Gå til innhold

Foretrekker du forelesninger, eller å lese selv?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Forelesning eller lese selv?

Hva får dere størst utbytte av? (dere som studerer teoretiske, ikke praktiske fag)

Skrevet

Jeg studerer ikke akkurat nå, men jeg vil si jeg helt klart fikk mer utbytte av forelesninger enn å lese selv. Men alle er jo forskjellige, noen liker best å lese, jeg liker å få det forklart.

Skrevet

Det kommer virkelig ann på foreleseren og faget. Jeg lærer i utgangspunktet best av å først skumlese stoffet selv og så delta på forelesning og kunne ta notater og bearbeidet stoffet, men når foreleseren suger kan jeg heller lese selv....

Skrevet

Jeg pleier å dra på forelesninger, men ikke nødvendigvis fordi jeg får mest utbytte av det. Jeg synes ofte det er vanskelig å starte med lesingen hjemme, men å dra på forelesning er lettere. Det er et fast tidspunkt som jeg må forholde meg til - den blir ikke utsatt for at noe fryktelig spennende er på tv, slik som det hadde blir gjort hjemme. Foreleserne er også ofte flinkere enn bøkene til å vekke nyskerrigheten/interessen i meg, som gjør at faget blir mye lettere.

Hvis jeg leser en time hjemme, så tror jeg at jeg lærer mer enn hvis jeg sitter i en forelesning en time. Spørsmålet er bare om jeg faktisk leser den timen, hvis jeg ikke går på forelesning.

• Liker 1
Skrevet

En kombinasjon er fint! Særlig når foreleser kritiserer/reflekterer over og utdyper det som står i pensum.

Skrevet

Jeg går på de første forelesningene i faget, også ser jeg det an, noen er greie å være med i, andre har en så kjip foreleser og såpass kjedelig stoff, at da leser jeg heller hjemme.

Jeg leser ganske lett hjemme da, men har full forståelse for de som sliter, for jeg kan ha dårlige dager jeg og. Jeg tenker en kombinasjon er fint for å få det med seg for meg.

Skrevet