Gå til innhold

Hva gjør dere egentlig for barna deres?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg ble litt inspirert av en annen tråd her hvor tema etterhvert ble hva man gjør for barna sine og hva man forventer av dem. Kunne være interessant å vite hvordan andre har det når det gjelder barneoppdragelse. Selvsagt avhengig av hvor gamle barna er.

Jeg forventer av mine barn (13 og 8) at de:

- holder orden på rommene sine - tar av sengklærne når de skal vaskes

- rydder sånn rent generelt etter seg (klær, fat, glass etc)

- smører sin egen frokost

- ordner skolesekkene sine selv

- tar ut matbokser og flasker fra sekken, tømmer og setter klar til bruk

- finner fram selv de klærne de skal ha på deg

8 åringen har dessuten i oppgave å ta ut søpla + holde orden i yttergangen

13 åringen har i oppgave å tømme oppvaskmaskinen, passe søsteren sin etter nærmere avtale samt vaske og holde orden på ett toalett/bad. Han hjelper også til med å måke snø, klippe gress etc

Dessuten hjelper begge til med forefallende husarbeid, men det blir mer at jeg må be dem gjøre det. De kan også få enkle oppgaver ifm middagslaging.

Det jeg gjør for dem er:

- får dem opp på morgenen - litt av en jobb når vi alle 3 er typiske B-mennesker... :sovne:

- smører matpakke/frukt til dem (det gjør jeg mens de kler seg, kjappest sånn :)

- tar hoveddelen av husarbeidet

- vasker klær

- hører dem i lekse/sjekker at leksene er gjort

- mesteparten av matlagingen

- ellers alt annet.....

Blir interessant å høre om jeg er helt på jordet, eller om vi er helt "vanlig"...

Videoannonse
Annonse
Skrevet

I mine øyne er du helt vanlig, for dette var som å lese om vår familie (to voksne, to barn 10 og 7 år)!

Skrevet

Uff, jeg gjør altfor mye for mine unger og stiller for få krav til dem egentlig.

Det jeg forventer er at de selv

- holder orden på rommet

- bærer opp egne sekker

- rydder etter seg ut på kjøkkenet når vi har spist

:/

Men jeg har begynt så smått å stille mer krav til dem, for jeg ser at det trengs.

Like gamle som TS sine unger.

Skrevet

Tja... er mye av det samme hos oss også, men det gjøres ikke uten at de får beskjed om det, både en og to ganger. Så for meg blir det bare mas. Vi har to 12 åringer (gutt og jente) og det er VELDIG stor forskjell på hva de gjør i huset (og ute for den saks skyld). Tror det har noe med hva de er vant til fra før. (før jeg og min samboer traff hverandre) Jeg har nok stilt helt andre krav til min datter enn det han har gjort til sine barn. Men jeg ble egentlig litt inspirert til å lage en liste hjemme... De er store nok til å ha ansvar!

Skrevet

Fra jeg var 12 år måtte jeg hjelpe til med fredagsvasken, hjelpe til med å henge og brette tøy, ha ansvar for at badet var rent og oppvask cirka hver 3. dag.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...