær hjemme (kjole, skjørt, hårpynt osv), og så heller latt han ha mer nøytrale jenteklær i barnehagen om det var viktig for han. Altså bytte ut blå joggedrakter med spidermanmotiv og heller velge kanskje rosa joggedrakt med prinsesser på. Det kan kanskje bli i overkant mye om han kommer i kjoler og skjørt i barnehagen?

Skrevet

Jeg har ikke barn selv, men jeg ser for meg at det må være vondt hvis gutten blir mobbet i barnehagen for å gå med rosa sløyfer i håret og kjoler. Tror ikke jeg ville utsatt mine barn for det... Men hvis han har lyst til å gå med det hjemme, så er det jo ikke noe i veien for å leke å "kle seg ut". Det gjorde vi masse da jeg var liten, og alle brødrene mine elsket å ha på seg kjole da de var veldig små. Men å gå med det hele tiden.... Det syns jeg nesten blir uansvarlig som mor, selv om vi i disse dager skal være så åpne til alt mulig. Syns bare det er synd hvis gutten får masse problemer i barnehagen.... Skjønner at du syns det er vanskelig hvertfall.

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...