AnonymBruker Skrevet 16. februar 2011 #1 Skrevet 16. februar 2011 Hei. Tenkte å dele noen tanker. Min samboer jobber i et "privateid" snekkerfrima, som ligger under en stor kjede. Dvs det ikke er kjeden som feks betaler lønn, det er sjefene her som gjør. Altså de som har kjøpt seg inn i firma. Vanskelig å forklare. Jeg begynner i en ende. Det som er, er at min samboer hadde skyhøy selvtillitt før han begynte i dette firma. Han gleda seg til å gå på jobb i begynnelsen, og alt var bare bra. Men litt etter litt ble selvtillitten hans bare mindre og mindre. Han var mindre glad her hjemme, hadde ikke lyst til å gå på jobb, osv. Drar frem noen episoder han har fortalt om: - Han ringer å sier han ikke kommer på jobb fordi han er syk. Svaret han får i andre enden er at han ikke kan hjelpe han med det, og legger på. - Ingen overtidsbetaling, og de jobber mye overtid. - Det er to sjefer der. Den ene jobber han med på byggeplass, den andre er på kontoret. Flere ganger har han tatt opp med han på kontoret at han vil ha en ny makker. Han sier han skal ordne det, men det skjer ikke. - Han han jobber med rakker ned på han personlig hele tiden. -Hjelm er ikke med på byggeplasssen en gang. Siden firmaene her har lite å gjøre, er det ingen mulighet å bytte jobb. Det er så mange episoder, men jeg kan ikke sitte her å skrive opp alt. Er det noe jeg kan gjøre, han tør ikke pga han er redd de finner ut at det er han. Arbeidstilsynet? Kjeden de tilhører? Hva da?
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2011 #2 Skrevet 16. februar 2011 Kan han ikke snakke for seg selv da? Må DU , kjæresten hans, gjøre noe? Han er vel voksen?
cha Skrevet 16. februar 2011 #3 Skrevet 16. februar 2011 Sånne som deg er grunnen til at jeg ikke har vært på kg i et halvt år! Dere er så nedlatende mot folk, og må komme med sånne kommentarer. Ja jeg MÅ det, han vil ikke, jeg vil ikke at han skal ha det sånn.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2011 #4 Skrevet 16. februar 2011 Når det gjelder bruk av hjelm er faktisk kjæresten din pliktig til å si fra om dette til arbeidsgiver og verneombud (hvis de har da, de er pålagt å ha hvis det er mer enn 10 ansatte). Det gjelder forsåvidt også nedrakkingen fra sjefen, hvis den er alvorlig nok til å gå under trakassering. Et par avsnitt fra arbeidsmiljøloven: § 2-3. Arbeidstakers medvirkningsplikt (1) Arbeidstaker skal medvirke ved utforming, gjennomføring og oppfølging av virksomhetens systematiske helse-, miljø- og sikkerhetsarbeid. Arbeidstaker skal delta i det organiserte verne- og miljøarbeidet i virksomheten og skal aktivt medvirke ved gjennomføring av de tiltak som blir satt i verk for å skape et godt og sikkert arbeidsmiljø. (2) Arbeidstaker skal: a) bruke påbudt verneutstyr, vise aktsomhet og ellers medvirke til å hindre ulykker og helseskader, b) straks underrette arbeidsgiver og verneombudet og i nødvendig utstrekning andre arbeidstakere når arbeidstakeren blir oppmerksom på feil eller mangler som kan medføre fare for liv eller helse, og vedkommende ikke selv kan rette på forholdet, c) avbryte arbeidet dersom arbeidstaker mener at det ikke kan fortsette uten å medføre fare for liv eller helse, d) sørge for at arbeidsgiver eller verneombudet blir underrettet så snart arbeidstaker blir kjent med at det forekommer trakassering eller diskriminering på arbeidsplassen, e) melde fra til arbeidsgiver dersom arbeidstaker blir skadet i arbeidet eller pådrar seg sykdom som arbeidstaker mener har sin grunn i arbeidet eller forholdene på arbeidsstedet, f) medvirke ved utarbeiding og gjennomføring av oppfølgingsplaner ved helt eller delvis fravær fra arbeidet på grunn av ulykke, sykdom, slitasje eller lignende, g) delta i dialogmøte etter innkalling fra arbeidsgiver, jf. § 4-6 fjerde ledd. h) rette seg etter påbud fra Arbeidstilsynet. § 2-4. Varsling om kritikkverdige forhold i virksomheten (1) Arbeidstaker har rett til å varsle om kritikkverdige forhold i virksomheten. (2) Arbeidstakers fremgangsmåte ved varslingen skal være forsvarlig. Arbeidstaker har uansett rett til å varsle i samsvar med varslingsplikt eller virksomhetens rutiner for varsling. Det samme gjelder varsling til tilsynsmyndigheter eller andre offentlige myndigheter. (3) Arbeidsgiver har bevisbyrden for at varsling har skjedd i strid med denne bestemmelsen. Han er bare nødt til å si fra om dette. Det kan meldes anonymt til arbeidstilsynet eller muligens også til kjeden, med det mest effektive er nok om han velger å slå litt i bordet ovenfor sjefen sin selv (noe som bør skje skriftlig slik at dere kan dokumentere at det har blitt gjort, gjerne med en kopi til sjefens overordnede)
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2011 #5 Skrevet 16. februar 2011 Nei men seriøst. Jeg mener det? Hvis han mistrives så må han jo si noe. Samme som at hvis du ikke trives på jobben, så kan jo ikke kjæresten din ringe sjefen din når du er en voksen person. Eller hva?
cha Skrevet 16. februar 2011 #6 Skrevet 16. februar 2011 Nei men seriøst. Jeg mener det? Hvis han mistrives så må han jo si noe. Samme som at hvis du ikke trives på jobben, så kan jo ikke kjæresten din ringe sjefen din når du er en voksen person. Eller hva? Han har jo gjort det. Slutt å vær spydig
goille Skrevet 16. februar 2011 #7 Skrevet 16. februar 2011 Hva med å ta kontakt med bedriftshelsetjenesten på din samboers vegne? Evt. sende en anonym mail til de som eier hovedselskapet... Vet av erfaring at slike ting bør taes tak i før de eskalerer...synes samboeren din er heldig som har noen til å stille opp jeg Gubben min var slik som din en gang, ville ikke ta det opp med sjefer og de andre ansatte. Jeg og bestekompisen hans var motvillige tilskuere til at han ble mere og mere innesluttet og deprimert. Han kastet opp før jobb og smilte sjeldent helt til vi fikk nok. Vi gikk sammen og ga ham et ultimatum om å enten ta dette opp selv med bedriftshelsetjenesten ellers ville vi gjøre det. Han gjorde det selv og ting bedret seg faktisk. Flere av de som hadde "mobbet" på arbeidsplassen kom og ba om unnskyldning, de hadde ikke vært klar over hvordan det påvirket ham. Uansett...lykke til
cha Skrevet 16. februar 2011 #8 Skrevet 16. februar 2011 Han har jo tatt det opp med det andre sjefen, men vil ikke gå videre med det. Takk for støttende ord:-) Ville bare høre hvem jeg skulle ta det opp med
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå