Gå til innhold

Foretrekker du forelesninger, eller å lese selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forelesning eller lese selv?

Hva får dere størst utbytte av? (dere som studerer teoretiske, ikke praktiske fag)

Skrevet

Jeg studerer ikke akkurat nå, men jeg vil si jeg helt klart fikk mer utbytte av forelesninger enn å lese selv. Men alle er jo forskjellige, noen liker best å lese, jeg liker å få det forklart.

Skrevet

Det kommer virkelig ann på foreleseren og faget. Jeg lærer i utgangspunktet best av å først skumlese stoffet selv og så delta på forelesning og kunne ta notater og bearbeidet stoffet, men når foreleseren suger kan jeg heller lese selv....

Skrevet

Jeg pleier å dra på forelesninger, men ikke nødvendigvis fordi jeg får mest utbytte av det. Jeg synes ofte det er vanskelig å starte med lesingen hjemme, men å dra på forelesning er lettere. Det er et fast tidspunkt som jeg må forholde meg til - den blir ikke utsatt for at noe fryktelig spennende er på tv, slik som det hadde blir gjort hjemme. Foreleserne er også ofte flinkere enn bøkene til å vekke nyskerrigheten/interessen i meg, som gjør at faget blir mye lettere.

Hvis jeg leser en time hjemme, så tror jeg at jeg lærer mer enn hvis jeg sitter i en forelesning en time. Spørsmålet er bare om jeg faktisk leser den timen, hvis jeg ikke går på forelesning.

• Liker 1
Skrevet

En kombinasjon er fint! Særlig når foreleser kritiserer/reflekterer over og utdyper det som står i pensum.

Skrevet

Jeg går på de første forelesningene i faget, også ser jeg det an, noen er greie å være med i, andre har en så kjip foreleser og såpass kjedelig stoff, at da leser jeg heller hjemme.

Jeg leser ganske lett hjemme da, men har full forståelse for de som sliter, for jeg kan ha dårlige dager jeg og. Jeg tenker en kombinasjon er fint for å få det med seg for meg.

Skrevet

Jeg synes (gode/ok) forelesninger gir meg mye "gratis", så jeg går på de fleste. Samtidig blir jeg ganske sliten av å sitte 4-6 timer daglig og ta imot informasjon, så det kan gå utover tiden jeg orker å lese på egenhånd. Merker det i slutten av semesteret når forelesningene begynner å ta slutt, eller hvis det er noen forelesninger jeg bestemmer meg for å droppe, at jeg får mer overskudd til å sette meg på lesesalen og lese effektivt - så det blir en avveining jeg prøver å ta underveis, og jeg tror jeg går på litt for mange forelesninger, fordi jeg er redd for å ikke få med meg alt (burde ikke være et problem, jeg får toppkarakterer), og fordi jeg synes synd på foreleseren hvis nesten ingen kommer (har endel fag med få deltakere).

Skrevet

Jeg får mer utbytte av å lese selv.

Mvh Yvonne :heiajente:

Skrevet

begge deler. kommer ann på foreleser hva vi har om, osv :)

Skrevet

Synes mange sier mye som jeg er enig i her.

Først så kommer det helt ann på emnet og foreleseren.

I høst da jeg tok ex.phil. og ex.fac. fikk jeg omtrent ikke utbytte av forelesingene i det hele tatt. I alle fall var beta-delen helt håpløs, men heldigvis la foreleseren ut powerpoint der hun hadde skrivd inn alt det som var viktig av pensum. Jeg tok seminarmodellen og det var vel egentlig gjennom seminara og innleveringene jeg lærte noe. Den ene ex.phil. boka leste jeg faktisk bare de tre første kapittela av, og jeg stod da med glans fordiom :jepp:.

Men så var jo dette innføringsemna da, jeg skal innrømme at jeg ikke tok det så seriøst. Hadde ingen rutiner og vel..

Nå har jeg skoleeksamens-modell og helt anna stoff. Elsker det. Vi har forelesinger hver dag, og har til nå med et fryktelig unntak, bare hatt fantastisk flinke forelesere som jeg har lært kjempemye av. Jeg har lest det meste på forhand, noe har jeg lest i bakhånd. Det er to emner som fletter seg mye inn i hverandre og det er mye repitisjon og slikt. Noen forelesinger er slik at det omtrent bare er en forelesing om det som står i boken, men blir fortalt litt mer spennende og kanskje utdypende. Så noe synes jeg har vært latterlig lett da jeg har lest på forhand. Ene forelesaren og faget snakker mye utenom det vi leser, eller tar utgangspunkt i det. Jeg har med andre ord hatt MYE utbytte av forelesingene nå, og har endå ikke gått glipp av eneste, noe som ikke har tenkt til!

Rekker ikke gjennom alt som er oppført som pensum, men vi styrer litt selv hva vi lese utenom det som vi blir bedt om å lese til forelesingene. Men dette studiet fungerer meget godt med både selvstudering og forelesinger.

Jeg hadde nok klart å lese til meg meste av det selv, men det er mer motiverende og enklere å komme i gang når en har forelesinger.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...