Gå til innhold

Deres tanker ang avlastingshjem/n besøkshjem

Anbefalte innlegg

Skrevet

Kort for talt. Jeg er en dame på 36 år som har 3 gutter. De er små og bor fast hos far, jeg valgte for 2 år siden å skrive fra meg foreldre retten min, far vant rettsak etter rettsak fordi hans familie er store og sterke, har flere innenfor BV tjenesten. Han lot meg få ha ungene etter når det passet seg.

Så for å slippe å måtte dras igjennom retten igjen så flyttet jeg langt vekk. Vi har selv hatt avlastning på de, siden de kom så tett og jeg fikk lite eller ingen hjelp av han som er deres far.

Jeg har nå funnet meg en ny mann, han har 2 gutter som bor 50% her og 50% hos mor. Så vi har masse ledig tid. Vi har plass nok så vi tenkte at vi skulle tilby oss å være avlastere/ besøkshjem. Men så er jeg litt usikker på om dette med ungene mine fra før.

Vil det telle negativt? Dere som har den rollen, hva ble dere spurt om? Hvor nøye ble dere gransket?

Jeg mener at vi kan klare dette, vi er ressurssterke, vi har tid og overskudd til å kunne hjelpe til ved behov.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Vil nok tro at du ikke er kvalifisert til det, med tanke på at du ikke har omsorg for dine egne barn engang.

Skrevet

nei du er ikke kvalifisert.du kan jo ikke ta deg av dine egne barn en gang.resurs sterk ? når ungene bor hos sin far..den var for drøy for meg.

Skrevet

Jeg tror svaret er negativt så lenge du har den erfaringen med rettsaker og barna bor fast hos faren sin. Det kan bli en ekstra belastning å bli utsatt for gransking av barnevernet for å bli godkjent som fosterhjem. Med det mener jeg ikke at du er uegnet, men jeg tviler på at du blir godkjent. At du flyttet langt vekk fra egne barn er også negativt selv om du ikke hadde hovedansvaret.

Skrevet

Ho kan vel vere ressurssterk sjølv om ungane bur hos faren sin? Ærleg talt. Typiske svar til ei dame som ikkje har hovudomsorg (er jo seff noko gale med mor viss ungane bur hos far).

Når det er sagt, er det vel ikkje ein veldig god søknad å ha flytta vekk frå sine eigne ungar. Kvifor ikkje prøve å få tilbake meir omsorg for dine eigne ungar før du prøver å hjelpe andres? Evnt bruke annakvar veke til å slappe av og pleie parforhaldet...

Skrevet

Jeg må først si at jeg ikke har noe som helst kompetanse på dette.

Men jeg synes det vil være rart om du blir godkjent som avlastningshjem, all den tid du selv hadde avlastning på dine egne unger, og ivertfall all den tid du har fraskrevet deg foreldreretten og flyttet fra dine egne unger. Jeg vil tro man må takle sine egne familieforhold, før man skal bidra til å takle andres.

Ressurssterk betyr ikke her bare at man har økonomi til å klare dagliglivets utgifter. Ressurssterk betyr kanskje mer at man har personlige ressurser til å takle utfordringer av forskjellig art. Du løste dine utfordringer med å stikke av.

Harde ord kanskje, men det er mine helt ærlige tanker på ditt spørsmål.

Skrevet

Jeg må først si at jeg ikke har noe som helst kompetanse på dette.

Men jeg synes det vil være rart om du blir godkjent som avlastningshjem, all den tid du selv hadde avlastning på dine egne unger, og ivertfall all den tid du har fraskrevet deg foreldreretten og flyttet fra dine egne unger. Jeg vil tro man må takle sine egne familieforhold, før man skal bidra til å takle andres.

Ressurssterk betyr ikke her bare at man har økonomi til å klare dagliglivets utgifter. Ressurssterk betyr kanskje mer at man har personlige ressurser til å takle utfordringer av forskjellig art. Du løste dine utfordringer med å stikke av.

Harde ord kanskje, men det er mine helt ærlige tanker på ditt spørsmål.

Jeg vil si meg helt enig med dette her. Forhistorien din tyder ikke mye på at du har ressuser til å takle utfordringer i forhold til barn. Det at dine egne barn har vært i avlastningshjem, og at du flyttet langt fra de teller ikke til din fordel.

(At faren har hovedansvaret, bør ikke ha noe å si - hvis dere var enig om dette. Altså ikke at det var retten som fradømte deg retten til hovedomsorgen for barna)

Jeg har selv vært avlastningshjem og beredskap/fosterhjem for flere barn, og man blir "heldigvis" gransket nøye.

Skrevet

Man må jo ikke være uegnet fordi om man selv har trengt avlastning - en kan f eks ha barn som er spesielt krevende, eller være i en forbigående vanskelig situasjon. Vi har vært avlastningshjem for en gutt med handicap, som har helt normale (og vel så det) ressurssterke foreldre, og jeg vil ikke tro de hadde blitt avskrevet som besøkshjem etter at gutten deres ble eldre og klarte seg mer selv f eks. Men jeg synes også kombinasjonen av behovet+flyttet vekk fra barna (og dermed fått enda mindre med dem å gjøre enn hvis du hadde bodd nærmere?) skurrer litt, og vil nok i hvert fall bli vurdert kritisk. Uansett - det er jo bare å søke, hvis man tåler den granskningen.

Skrevet

Man må jo ikke være uegnet fordi om man selv har trengt avlastning - en kan f eks ha barn som er spesielt krevende, eller være i en forbigående vanskelig situasjon. Vi har vært avlastningshjem for en gutt med handicap, som har helt normale (og vel så det) ressurssterke foreldre, og jeg vil ikke tro de hadde blitt avskrevet som besøkshjem etter at gutten deres ble eldre og klarte seg mer selv f eks. Men jeg synes også kombinasjonen av behovet+flyttet vekk fra barna (og dermed fått enda mindre med dem å gjøre enn hvis du hadde bodd nærmere?) skurrer litt, og vil nok i hvert fall bli vurdert kritisk. Uansett - det er jo bare å søke, hvis man tåler den granskningen.

Jeg er enig med deg at man ikke trenger å være uegnet selv om man har trengt avlastning selv...MEN å trenge det til ALLE 3 barna sine, fikk det til å virke litt merklig for meg. En ting er å ha avlastning for ett barn med spesielle behov, men at alle 3 trenger det...og da itillegg resten av historien til TS, fikk ikke meg til å føle at dette var en dame som passet til å passe andres barn... Men jeg svarer bare på TS spørsmål, utifra det jeg leser i innlegget hennes. Jeg har ikke møtt henne, og vet ikke mer enn det hun har skrevet...

Skrevet

Man må jo ikke være uegnet fordi om man selv har trengt avlastning - en kan f eks ha barn som er spesielt krevende, eller være i en forbigående vanskelig situasjon. Vi har vært avlastningshjem for en gutt med handicap, som har helt normale (og vel så det) ressurssterke foreldre, og jeg vil ikke tro de hadde blitt avskrevet som besøkshjem etter at gutten deres ble eldre og klarte seg mer selv f eks.

Hun hadde ikke barn med spesielle utfordringer, bare tette og lite støtte. Jeg mener det er en annen sak når foreldre av spesielt krevende barn får avlastning. Eller foreldrene er i en forbigående vanskelig situasjon. Jeg mener her overhodet ikke at man ikke skal be om hjelp hvis og når man trenger det.

Skrevet

Hvis man nå ser bort fra TS' bakgrunn og sier at TS får godkjenning som besøkshjem, så kan det føles vondt for barna at TS fraskriver seg foreldreretten for dem men samtidig åpner hjemmet for andre unger. Om jeg var et lite barn i den situasjonen ville jeg nærmest få følelsen av at min egen mor prøvde å "bytte meg bort". :tristbla:

• Liker 1

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...