Gå til innhold

Amsterdam - Hotell?

Anbefalte innlegg

Gjest linneawarp
Skrevet

Hei hei!

Jeg lurer på om det er koselig å bo på Reimbrandtplein, foran kanalen?

Dam plass? Den kjente handelsgate som begynner på K...

Og forhåpentligvis ikke dyrt. Gjerne max ca 3500 kr for 2 personer for 3 netter.

Blir glade for tips - synes det var vanskelig å finne noe man liker. Eller bør man bo rundt sentralbanestasjonen?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg pleier å bo i ett av de mange småhotellene rundt Museumplein (ved Rijksmuseum, Van Gogh-museum etc) når jeg er der. Ikke pga at det er det fineste strøket, men det er rimelig, og relativt sentralt. En fin spasertur til sentrum, nært Vondelpark og mange trikker som tar deg dit på få minutter.

Hadde jeg skulle bestilt uten tanke på pris, ville jeg kommet meg til et lite hotell ved en kanal, sentralt. Rembrandtplein er fint, mye uteliv om kvelden, så det er ikke det roligste strøket. Waterlooplein-området er også sentralt og fint. Det er mye trafikk på Dam-plassen, men det er jo midt i smørøyet når det gjelder shopping og slikt. Krasnapolsky-hotellet der har rød løper opp trappa, og det står (i allefall før) en vakt med flosshatt, ser veldig staselig ut, men sikkert kjempedyrt.

Sist vi var der, bodde vi i havneområdet på Loyds hotel. Spennende hotell, men alt for langt unna, og kronglete både å gå og med offentlig transport.

Skrevet

Spørs hva du har tenkt å gjøre i A'dam. Er coffeeshops målet så ligger RedLightDistrict et steinkast fra Centraalstation. Er du for shopping sitter du på Dam midt mellom handlegatene Niewendijk og Kalverstraat. Liker du å spise mat i utvalg fra alle verdenshjørner er Leidseplein stedet. Og liker du å bo midt i smørøyet mht caféer og uteliv, er Rembrandtsplein og Leidseplein ca like gode synes jeg :)

Har bodd på Krasnapolski 5* midt på Dam til 99 euro for dobbeltrommet en gang, kampanje seff. Sjekk ut hotels.nl (ikke .no eller .com altså),venere.com og booking.com. Men har også bodd helt max til under 100 euro på f.eks NH Schiller og NH Caransa, begge 4* på Rembrandtsplein, og hotel Vondel 4* par min gange fra Leidseplein. Og på flere gode og ikke gode 2* og 3* for 75-120 euro..

Nå er ikke byen større enn at du fint kan gå fra ene kanten til andre. En god pub-til-pub-shoppingrute er: utgangspunkt Centraalstation, gå handlegata Niewendijk opp til Dam, fortsett Kalverstraat opp til der denne svinger, ta avstikker bort til Het Spui for exellente vannhull, tilbake på Kalverstraat: følg til Munttoren og inn i Regulierdwarsstraat (???) opp til Rembrandtsplein. Har du vært flink å titte inn i sidegater underveis for små brune puber, vil sannsynligvis både du og kortet ditt ha gått varmt på dette tidspunkt, og butikkene dessuten stengt ;) Rembrandtsplein (og Leidseplein 10 min gange derfra) har terrasser rundt det hele, og ofte gatesjonglører avhengig av vær seff. Ved Leidseplein er det gate på gate med alle verdens forskjellige restauranter, namm! Og bortenfor Leidseplein ligger Vondelpark og museer.

God tur!

Gjest linneawarp
Skrevet

Tusen takk for fantastisk svar.

Jeg har tenkt gjennom. Jeg regner med at det blir en del serverdigheter, fotografering, kose og slappe av på kafeen og ser på livet, turen på kanalene.

Det blir nok ingen fest og publiv på meg - men kan gå gjennom, men gjerne rolig om kveldene. Kanskje Reimbrandtplein og Leidseplein er best for dagstur tenker jeg.

Cooffeshopene - hehe nei, det står jeg nok over, også redlightdistrikt.

Men da blir det nok et hotell en plass utenfor Dam/handelsgate tenker jeg, er nok roligere i den gaten om kvelden - sikkert mye folk og trygg?

Hvor er det kafeer ved kanalene, sikkert mange? Men som "Bryggen" i Bergen, eller Akershus i "Oslo" - om dere skjønner? :D En rolig atomsfære og fint liv :D ?? :D

Skrevet

I Nederland er det omtrent kafeer OVERALT :) Så ikke uro deg for det. Leidseplein er det utrooolig koselig og der har de også Hard Rock Cafe rett i nærheten. På Dammen er det også mange koselig kafeer ..overalt!

• 1 måned senere...
Skrevet

Jeg kan anbefale Cocomama hostell! Det er et hostell, men har veldig bra standard til en grei pris. Ligger ikke midt i smørøyet, men går trikk rett utenfor døra og har gåavstand til f.eks. Rijksmuseum.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...