Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hvis man startet et sted si den 9. en mnd, men ikke fikk kontrakt før 1. påfølgende mnd. Gjelder da prøvetiden fra da man startet eller da kontrakten ble skrevet?

Startdatoen er nevnt i kontrakten. ala "Tiltredelse skjer den xx.xx.xx" - mens kontrakten da er skrevet under nesten 1 mnd etter.

Jeg tviler nok på at jeg har saken på min side her, men velger å spørre alikevel da jeg kommer inn under prøvetid om den gjelder fra kontraktskriving, men ikke om jeg regner fra faktisk tiltredelse..

På forhånd takk.

Skrevet

Hos de bedrifter jeg har vært ansatt i, så har prøvetid startet når mitt ansettelsesforhold har startet.

eks startet arbeide 9 mai. kontrakt ble ikke skrevet før 31mai, så har prøvetiden startet 9 mai.

Står det ingenting i kontrakten din om at prøvetiden gjelder fra start dato og + xmnd? eller prøvetid gjelder fra xx.xx.xx til xx.xx.xx?

Skrevet

Prøvetiden gjelder fra den dagen du startet i jobben.

Skrevet

Fra da du faktisk begynte å jobbe - selvfølgelig. Ellers kan man jo si at prøvetiden varer evig dersom det aldri skrives kontrakt...

Forøvrig er det først krav til at skriftlig kontrakt skal foreligge innen en måned etter oppstart (så lenge arbeidsforholdet varer mer enn en måned), så arbeidsgiver er uansett innenfor tidsfristen.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...