Gå til innhold

Flytte hjemmefra

Anbefalte innlegg

Skrevet

Nå til sommeren skal jeg, med mine 18 år, flytte hjemmefra. Skal bo med han som har vært min kjære i flere år, og forhåpentligvis forblir det en god stund.

Det jeg lurer på er om dere smarte KG'ere har noen lure tips! Har dere noe å fortelle som dere skulle ønske noen fortalte dere før dere flyttet ut for første gang? Det er selvsagt mye jeg er forberedt på, men jeg tenker at det alltid vil være noen ting jeg ikke tenker over.

Tar i mot alle svar med glede!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg ble overrasket over hvor mye jeg brukte penger på, ting som jeg ikke tenkte over hjemme; dopapir, søppelsekker, mat- og bakepapir, smør, vaskemidler og alle andre sånne ting som bare magisk finnes hjemme hos mamma. :fnise:

Skrevet

Hehe, den så jeg komme, ja!

Skrevet

Uansett hvor festlige festene blir, synes merkelig nok aldri husverten og naboene det...

Skrevet

Jeg hadde aldri i verden flyttet rett hjemmefra til en kjæreste. Dere vil stå mye sterkere hvis du har prøvd deg som aleneboer først.

Skrevet

Enig i at det fører med seg spesielt mange utgifter som man absolutt ikke er forberedt på. Dette gjelder spesielt hvis du flytter i hus. I leiligheter er det ofte noen som tar seg av sånne ting, men hvis man leier eller kjøper hus er man sin egen herre, også over uventede utgifter. Spesielt hvis man sånn som oss, har en huseier som ikke orker å spytte i med noe økonomisk ansvar.

Når du flytter ut så vil du innse at moren og faren din, eller hvem du har bodd sammen med, har fungert som et lim som holder husholdet sammen. Saken er at ting faller ikke på plass av seg selv når man flytter. Det er lett å bo hjemme, å komme hjem til et ryddet kjøkken og middag som står i ovnen. Dopapiret fylles alltid på når det er tomt, og ansvaret over hvem som skal måkke innkjørselen er lett.

Ellers så er det fantastisk å flytte for seg selv :) Alt slitet med å gjøre alt selv er verdt det. Spesielt hvis man flytter sammen med en person man elsker. Og da får man jo også den hjelpen og støtten man trenger i et hushold. Masse lykke til.

• Liker 1
Skrevet

Jeg flyttet hjemmefra for første gang for 5 måneder siden, rett inn sammen med kjæresten min. Å være to har vært kjempefint og med unntak av krangler om hvem som skal ta oppvasken har det gått tilnærmet knirkefritt. (Tviler dog på at dette er normen, men men..) Den største økonomiske smellen vi gikk på var definitivt vaskepulver. Fordi jeg hadde bodd mye alene i min mors og fars hus fordi de reiste var jeg vant til kostnadene med toalettpapir og mat, men prisen på vaskepulver kom som julaften på kjerringa. Ellers kan det meste kjøpes billig; Firstprice er din venn.

Spar penger til uforutsette utgifter. Uforutsette utgifter kommer hver måned har jeg lært. En legeregning der, en stjålet mobil her, NRK-lisens og så trekker staten plutselig mye mer skatt enn du er vant til. Men med litt oppsparte midler kommer man over de fleste kriser!

Kjøp mye tørrvarer, med mindre du er veeldig flink til å planlegge måltider og holde deg til det. Dessuten er fryseren viktig. Hvis man hamstrer opp varer i fryseren og skapet når man har god råd, har man godt med mat selv i stunder med lite penger. Hvetemel, gjær, sukker, olivenolje (dyre greier det og!) og salt er super å ha i skapet. Med noen bokser hakkede tomater og tomatpure + en pakke kjøttdeig i fryseren kan man alltid f.eks. lage pizza.

Flyttehjelpen på Posten.no gir deg masse bra tilbud, f.eks. på aviser. Det var skikkelig digg den perioden vi hadde det.

Det var det jeg kom på nå! ;)

Skrevet

Dette kommer litt an på hvaslags hjem du kommer fra, men det jeg skulle ønske noen fortalte min første samboer før han flyttet hjemme fra var:

- Grumset i bunnen av kjøkkenvasken og dusjen forsvinner ikke av seg selv, noen må faktisk fjerne det.

- Om man velger den "enkle" løsningen og tvinger grumset som samler seg i slukene ned i sluken, så forsvinner det ikke da heller. Det blir bare veldig mye mer tungvindt å fjerne det.

- Den nedre delen av toalettet (fra toalettsetet og ned til gulvet) vasker seg ikke av seg selv. Og blir det ikke vasket der risikerer man at det begynner å lukte.

- Når du slenger fra deg våte sko og klær i en haug i gangen når du kommer hjem og så forlater dem, ligger haugen der fremdeles og det er som oftest fremdeles vått når du skal ta det på deg senere. Det kommer i tillegg også gjerne til å lukte.

- Når du forlater leiligheten og reiser bort og setter oppvasken i vasken med vann i er det den første som kommer hjem igjen etter ferien som møter de ubehagelige konsekvensene. Og dette er ihvertfall ikke rettferdig når den første som kommer hjem igjen ikke er deg selv.

- Gamle osteskorpet, sur melk og grønnsaker som har fått pels spaserer aldri ut av kjøleskapet og ned i bosset av seg selv.

- Når noe er sølt eller har begynt å råtne uten boks på inne i kjøleskapet må det faktisk vaskes der også!

- Klær som ligger for lenge i vaskemaskinen etter at den er kjørt begynner å lukte.

Jeg kunne skrevet i det uendelige, men tenker å legge meg istedenfor. Jeg tror du tar poenget mitt. ;) Men en til viktig en før jeg gir meg: Det skaper ikke god stemning i heimen å konkludere med at "om jeg bare lar det være litt til, så kommer samboeren til å bli så lei av å ha det slik at h*n gjør det for meg". Det er kanskje en kortsiktig enkel løsning, men langsiktig suger det all kjærlighet ut av forholdet.

Skrevet

Takk for mange fine svar! Er noe her jeg ikke har tenkt så mye over, ja, og regner med at jeg må lære mye av erfaring, the hard way.

Heldigvis er både jeg og kjæresten vandt til å gjøre mye selv, og er flinke til å ta ansvar for rot begge to.

Satser på at det går bra, og at selv om vi møter på vanskelige peridoer både økonomisk og i forhold til oss, så kommer vi oss gjennom det og. :yvonne:

Gjest Spinell
Skrevet (endret)

Tidligere innlegg tiltredes!

Snakk sammen om forventninger til husarbeid og hvilken terskel en skal ha på ryddighet før dere flytter sammen. Da kan dere spare dere for mye unødvendig irritasjon. En kan selvsagt ikke gardere seg mot alt, og det å flytte sammen er både koselig, spennende og litt krevende. En blir kjent med hverandre på en annen måte og må lære seg å tilpasse seg hverandre og skape en hverdag sammen.

Husk også på at dere begge skal bo der. Dere kan ha vilt ulike forventninger til hvordan ting skal se ut, hvor mye pynt og elektronisk utstyr som skal få "pryde" stua osv. Snakker av erfaring. Min første samboer ville veldig gjerne ha sin ærlig stjålne samling av ulike ølglass med reklame stående framme til pynt, sammen med diverse andre "gutteting", samt alt han eide av datautstyr, spillutstyr ol, mens jeg var litt mer jente-pyntete. Det ble noen diskusjoner og kompromisser før vi kom fram til en løsning som begge var like (mis-)fornøyde med.

Dessuten kan man lage en uendelig lang "kjekke saker å eie når en har flyttet hjemmefra-liste". Det jeg oppdaget var at en hammer, et par skrutrekkere (stjerne- og rett), et unbraconøkkelsett, en tommestokk, samt et assortert utvalg av små spiker og skruer var veldig kjekt å ha i hus. Det er nesten alltid noe som skal monteres, henges opp eller repareres.

Endret av Spinell
Skrevet (endret)

Tidligere innlegg tiltredes!

Snakk sammen om forventninger til husarbeid og hvilken terskel en skal ha på ryddighet før dere flytter sammen. Da kan dere spare dere for mye unødvendig irritasjon. En kan selvsagt ikke gardere seg mot alt, og det å flytte sammen er både koselig, spennende og litt krevende. En blir kjent med hverandre på en annen måte og må lære seg å tilpasse seg hverandre og skape en hverdag sammen.

Husk også på at dere begge skal bo der. Dere kan ha vilt ulike forventninger til hvordan ting skal se ut, hvor mye pynt og elektronisk utstyr som skal få "pryde" stua osv. Snakker av erfaring. Min første samboer ville veldig gjerne ha sin ærlig stjålne samling av ulike ølglass med reklame stående framme til pynt, sammen med diverse andre "gutteting", samt alt han eide av datautstyr, spillutstyr ol, mens jeg var litt mer jente-pyntete. Det ble noen diskusjoner og kompromisser før vi kom fram til en løsning som begge var like (mis-)fornøyde med.

Dessuten kan man lage en uendelig lang "kjekke saker å eie når en har flyttet hjemmefra-liste". Det jeg oppdaget var at en hammer, et par skrutrekkere (stjerne- og rett), et unbraconøkkelsett, en tommestokk, samt et assortert utvalg av små spiker og skruer var veldig kjekt å ha i hus. Det er nesten alltid noe som skal monteres, henges opp eller repareres.

Takk for svar!

Har snakket en del om rot/rydding, og jeg er glad vi er veldig like på det punktet. Rot er ut, og vi skal nok få til en god ordning.

Når det kommer til hvordan det skal se ut, så tror jeg han er lykkelig om jeg gjør det. Han er fornøyd så lenge CD-samlingen, stereoen og gitaren står fremme, og der er jeg veldig enig.

Er også heldig eier av en verktøykasse fra da jeg gikk interiør- og utstilling, så det er i boks.

Er veldig artig å få svar, og så se at jeg har jo litt kontroll! (Bank i bordet)

Jeg gleder meg.

Endret av Lady Stardust
Skrevet

Menn pisser med døra åpen !

Og man trenger mere enn et år (tydeligvis) på å trene de til å legge ned dasslokket...

Husk:

Om begge nekter - Samarbeid (kompromisser er fredsbevarende).

Litt krangling er greit, mye krangling er teit.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...