AnonymBruker Skrevet 16. februar 2011 #1 Skrevet 16. februar 2011 Jobber i kommune og skal nå slutte for å begynne i en ny kommune. Lurer på dette: Kan jeg ta ut 2 uker ferie i oppsigelsestiden min? (3 mnd.) Vil jeg få utbetalt feriepenger fra min gamle arb. giver når jeg slutter? Har vel tjent opp feriepenger i fjord som skal dekke ferien i år.....eller har jeg missforstått?
Hanselot Skrevet 16. februar 2011 #2 Skrevet 16. februar 2011 Du kan be om å få ta ut ferie i oppsigelsestiden din. Er usikker på om de kan nekte deg det. Er de litt velvillige så skal ikke det være noe problem. Feriepengene du får i år, er basert på din inntekt i fjor, og du vil enten få de på første lønn etter oppsigelse eller som du gjorde i fjor, få de på juni/juli lønningen din fra din gamle arbeidsgiver.
Gjest Spinell Skrevet 16. februar 2011 #3 Skrevet 16. februar 2011 Man kan avtale å ta ut ferie i oppsigelsestiden, men en arbeidstaker kan ikke nødvendigvis forlange det, i alle fall ikke hvis oppsigelsestiden ikke er innen vanlig ferieavviklingstid. For arbeidstakere som slutter i hovedferieperioden (1. juni - 30. september) skal det ikke være noe stort problem å få innvilget ferie i siste del av oppsigelsesperioden. De (få) gangene jeg har byttet jobb har det vært i orden å avvikle ferie i oppsigelsesperioden, men jeg har bare byttet jobb enten ved årsskiftet eller til sommerferien. Opptjente feriepenger skal i hovedregelen utbetales sammen med siste lønn, så de skal du ikke ha noe problem med å få utbetalt. Som du selv sier: de pengene du skal bruke i årets ferie tjente du jo opp i fjor. Hovedregelen er også at feriepenger opptjent det året du slutter skal utbetales når du slutter, men mange arbeidsgivere går her med på å la pengene stå til neste år (så slipper du å få det oppført som inntekt i år, med de mulighetene dette gir for en skattesmell).
rakianne Skrevet 16. februar 2011 #4 Skrevet 16. februar 2011 Jobber i kommune og skal nå slutte for å begynne i en ny kommune. Lurer på dette: Kan jeg ta ut 2 uker ferie i oppsigelsestiden min? (3 mnd.) Vil jeg få utbetalt feriepenger fra min gamle arb. giver når jeg slutter? Har vel tjent opp feriepenger i fjord som skal dekke ferien i år.....eller har jeg missforstått? I hht til ferieloven § 8 (4) kan du kreve at ferien avvikles før oppsigelstidens utløp. Du kan velge om du vil ha utbetalt feripengene ved siste lønn eller om du vil ha dem når bedriften pleier å utbetale feriepenger, oftest juni.
Glitnir Skrevet 16. februar 2011 #5 Skrevet 16. februar 2011 I hht til ferieloven § 8 (4) kan du kreve at ferien avvikles før oppsigelstidens utløp. Det var jo bare halve sannheten da - du kan kun kreve ferien avviklet før oppsigelsestidens utløp dersom det etter dette tidspunktet ikke er tid til å avvikle innenfor hovedferieperioden eller ferieåret. Det vil si at med tre måneder oppsigelsestid fra d.d. har man ikke krav på avvikling i oppsigelsestiden. Dersom ferie allerede er avtalt, kan arbeidsgiver imidlertid ikke trekke denne tilbake.
tingeling Skrevet 17. februar 2011 #6 Skrevet 17. februar 2011 Husk å spare de feriepengene du får utbetalt nå du slutter, for ferien du tar hos ny arbeidsgiver i år blir ubetalt.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå