AnonymBruker Skrevet 16. februar 2011 #1 Skrevet 16. februar 2011 Jeg er en av de som sitter utrolig mye i sofaen, altså etter jobb så blir jeg bare sittende. Jeg kjører blil frem og tilbake til jobb, og beveger meg altså veldig lite. Tar aldri trappa, kun heisen - jobber i 5 etg. Altså jeg rører ikke på meg I DET HELE TATT. Så mitt spørsmål er: jeg ser jo at jeg må gjøre noe, ikke for at jeg er så veldig feit, men kunne gjerne gått ned 5 kg, og ikke minst begynne å bevege meg mer pga det er bra for kroppen. Dersom jeg begynner i det lille, ca 25 min på elipsemskin noen dager i uka, har det noe for seg? eller er det ikke noe vits liksom? Jeg har ikke så mye peil på slikt, jeg vil gjøre noe. Jeg har ingen å gå tur sammen med, og blir derfor sittende hjemme etter jobben.
Juna Skrevet 16. februar 2011 #2 Skrevet 16. februar 2011 jeg mener det er vits i alt nytter i lengden begynn i det små så tar du det derfra
Kamikatze Skrevet 16. februar 2011 #3 Skrevet 16. februar 2011 (endret) All bevegelse er et pluss i ditt tilfelle. Men, jeg tror du gjør lurt i å begynne med øvelser/turer som får opp pulsen og gjør deg anpusten. For eksempel en gåtur der du legger inn en bakke, presser opp tempoet slik at du blir anpusten og kjenner pulsen slå. Deretter roer du litt til du er på et normalt nivå, og så øker du igjen noen ganger. Trappen er dritfin, begynn med å trykke heisen opp i fjerde. Og gå ned den. Faren med ellipsemaskin og alt sånt der, er at det er dørgende kjedelig i lengden. Men funker det, så funker det. Det er liksom mye enklere å bare hive jakka på og gå, liksom. Hva med å parkere noen hundre meter fra jobben, og la bilen stå når du bare skal en svipptur til kiosken? Det er bedre å begynne i det små, for så å øke på, enn å gå knallhardt ut, og gå lei. Ved å begynne litt, legger du grunnlaget for mer seinere. Du bør ikke ha håp om noe særlig nedgang på vekta; ikke uten å leve på salat (nei, ikke rekesalat, nei - fysj) og trene mer. Men innen kort tid vil du merke at du blir fastere i fisken. Trapper og trampemaskin snurper fort inn en tomme rundt livet. Endret 16. februar 2011 av Kamikatze
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2011 #4 Skrevet 16. februar 2011 Dette har jeg også lurt på. Har hørt/lest at forbrenningen ikke "slår inn" før man han trent en times tid. Samtidig sier man at man skal gå istedet for bilen osv.. Går alltid trappene på jobben, men dette tar jo bare noen få minutter. Så har det noe for seg?
Kamikatze Skrevet 16. februar 2011 #5 Skrevet 16. februar 2011 Nja, det tar vel en halvtime fra du begynner å lee deg på tom mage til du har brukt opp sukkerreserven, og begynner å ta energi fra kroppens reserver. Var sånn før jaffall. Kanskje folk er treigere nå? :gjeiper:
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2011 #6 Skrevet 16. februar 2011 Det kamikatze sier stemmer overens med hva jeg har lest også. At først bruker kroppen opp karbohydratene fordi de er lettest tilgjengelige og så går det løs på fettet. MEN! Du spør jo om det er noe vits i det hele tatt. Og det er det jo ! Drit nå i forbrenning og fett; det er bra for kroppen og skjelettet! Det er det som bør bety noe. En løpetur på 30-40 minutter kan jo være effektiv selv om du ikke brenner fett hele tiden!
Skorpion_21 Skrevet 16. februar 2011 #7 Skrevet 16. februar 2011 Svaret er enkelt og greit JA. Du kan jo starte med noe så enkelt som å slutte å ta heisen. Jeg mener at de eneste som har behov for å ta heis er personer i rullestol, damer med barnevogn og gamle med leddgikt. Dersom man skal opp i en skyskraper i 74.etg er det muligens noe annet. Du kan begynne med litt enkel styrketrening på egenhånd også. Situps og armhevninger før du går og legger deg er supert. Du kan sykle til jobben. Ta bussen og gå av noen stopp tidligere. Treningssenter er supert. Få det en viledningstime og forklar akkurat hva du har som mål. Jo mer spesifikt målet er, jo lettere er det å finne ut hva som passer best for deg. Jeg har trent mye, hele livet, men hadde en liten "nedperiode" før jul. Derfor har jeg satt meg et treningsmål: Jeg skal løpe Maraton i juni. Det kan være lurt å sette seg slike mål, men i ditt tilfelle et mindre ett. Dersom du får et styrkeprogram kan målet være å øke antall repitisjoner eller øke belastningen med X kilo iløpet av en forhåndsbestemt periode. Da får man tankene bort fra slanking og kroppsfiksering, og blir mer opptatt av selve treningen. Det er herlig
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2011 #8 Skrevet 16. februar 2011 All trening er bedre enn ingen ting ja Som er blitt sagt her så ta heller trappen og gå turer. Å gå i trapper er jo supert for rumpe og lår
Wiggins Skrevet 16. februar 2011 #9 Skrevet 16. februar 2011 Nja, det tar vel en halvtime fra du begynner å lee deg på tom mage til du har brukt opp sukkerreserven, og begynner å ta energi fra kroppens reserver. Var sånn før jaffall. Kanskje folk er treigere nå? :gjeiper: Nei nei nei! Det er en særdeles seiglivet myte at kroppen bruker opp glykogenlageret, det dere her kaller sukkeret, først, og så begynner å bruke av fettet. Kroppen bruker alltid begge deler, så fremt man ikke har klart å tømme glykogenlageret fullstendig. Hvor stor andel som kommer fra fett og fra glykogenlageret varierer med intensiteten. Så lenge pulsen er under syreterskel kommer det meste fra fett. Fettforbrenning må foregå aerobt, dvs. med oksygen, så når intensiteten blir høy blir det mindre oksygen tilgjengelig, og da må kroppen ta energien fra glykogenlageret. På slutten av lengre utholdenhetsøkter der man har hatt en del spurter vil man gjerne kjenne at det er vanskelig å kjøre intervaller med høy intensitet. Det er fordi man har lite glykogenlager igjen, og da har man ikke noe å forbrenne når intensiteten går opp. Man ser det veldig tydelig i sykkelritt: Det er alltid noen som går i brudd, og disse får da ikke på langt nær så redusert luftmotstand som de som ligger i hovedfeltet. Som regel blir de tatt igjen av hovedfeltet mot slutten av rittet, og da glir de ofte rett gjennom hovedfeltet og må slippe. Det skyldes at de har kjørt med høyere intensitet enn det meste av hovedfeltet det meste av dagen, og dermed brukt mer glykogen, mens de fleste i hovedfeltet har ligget under syreterskel og brukt mest fett, og har mye glykogen igjen, selv om de har syklet i 4-6 timer. Til trådstarter: Som det heter i et gammelt ordtak; en reise på tusen mil begynner med det første skritt. Det er klart at du må begynne i det små om du skal komme i bedre form, du kan ikke gå fra å være sofagris til å gå Birkebeinerrennet. Det viktigste er å være i litt aktivitet hver dag. Som en annen her nevnte så burde heis være forbudt for folk som ikke har praktisk behov for det. Hvis du blir sliten av å gå opp til 5. så er det bare fordi du er i veldig dårlig form, ikke fordi det er noen reelt stor anstrengelse i menneskelig målestokk. Spesielt i starten er det lett å bli overtrent, så ikke ta lange økter. Bruk pulsklokke og be om veiledning fra instruktører på treningssenteret (hvis du melder deg inn i et). Du skal til å begynne med hovedsakelig ligge under syreterskel. Jeg vet at mange anbefaler såkalt 4x4-intervalltrening for utrente, fordi det gir rask fremgang. Det er imidlertid noen store ulemper ved 4x4-trening. Det mest åpenbare er at det for mange vil være vanskelig å motivere seg til å opprettholde slik trening, siden man får blodsmak i munnen lenge. Dernest så er det slik at man vil nå et platå kondisjonsmessig som ligger lavere enn om man hadde trent mye rolige langturer før man begynte med intervall. Etter den aller første treningen vil du nødvendigvis bli ganske støl, siden du ikke er vant til å røre deg. Det er bare slik det må være, så begynn forsiktig, så blir du ikke alt for støl. Vent med neste treningsøkt til det meste av stølheten er borte. Etter 3-4 ganger blir du nok ikke fullt så støl. Selv om du ikke trenger å gå så mye ned i vekt, så er det store helsegevinster å hente ved å trene. Du reduserer risikoen for diabetes, hjerte- og karsykdommer, mange kreftformer osv. Dessuten er det mange som går hos fysioterapeut for smerter som skyldes stillesitting, og som kan kureres med trening. Hvor langt er det til jobben din? Er det under 10 km så burde du absolutt sykle. Sørg for å ha riktig lufttrykk i dekkene, jeg ser mange som sykler med for lite trykk, da blir det mer friksjon mot underlaget og det blir mer slitsomt. 4
HerbGirl Skrevet 16. februar 2011 #10 Skrevet 16. februar 2011 Selvfølgelig har det noe for seg! Alt hjelper - alt er bedre enn ingenting Så det er bare å komme seg i gang litt etter litt. Ta trappa eller litt på ellipsemaskin som du sier. Super start
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2011 #11 Skrevet 16. februar 2011 Nei nei nei! Det er en særdeles seiglivet myte at kroppen bruker opp glykogenlageret, det dere her kaller sukkeret, først, og så begynner å bruke av fettet. Kroppen bruker alltid begge deler, så fremt man ikke har klart å tømme glykogenlageret fullstendig. Hvor stor andel som kommer fra fett og fra glykogenlageret varierer med intensiteten. Så lenge pulsen er under syreterskel kommer det meste fra fett. Fettforbrenning må foregå aerobt, dvs. med oksygen, så når intensiteten blir høy blir det mindre oksygen tilgjengelig, og da må kroppen ta energien fra glykogenlageret. På slutten av lengre utholdenhetsøkter der man har hatt en del spurter vil man gjerne kjenne at det er vanskelig å kjøre intervaller med høy intensitet. Det er fordi man har lite glykogenlager igjen, og da har man ikke noe å forbrenne når intensiteten går opp. Så, det vil si at man kan brenne fett av å trene i f.eks 30 min også? Og så mener du at man ikke bør trene på for høy intensitet om man skal brenne fett? Forstod jeg riktig? Og det med "hverdagsaktivitet"..man kan jo fint gå ned i vekt ved å være aktiv i hverdagen, gå, ha aktiv jobb osv, hvordan kan det da ha seg hvis det liksom ikke brenner fett? Blir forvirra av at man liksom må være så kunnskapsrik som deg for å klare å forbrenne litt fett
Supraspinatus Skrevet 17. februar 2011 #12 Skrevet 17. februar 2011 Nei nei nei! Det er en særdeles seiglivet myte at kroppen bruker opp glykogenlageret, det dere her kaller sukkeret, først, og så begynner å bruke av fettet. Kroppen bruker alltid begge deler, så fremt man ikke har klart å tømme glykogenlageret fullstendig. Hvor stor andel som kommer fra fett og fra glykogenlageret varierer med intensiteten. Så lenge pulsen er under syreterskel kommer det meste fra fett. Fettforbrenning må foregå aerobt, dvs. med oksygen, så når intensiteten blir høy blir det mindre oksygen tilgjengelig, og da må kroppen ta energien fra glykogenlageret. På slutten av lengre utholdenhetsøkter der man har hatt en del spurter vil man gjerne kjenne at det er vanskelig å kjøre intervaller med høy intensitet. Det er fordi man har lite glykogenlager igjen, og da har man ikke noe å forbrenne når intensiteten går opp. Man ser det veldig tydelig i sykkelritt: Det er alltid noen som går i brudd, og disse får da ikke på langt nær så redusert luftmotstand som de som ligger i hovedfeltet. Som regel blir de tatt igjen av hovedfeltet mot slutten av rittet, og da glir de ofte rett gjennom hovedfeltet og må slippe. Det skyldes at de har kjørt med høyere intensitet enn det meste av hovedfeltet det meste av dagen, og dermed brukt mer glykogen, mens de fleste i hovedfeltet har ligget under syreterskel og brukt mest fett, og har mye glykogen igjen, selv om de har syklet i 4-6 timer. Til trådstarter: Som det heter i et gammelt ordtak; en reise på tusen mil begynner med det første skritt. Det er klart at du må begynne i det små om du skal komme i bedre form, du kan ikke gå fra å være sofagris til å gå Birkebeinerrennet. Det viktigste er å være i litt aktivitet hver dag. Som en annen her nevnte så burde heis være forbudt for folk som ikke har praktisk behov for det. Hvis du blir sliten av å gå opp til 5. så er det bare fordi du er i veldig dårlig form, ikke fordi det er noen reelt stor anstrengelse i menneskelig målestokk. Spesielt i starten er det lett å bli overtrent, så ikke ta lange økter. Bruk pulsklokke og be om veiledning fra instruktører på treningssenteret (hvis du melder deg inn i et). Du skal til å begynne med hovedsakelig ligge under syreterskel. Jeg vet at mange anbefaler såkalt 4x4-intervalltrening for utrente, fordi det gir rask fremgang. Det er imidlertid noen store ulemper ved 4x4-trening. Det mest åpenbare er at det for mange vil være vanskelig å motivere seg til å opprettholde slik trening, siden man får blodsmak i munnen lenge. Dernest så er det slik at man vil nå et platå kondisjonsmessig som ligger lavere enn om man hadde trent mye rolige langturer før man begynte med intervall. Etter den aller første treningen vil du nødvendigvis bli ganske støl, siden du ikke er vant til å røre deg. Det er bare slik det må være, så begynn forsiktig, så blir du ikke alt for støl. Vent med neste treningsøkt til det meste av stølheten er borte. Etter 3-4 ganger blir du nok ikke fullt så støl. Selv om du ikke trenger å gå så mye ned i vekt, så er det store helsegevinster å hente ved å trene. Du reduserer risikoen for diabetes, hjerte- og karsykdommer, mange kreftformer osv. Dessuten er det mange som går hos fysioterapeut for smerter som skyldes stillesitting, og som kan kureres med trening. Hvor langt er det til jobben din? Er det under 10 km så burde du absolutt sykle. Sørg for å ha riktig lufttrykk i dekkene, jeg ser mange som sykler med for lite trykk, da blir det mer friksjon mot underlaget og det blir mer slitsomt. 4x4 er jo primært myntet på dem som skal øke VO2MAX. Jeg er enig med deg at det er dumt for nybegynnere å drepe all motivasjon med disse øktene. Likevel ser jeg behovet for intervalltrening. Fordelen med intervall er at det tar kortere tid enn langkjøring. Og fra et forbrenningsperspektiv så koster det like mye energi. Mer vil bli tatt av glykogenlagrene, men man vil også få en etterforbrenning på noen lunde samme måte som ved styrketrening. I tillegg er det vesentlig for å bedre formen å variere treningen. Hvis man gjør det samme hver gang så vil man aldri bli noe bedre. Sykkel er glimrende. Jeg har nylig oppdaget gleden ved sykling (og spinning). Gruppetimer på treningstudio anbefales. Der er det trenere som er med å motivere til å delta. 1
Wiggins Skrevet 17. februar 2011 #13 Skrevet 17. februar 2011 Så, det vil si at man kan brenne fett av å trene i f.eks 30 min også? Og så mener du at man ikke bør trene på for høy intensitet om man skal brenne fett? Forstod jeg riktig? Og det med "hverdagsaktivitet"..man kan jo fint gå ned i vekt ved å være aktiv i hverdagen, gå, ha aktiv jobb osv, hvordan kan det da ha seg hvis det liksom ikke brenner fett? Blir forvirra av at man liksom må være så kunnskapsrik som deg for å klare å forbrenne litt fett Du forbrenner ALLTID fett, og forsåvidt også glykogen. Du forbrenner fett når du sitter stille, når du går, når du jogger og når du spurter. Du forbrenner selvsagt ikke særlig mye fett når du sitter stille, men litt blir det. Etterhvert som intensiteten stiger så øker andelen av energi som kroppen må ta fra glykogenlageret, siden det blir mindre oksygen tilgjengelig i forhold til hva kroppen gjerne skulle hatt. Så til den andre utbredte misforståelsen, som du delvis begår: Man forbrenner mer hvis man trener hardt enn hvis man trener moderat. Ja, man forbrenner mer hvis man trener hardt i 30 minutter enn moderat i 30 minutter, men man forbrenner like mye på å jogge 5 km rolig som å jogge 5 km så fort man overhodet klarer. Hvis man ser på samme distanse og ikke samme tid, så vil man forbrenne like mye i begge tilfellene, men man forbrenner mer fett og mindre glykogen ved lavere intensitet. Man må ha en viss intensitet for å komme i form, så ikke tenk for mye på dette med andelen som kommer fra fett vs. glykogen. Så lenge du holder deg under syreterskel forbrenner du mye fett. Når hastigheten blir høy nok vil luftmotstanden bli merkbar, og da vil man forbrenne mer desto raskere man forflytter seg, siden luftmotstanden øker med kvadratet av hastigheten. For de fleste vil den ikke være merkbar før farten kommer nærmere 20 km/t, og for de fleste vil det si at man sykler. Hvis du klarer å holde 20 km/t når du jogger så er du 10 000 m-løper i verdensklasse, i hvertfall hvis du er kvinne.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå