Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 16. februar 2011 #1 Skrevet 16. februar 2011 Jeg fikk tv til bursdagen av pappa. Tven er registrert på han, det samme gjelder tuneren/mottakeren fra riks-tv. Han betaler også regningene på den. Jeg bor for meg selv. Må jeg da betale nrk-lisens? Ble litt stresset her om dagen, for jeg fant ikke ut om det kreves egen lisens når man ikke eier noe av det man har...
Britt Banditt Skrevet 16. februar 2011 #2 Skrevet 16. februar 2011 Man må egentlig det ja, så lenge man har en tv, men sannsynligvis kommer du ikke til å få noe krav fordi tv'en er registrert på han, og det er den informasjonen som blir sendt inn til nrk. Kommer det derimot noen på døra di og spør om du har tv vil du få krav
LissiN Skrevet 16. februar 2011 #3 Skrevet 16. februar 2011 Teoretisk sett må du det ja. Alle som har tv, og egen husholdning må betale... men så lenge tv'n ikke er kjøpt i ditt navn, kan du komme unna i flere år 1
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 16. februar 2011 #5 Skrevet 16. februar 2011 Ok, I see. Folka på elkjøp sa nemlig at Tven bare skulle registreres på han, så gjorde det ingenting. "Fint" at de ikke kan lover og regler da, som faktisk selger tv.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2011 #6 Skrevet 16. februar 2011 Tv'en min er registrert på noen andre nettopp for å slippe NRK lisens, og den dagen de kommer og mener jeg skal betale for en tv jeg bruker som ekstra tv-skjerm så sender jeg den tilbake til pappa som den er registrert på!
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 16. februar 2011 #7 Skrevet 16. februar 2011 Men om det kommer kontrollører får jeg vel krav på stedet??? Jeg har dårlig samvittighet, for jeg visste ærlig talt ikke dette
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2011 #8 Skrevet 16. februar 2011 Men om det kommer kontrollører får jeg vel krav på stedet??? Jeg har dårlig samvittighet, for jeg visste ærlig talt ikke dette Siden kontrollørene ikke har noen rett til å komme inn, så står du fritt til å nekte de det. Ergo så kan de ikke bevise at du har noen tv om du ikke slipper de inn.
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 16. februar 2011 #9 Skrevet 16. februar 2011 Er vel en smule mistenktsomt å blånekte, vel.
juliane Skrevet 16. februar 2011 #10 Skrevet 16. februar 2011 Hvis du får dårlig samvittighet er det vel ikke noe verre enn å faktisk betale lisensen din, vel? 4
Auri Skrevet 16. februar 2011 #11 Skrevet 16. februar 2011 Er vel en smule mistenktsomt å blånekte, vel. Ingen har rett til å slippe over dørstokken din, uten din tillatelse. T.o.m. politiet må ha papirer fra en dommer for å kunne "tvinge" seg inn i et hjem. NRK-kontrolører har INGEN rett til å komme inn i huset ditt! De bare liker å oppføre seg som om de har det... 6
Sushi Skrevet 16. februar 2011 #12 Skrevet 16. februar 2011 Bare ring lisensavdelingen i NRK og si fra, så får du giro i posten. Det er ikke så dyrt, i alle fall ikke for en person som er i jobb. 2
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 16. februar 2011 #13 Skrevet 16. februar 2011 (endret) Jeg kan selvsagt bare betale den. Men da må jeg leve smalt en stund. Får heller vurdere å levere tilbake tven, hele tanken med at jeg hadde den var jo at jeg skulle få han den gratis siden jeg har dårlig råd (er ikke i full jobb, deltidsjobben min finansierer allerede bosted og endel studieutgifter, har også studielån). Endret 16. februar 2011 av Ms. Raggsokk
Sushi Skrevet 16. februar 2011 #14 Skrevet 16. februar 2011 Ingen har rett til å slippe over dørstokken din, uten din tillatelse. T.o.m. politiet må ha papirer fra en dommer for å kunne "tvinge" seg inn i et hjem. NRK-kontrolører har INGEN rett til å komme inn i huset ditt! De bare liker å oppføre seg som om de har det... Men de kan jo kikke inn vinduet ditt og se tv'en. 2
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 16. februar 2011 #15 Skrevet 16. februar 2011 Men de kan jo kikke inn vinduet ditt og se tv'en. En god grunn til å holde gardinene lukket 1
Gjest Consensio Skrevet 16. februar 2011 #16 Skrevet 16. februar 2011 Men de kan jo kikke inn vinduet ditt og se tv'en. Kommer jo ann på hvordan man bor og hvor TV`en er. Ingen kan kikke inn noen vinduer her for å se om jeg har TV. Og jeg bor i 1. etg i et bolighus.
Auri Skrevet 16. februar 2011 #17 Skrevet 16. februar 2011 Jeg bor i øverste etasje i en bygård, med kun takvinduer, så lykke til med å kikke inn vinduene mine Ms. Raggsokk: Blås i den dårlige samvittigheten. Vi har, såvidt NRK vet, "solgt" TVen vår. Jeg gidder ikke betale... Nå skal det sies at vi ser ikke på TV, vi har ingen form for TV-abbonement i leiligheten. Den blir kun brukt til DVD og Play Station. Men hvorfor skal du ha så dårlig samvittighet?! Det er slik mange studenter og folk med dårlig råd gjør. Hvorfor de ikke bare kan bake en %/(%&$%%# lisensen inn i skatten, skjønner jeg ikke altså 6
Gjest Ms. Raggsokk Skrevet 16. februar 2011 #18 Skrevet 16. februar 2011 Jeg ser heller ikke på tv med min, kun dvd etc. Men jeg har jo sånn mottakerboks, men bruker den aldri... Får se hva jeg gjør. Den lille stemmen i hodet mitt sier jeg bør betale, så jeg får se hva budsjettet for neste måned sier om den saken takk for svar alle sammen!
kaprifolen Skrevet 16. februar 2011 #19 Skrevet 16. februar 2011 Fra og med 1. Januar 2011 har NRK fått tillatelse til å innhente opplysninger om kundeforhold hos tv-leverandører som f.eks Get, Canal Digital etc. Så hvis du har sånn boks i ditt navn, vil du sannsynligvis få krav åkke som. Om boksen og hele opplegget rundt følger med leia, og du fortsatt vil gi beskjed om at du ikke har tv, så er det vel annerledes stilt. Ellers stemmer det at du skulle betalt lisens, og at du vil få krav hvis nrk kommer på døra. Men de har altså ingen rett til å be om å få komme inn, og disse peilerne de brukte før, tror jeg det ble slått fast for et par år siden at ikke lenger er gyldige. Siden vi har så mye annet teknisk system i husene våre i dag, som forstyrrer signalene.
origin Skrevet 16. februar 2011 #20 Skrevet 16. februar 2011 slenger meg litt på den her. samboern registrerte tven sin på sin far men vi fikk alikevel kontrollør på døra og beskjed om å betale
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå