Gå til innhold

Er det noen som trener yoga her?

Anbefalte innlegg

Gjest Pippelipp
Skrevet

Jeg har nettopp begynt med yoga og synes det er helt topp! Jeg har enda ikke bestemt meg for hvilken retning jeg vil fokusere på, er fremdeles på snusenivå på yogasentre.

Hva slags yoga trener dere? Hva liker dere med yoga? Har dere tips til en nybegynner?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Ashtanga Yoga liker jeg best. Trente det som nybegynner i 3 år.

Tren uten sokker, men ta de med da du skal slappe av på slutten er det godt å lunt.

Ingen drikker vann under trening.

Ikke tenk så mye på magelåsen i begynnelsen, prøv heller å slappe av og puste godt. Alt det andre kommer etterhvert.

Deler du matte er det lurt å ta med et lite håndkle da du skal ligge med ansiktet ned der andre har stått

Skrevet

Jeg trener Yoga hjemme. Har aldri vert på kurs men ble introdusert for yoga av en gammel nabo. Trente noen ganger hjemme hos henne men så fant jeg ei grei bok og siden har jeg trent hjemme. Trives veldig godt med det, har netopp begynt med kundaliniyoga, bruker "YOGA- en livsstil" av Maya Fiennes til det. Jeg har forsøkt ulike yoga dvd'er men det ble bare forstyrrende å skulle kikke på tv'n samtidig.

Fordelen med trene hjemme er self at det er gratis, du kan trene når du vil og du får skikkelig ro rundt deg og får dermed en veldig god effekt mtp å finne indre ro.

• 2 uker senere...
Skrevet

Jeg trener også litt ashtanga yoga. Synes det er helt topp;)

Mitt beste tips, som jeg selv har slitt litt med er at jeg presser meg litt for mye og glemmer pusten. Har trent litt yoga hjemme og da fikk jeg mer ro og konsentrasjon til å følge pusten og ta øvelsene litt ned på mitt nivå. Merket at øvelsene ble mer effektive og pusten var med når jeg forenklet øvelsene og ikke hadde som mål og være like "flink " som de rundt meg.

Gjest Cerridwen
Skrevet

Eg trenar yoga heime, orkar ikkje yogakurs saman med ein masse andre. Må gjere det i fred og ro.

Trenar ein kombinasjon av Kundalini og Hatha yoga, og det funkar for meg! Eg har aldri følt meg så bra, eller vore så avslappa sidan eg byrja med yoga. Det er rett å slett fantastisk korleis den har forandra livet mitt.

-Husk å PUST! Pusten er essensiell og kjempeviktig for utbyttet av yogaen.

-Lukk augene heilt igjen, vend deg inn i deg sjølv.

-Vær barbeint.

-Kombiner yoga med meditasjon, det vil gje deg ein perfekt energibalanse i kropp og sinn.

Skrevet

Jeg trener Iyengar yoga og anbefaler det på det varmeste.

Instruksjonene er veldig detaljerte og det er steinhard trening som krever styrke og koordinasjon, men selv om det virker sabla vanskelig til å begynne med så kommer det etterhvert. Og det beste av alt er at det gjør det sterk, smidig og stram :jepp:

Det fine med Iyengar yoga er at det brukes mye hjelpemidler (tepper, belter, klosser og stoler)slik at stillingene blir utført mest mulig riktig og alltid skadefritt.

Du får veldig god oppfølging og svært dyktige instruktører "Unlike more experiential approaches where students are encouraged to independently "find their way" to the asanas by imitating the teacher, an Iyengar Yoga class is highly verbal and precise, with misalignments and errors actively corrected. Iyengar teachers complete at least two years of rigorous training for the introductory certificate. They may complete subsequent intermediate levels and senior levels of certification, potentially entailing a decade or more of training."

Du kan trene Iyengar yoga her:

http://www.yogaforalle.net/

http://yogayoga.no/

http://www.elverumyoga.no/

http://yoganoor.no/vaar-metode/

http://www.lotusyoga.no/

Blant annet :)

• Liker 1
Gjest Pippelipp
Skrevet

Heisann, takk for tilbakemeldingene! Nå har jeg snust litt rundt og prøvd ut forskjellige yogaretninger. Jeg merker at jeg liker best de yogaretningene som er mer kroppslig utfordrende, men jeg vil ha den åndelige biten også. I dag var jeg i en Anusaraklasse og den likte jeg veldig godt. Det er utolig hvor fort jeg merker effekt av yoga, jeg synes det er en helt fantastisk følelse og saver det når jeg ikke får gjort det.

Kjempebra! Jeg er ny fan! :)

Jeg har kjøpt meg matte, en jadematte. Veldig, veldig bra, mye bedre enn de jeg finner på studioene. :) Hva slags matter har dere? Bruker dere mye annet tilbehør også, sånn som blokker og stropper og sånn?

• 4 uker senere...
Skrevet

Har trent en del yoga de siste månedene, forskjellige steder. Pga sykdom kunne jeg ikke trene som vanlig, så da "oppdaget" jeg yoga. Har blitt skikkelig yoga-fan nå, og forstår ikke hvorfor jeg ikke har gjort det før! :)

Har prøvd litt ulike typer, men ikke begynt fast på et kurs ennå. Jeg heller nok litt mer til de mer dynamiske timene, men vil også ha med avspenning og "indre balanse".

Har nettopp fått en yogamatte som er kjøpt på Elixia, men den var helt elendig. Prøvde den for første gang denne uken, men den var så glatt at både hender og føtter skled av gårde mens jeg sto i "downward facing dog". Skal prøve å vaske den med en klut for å se om den blir bedre, hvis ikke må jeg kjøpe ny. Hvor får man kjøpt jadematte?

og Suzy, kan jeg spørre hvor du trene Iyengar yoga? Jeg liker også grundige instruksjoner gjennom øvelsene, både for pust og bevegelser. Føler man får mest ut av yogaen da :)

Skrevet

Ble visst ikke helt ferdig i forrige innlegg..

Pippelipp, jeg driver som deg og ser på ulike yogasentre. Har ikke helt bestemt meg for hva jeg vil..

Er det i Oslo du går?

Jeg er i Oslo og har her testet:

- Yggdrasil yoga: "Yoga &meditasjon"-time. Bra blanding mellom det fysiske og mentale (meditasjon, avspenning). Men jeg kunne kanskje tenke meg noe litt mer dynamisk.

- Centrum yoga: Testet "Dynamisk yoga"-time. Litt kjedelig time. Veldig mange repetisjoner av solhilsen på starten. Ikke så god intruksjon fra lærer.

- SatsYoga: Vært på to ulike lærere og dette fikk jeg lite ut av. Dårlig instruksjon. Vil heller kalle det yoga-inspirert trening enn yoga.

- Sats: Ashtanga yoga: Schous plass. Veldig dyktig instruktør (av indisk opprinnelse) som instruerte kjempebra, både pust og posisjoner. Gikk hele tiden rundt i rommet og hjalp til. Ga også alternativer til mange av de mer utfordrende øvelsene. Veldig bra, skal garantert på hans timer igjen!

For øvrig var jeg nylig på en yoga-retreat i Thailand. Superbra, skulle ønske de lærerne ville komme til Oslo.. :)

Gjest Pippelipp
Skrevet

Hei, jeg bor i Sveits, så jeg har desverre ikke mye å bidra med om yogasentre i Oslo. Jadematten kjøpte jeg her, men det er mulig å bestille over internett, her er den europeiske distributøren http://www.jadeyoga.ch/home.php

Jeg har landet på ashtanga yoga og trives godt med det. Jeg gjør den første serien en gang daglig og en klasse i uka, så sant det lar seg gjøre. Jeg bygger en hel haug med muskler og har gått ned nesten to buskestørrelser på to måneder, men badevekten viser den samme vekten... Jeg er så glad for at jeg oppdaget yoga, det er en kjempefin måte å trene på samtidig som det er flott avkobling!

Gjest Consensio
Skrevet

Vet ikke hva slags type yoga det er jeg, men ja jeg trener yoga, hjemme.

Det og tai chi er noe av det beste som har skjedd meg med tanke på min kroniske sykdom.

Jeg kan velge bort det som blir for vanskelig. Jeg kan ta ting i mitt eget tempo, og jeg føler meg alltid mye bedre etterpå :)

Skrevet

og Suzy, kan jeg spørre hvor du trene Iyengar yoga? Jeg liker også grundige instruksjoner gjennom øvelsene, både for pust og bevegelser. Føler man får mest ut av yogaen da :)

Sent svar fra meg - jeg går på Yoga for Alle på Majorstua i Oslo. Veldig bra!

Skrevet

Hei, jeg bor i Sveits, så jeg har desverre ikke mye å bidra med om yogasentre i Oslo. Jadematten kjøpte jeg her, men det er mulig å bestille over internett, her er den europeiske distributøren http://www.jadeyoga.ch/home.php

Takk for link :)

Skrevet

Sent svar fra meg - jeg går på Yoga for Alle på Majorstua i Oslo. Veldig bra!

De står på listen min over mulige steder å teste ut :)

Funderer også på å prøve Bikram yoga snart. Noen som har gjort det/praktiserer det?

Skrevet

De står på listen min over mulige steder å teste ut :)

Funderer også på å prøve Bikram yoga snart. Noen som har gjort det/praktiserer det?

Det er et bra sted og Janna, som er daglig leder der, er skikkelig flink og har en flott praksis.

Om du prøver - si fra - for det er jeg nysgjerrig på også!

Skrevet

Ashtanga Yoga liker jeg best. Trente det som nybegynner i 3 år.

Tren uten sokker, men ta de med da du skal slappe av på slutten er det godt å lunt.

Ingen drikker vann under trening.

Ikke tenk så mye på magelåsen i begynnelsen, prøv heller å slappe av og puste godt. Alt det andre kommer etterhvert.

Deler du matte er det lurt å ta med et lite håndkle da du skal ligge med ansiktet ned der andre har stått

Ingen drikker vann under trening?? :klo: På samtlige kurs jeg har vært på er det flere inkludert meg som har med seg vannflaske, til og med instruktøren.

Nå trener jeg Sivananda. Har gjort det de siste tre årene og kommer til å fortsette med det. Det er fokusert mye på avslapning og pusteøvelser der, men det passer meg bra siden jeg trener hardere resten av uka.

Skrevet

Litt debatt rundt det der med vanndrikkingen under yoga, har jeg forstått. Noen mener man ikke skal drikke, fordi vannet vil kjøle ned den innvendige varmen man opparbeider seg vha. pust og bevegelser. Noen mener også det vil forstyrre energistrømmene i kroppen.

SÅ har du mer praktiske årsaker, som at det å gripe etter flasken til stadighet vil forstyrre deg i en serie med øvelser som er bundet sammen (og må kanskje også løpe på do), samt at det i stillinger som hodestående og skulderstående vil kunne gi ubehagelige virkninger..

Spørs vel litt hvilken type yoga man gjør; om det er rolig yoga klarer man seg bra uten vann i 60-90 min, i motsetning til intensiv ashtanga eller Bikram hvor man blir svett, andpusten og tørst.

Skrevet

Det er aldri noen vanndrikking under Iyengar yoga i allefall - har blitt tørst kanskje et par ganger og da går jeg bare ut og drikker, men det er jammen sjelden. En skal jo helst ikke spise noe tungt måltid før man praktiserer yoga heller da du kan bli uvel og tung i kroppen av mat og fordøyelse.

Skrevet

Det er aldri noen vanndrikking under Iyengar yoga i allefall - har blitt tørst kanskje et par ganger og da går jeg bare ut og drikker, men det er jammen sjelden. En skal jo helst ikke spise noe tungt måltid før man praktiserer yoga heller da du kan bli uvel og tung i kroppen av mat og fordøyelse.

Nei, og mat som gir luft i magen er i alle fall ikke å anbefale - hun som var rett foran meg på yogatimen i går fikk det problemet..Da vi gjorde "dhanara asana" kom luften ut med høy og tydelig lyd..! Uff.. :fnise:

Skrevet

Nei, og mat som gir luft i magen er i alle fall ikke å anbefale - hun som var rett foran meg på yogatimen i går fikk det problemet..Da vi gjorde "dhanara asana" kom luften ut med høy og tydelig lyd..! Uff.. :fnise:

:hoho:

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...