Gjest bekymret Skrevet 15. februar 2011 #1 Skrevet 15. februar 2011 Jeg vet om en barnehage der hvor det skal begynne en somalisk flyktning å jobbe som kun har vært i Norge i ca. 14 dager. Vedkommende skal visstnok jobbe der for å lære norsk, siden han ikke kan noe norsk. Med 14 dagers opphold i Norge kan man jo ikke ha statsborgerskap, ergo ingen vandelsattest, og er det ikke en norsk lov om at alle som skal jobbe med barn må ha vandelsattest? Og kommer noen fra Somalia, vet man i tillegg heller ikke hva bakgrunnen til vedkommende innebærer helt sikkert, uansett hva vedkommende måtte påstå. Det er tross alt et krigsherjet land med mange psykiske traumer og et negativt kvinnesyn. Jeg mener ikke å være fordomsfull eller å generalisere, men likevel, jeg personlig mener det ligger en særdeles dårlig dømmekraft bak en slik avgjørelse. Hadde du vært en forelder i denne barnehagen, hadde du da følt deg komfortabel med å ha sendt barna dine dit? Eller hva om du hadde jobbet der selv, og er kvinne? Jeg mener på ingen måte å svartmale noe eller noen eller å være ondsinnet, jeg er bare genuint bekymret på grunnlag av hva jeg mener er sunn fornuft, siden jeg personlig er involvert i denne barnehagen uten å nevne hvordan. Saklige og fornuftige meninger er veldig velkommen! Hilsen Bekymret
Personlig12 Skrevet 15. februar 2011 #2 Skrevet 15. februar 2011 GOD grunn til å være bekymret ja. Jeg hadde det tatt det opp umiddelbart! HEIA NORGE altså... 5
Redbull Skrevet 15. februar 2011 #3 Skrevet 15. februar 2011 Hadde syns det var helt supert eg!! Har jobba med "en sånn en" selv i bhg, å har bare positivt å si unger er lettere å komunisere med så sjønner godt at han skal der å "lære" litt barna hr også godt av mangfold, alt for mange som er skeptiske til mørkhuda!! 6
Gjest hermine Skrevet 15. februar 2011 #4 Skrevet 15. februar 2011 Hadde syns det var helt supert eg!! Har jobba med "en sånn en" selv i bhg, å har bare positivt å si unger er lettere å komunisere med så sjønner godt at han skal der å "lære" litt barna hr også godt av mangfold, alt for mange som er skeptiske til mørkhuda!! Er vel stort sett de voksne som trenger litt mangfold;) jeg hadde tatt det opp med bhg. At en er flytning er ikke ensbetydende med at en bare er et offer. En kan også ha sine svin på skogen. Hvorfor skal det bare kreves attest fra den norske statsborger? Her går barna mine faktisk i flyktningebarnehage. Dvs at alle flyktinger som kommer til kommunen har plass til barna sine i den bhg, og jeg valgte den bhg på grunn av blant annet dette. Likevel hadde jeg altså reagert! 2
Gjest vanskelig Skrevet 15. februar 2011 #5 Skrevet 15. februar 2011 Vi har "to slike". Disse måtte selvsagt levere vandel i likhet med alle andre som skal jobbe med barn og unge. Syns det er en rasistisk og frekk tankegang å svartmale en person slik før dere i det hele tatt har møtt vedkommende. Det er ikke barna som trenger mangfold, det er de voksne som er rundt de. Er dere usikkre, så ta det opp med primærkontakt eller styrer om primær ikke har mulighet til ett møte på dagen, og du vil se att det er gode rutiner på alt fra grunnsjekk til oppfølgning. For alt du vet kan vedkommende snakke både engelsk og tysk og være utdannet pedagog/lege/lærer etc, 4
Gjest hermine Skrevet 15. februar 2011 #6 Skrevet 15. februar 2011 Vi har "to slike". Disse måtte selvsagt levere vandel i likhet med alle andre som skal jobbe med barn og unge. Syns det er en rasistisk og frekk tankegang å svartmale en person slik før dere i det hele tatt har møtt vedkommende. Det er ikke barna som trenger mangfold, det er de voksne som er rundt de. Er dere usikkre, så ta det opp med primærkontakt eller styrer om primær ikke har mulighet til ett møte på dagen, og du vil se att det er gode rutiner på alt fra grunnsjekk til oppfølgning. For alt du vet kan vedkommende snakke både engelsk og tysk og være utdannet pedagog/lege/lærer etc, Om dette stemmer ser jeg ikke noe problemstilling lengre. Vi har selv hatt "slike" i bhg der jeg har barna mine. Ofte er det mødre og storesøsken av barn som har plass der. Jeg leste TS sitt innlegg som at hun viste at denne personen ikke måtte levere vandel. OM dette er tilfelle hadde jeg absolutt reagert. Likt for alle;) Ang. mangfold, jeg har aldri hørt mine barn nevne hudfarge på noen. Verken voksne eller barn i bhg eller ellers. De begynte ikke i bhg før de va nesten 2,5 år heller så har ikke bare med at de er vant med "dem" å gjøre! Her er jeg ganske sikker på at foreldrenes syn har mye å si!
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2011 #7 Skrevet 15. februar 2011 Til og med studenter skal levere vandelsattest før de går ut i praksis, og de skal jo ikke en gang ha ansvar for barna alene. (Selv om det er forskjell på teori og praksis.) Hvis det var snakk om at det fra før er somaliske barn i barnehagen og denne mannen på sikt kan fungere som en tospråklig assistent så hadde jeg nok vært positiv. Men hvis det stemmer at denne mannen blir plassert i barnehage for å lære norsk så synes jeg at det er helt på tryne! Det finnes da norskkurs. Jeg er lei av at barnehagen tilsynelatende blir brukt som dumpingplass for voksne som nav ikke vet hvor de skal gjøre av!
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2011 #8 Skrevet 15. februar 2011 Jeg vet om en barnehage der hvor det skal begynne en somalisk flyktning å jobbe som kun har vært i Norge i ca. 14 dager. Vedkommende skal visstnok jobbe der for å lære norsk, siden han ikke kan noe norsk. Med 14 dagers opphold i Norge kan man jo ikke ha statsborgerskap, ergo ingen vandelsattest, og er det ikke en norsk lov om at alle som skal jobbe med barn må ha vandelsattest? Og kommer noen fra Somalia, vet man i tillegg heller ikke hva bakgrunnen til vedkommende innebærer helt sikkert, uansett hva vedkommende måtte påstå. Det er tross alt et krigsherjet land med mange psykiske traumer og et negativt kvinnesyn. Jeg mener ikke å være fordomsfull eller å generalisere, men likevel, jeg personlig mener det ligger en særdeles dårlig dømmekraft bak en slik avgjørelse. Hadde du vært en forelder i denne barnehagen, hadde du da følt deg komfortabel med å ha sendt barna dine dit? Eller hva om du hadde jobbet der selv, og er kvinne? Jeg mener på ingen måte å svartmale noe eller noen eller å være ondsinnet, jeg er bare genuint bekymret på grunnlag av hva jeg mener er sunn fornuft, siden jeg personlig er involvert i denne barnehagen uten å nevne hvordan. Saklige og fornuftige meninger er veldig velkommen! Hilsen Bekymret Nå har vel ryktene gått fortere enn hva du klarer å skrive på tastaturet. skaff deg fakta først!!1 ingen som kommer til landet som flykning er i jobb for å lære Norsk etter 14 dager!!! Om du er så bekymret så finner du all info på nett!! Makan 3
Antlers Skrevet 15. februar 2011 #9 Skrevet 15. februar 2011 Vær obs på at en del barnehager dessverre ikke er så nøye med vandelsattest. Jeg ble aldri spurt om å fremvise en, og jeg vet om flere andre som ikke har blitt spurt heller.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2011 #10 Skrevet 15. februar 2011 Nå skal man også ha vandelsattest om man har verv i frivillige organisasjoner å har ansvar for barn, som idrettsforeninger, korps osv... Jeg hadde reagert sterkt på dette. Somaliere er jo noe ustabile menneskeslag å noe jeg ikke ville at skulle jobbe med mine barn. Lurer på hvorfor det alltid er barn og eldre som skal være taperne her i sammfunnet, som må ta til takke med det de får av arbeidskraft 3
Dalila Skrevet 15. februar 2011 #11 Skrevet 15. februar 2011 Nå skal man også ha vandelsattest om man har verv i frivillige organisasjoner å har ansvar for barn, som idrettsforeninger, korps osv... Jeg hadde reagert sterkt på dette. Somaliere er jo noe ustabile menneskeslag å noe jeg ikke ville at skulle jobbe med mine barn. Lurer på hvorfor det alltid er barn og eldre som skal være taperne her i sammfunnet, som må ta til takke med det de får av arbeidskraft Unnskyld? Ustabile menneskeslag? Tror du og dine holdninger er verre for barn enn det å ha en somalisk assistent i barnehagen. Må da være måte på. For øvrig er det ingen i Norges land som blir arbeidsutplassert etter 14 dager i landet. Er han asylsøker så har han ikke lov å jobbe, er han godkjent flyktning så har han vært her lenger enn 14 dager. Sånn er det bare. 4
Gjest Elmatt Skrevet 15. februar 2011 #12 Skrevet 15. februar 2011 Jeg er sikker på at vedkommende ikke bare har vært 14 dager i Norge, så fort kommer de ikke i gang med praksisplasser. Kommunen har ansvar for å sette i gang med norskkurs før det har gått 3 måneder etter at flyktningen har kommet til kommunen. Hvis du ikke bor i en veldig liten kommune, der det er sjeldent og oppsiktsvekkende med en utlending, har helt sikkert kommunen et system for dette. Noen ganger inkluderer det praksisplass, men jeg må si det høres rolpete ut å plassere en med 0 norskkunnskaper i en barnehage, i hvert fall hvis det er på fulltid. Det må da være bedre at de har et visst nivå på norsken før de skal utplasseres. Når det gjelder dine anfektelser fordi det er en somalier, høres det litt dumt ut, ærlig talt. Vedkommende kommer ikke til å ha ansvaret for barna alene, og når det gjelder politiattest: hva skulle den i tilfelle vise- er ikke blitt etterforsket eller dømt for sexuelle overgrep i løpet av de to ukene han har vært her, hva han eventuelt måtte ha gjort i Somalia ville vel neppe komme fram. Slapp av, ærlig talt!
seleneluna Skrevet 15. februar 2011 #13 Skrevet 15. februar 2011 Generalisere og svartmale, du nei? Synes synn på mennesker som deg, med en slik trangsynt holdning. Dere går glipp av mye. Jeg hadde tenkt flott! En ny person i barnehagen som barnet mitt kan bli kjent med! Flott at denne mannen har fått en jobb etter så kort tid i Norge! Flott at barnehagen ansetter folk med en annen etnisk bakgrunn! Supert hele greia! Ikke i det minste bekymret for at barnet mitt blir voldtatt, slengt i veggen eller slådd - heller ingen av de andre ansatte...
#Mj# Skrevet 15. februar 2011 #14 Skrevet 15. februar 2011 Jeg hadde reagert sterkt på dette. Somaliere er jo noe ustabile menneskeslag å noe jeg ikke ville at skulle jobbe med mine barn. javel? lurer på hvor du får dette fra? hele historien høres ganske merkelig ut for meg, virker veldig usansynlig at noen skulle få jobb etter bare 14 dager i norge... men virker og ganske rart at han skulle jobbe i en barnehage for å lære norsk vist han ikke kan noe fra før av, tror egentlig ikke det er noe han (eller barna) ville fått så mye ut av det.
Redbull Skrevet 15. februar 2011 #15 Skrevet 15. februar 2011 Er vel stort sett de voksne som trenger litt mangfold;) syns det er viktigere at barn får det, da det er lettere at de får foreldra sine holdninger, og det ser jo ikke ut som om de er så gode på denna tråden her... Enklere å forme barn enn voksne
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2011 #16 Skrevet 15. februar 2011 Generalisere og svartmale, du nei? Synes synn på mennesker som deg, med en slik trangsynt holdning. Dere går glipp av mye. Jeg hadde tenkt flott! En ny person i barnehagen som barnet mitt kan bli kjent med! Flott at denne mannen har fått en jobb etter så kort tid i Norge! Flott at barnehagen ansetter folk med en annen etnisk bakgrunn! Supert hele greia! Ikke i det minste bekymret for at barnet mitt blir voldtatt, slengt i veggen eller slådd - heller ingen av de andre ansatte... Deg om det. Jeg synes du er slepphendt med barna dine når du er villig til å overlate de til hva som helst. 3
Gjest nobilian Skrevet 15. februar 2011 #17 Skrevet 15. februar 2011 Jeg vet om en barnehage der hvor det skal begynne en somalisk flyktning å jobbe som kun har vært i Norge i ca. 14 dager. Vedkommende skal visstnok jobbe der for å lære norsk, siden han ikke kan noe norsk. Med 14 dagers opphold i Norge kan man jo ikke ha statsborgerskap, ergo ingen vandelsattest, og er det ikke en norsk lov om at alle som skal jobbe med barn må ha vandelsattest? Og kommer noen fra Somalia, vet man i tillegg heller ikke hva bakgrunnen til vedkommende innebærer helt sikkert, uansett hva vedkommende måtte påstå. Det er tross alt et krigsherjet land med mange psykiske traumer og et negativt kvinnesyn. Jeg mener ikke å være fordomsfull eller å generalisere, men likevel, jeg personlig mener det ligger en særdeles dårlig dømmekraft bak en slik avgjørelse. Hadde du vært en forelder i denne barnehagen, hadde du da følt deg komfortabel med å ha sendt barna dine dit? Eller hva om du hadde jobbet der selv, og er kvinne? Jeg mener på ingen måte å svartmale noe eller noen eller å være ondsinnet, jeg er bare genuint bekymret på grunnlag av hva jeg mener er sunn fornuft, siden jeg personlig er involvert i denne barnehagen uten å nevne hvordan. Saklige og fornuftige meninger er veldig velkommen! Hilsen Bekymret *** Tror faktisk ikke på det du skriver. Rett og slett. 3
seleneluna Skrevet 15. februar 2011 #18 Skrevet 15. februar 2011 Deg om det. Jeg synes du er slepphendt med barna dine når du er villig til å overlate de til hva som helst. Dette handler ikke om at jeg overlater barna mine til hvem som helst, men at jeg fortsetter å la den gå i barnehagen selv om det er en ny ansatt! Spiller da ingen rolle om vedkommende er flyktning, arbeidsinnvandrer, norsk, fransk eller somalisk. 1
Gjest gjest Skrevet 16. februar 2011 #19 Skrevet 16. februar 2011 Det tar måneder med saksbehandlingstid før en flyktning kan begynne å komme ut i språkpraksis. Mellom seks mnd og to år er normalen. Så historien med 14 dager er nok oppdiktet for å vekke reaksjoner. Fyren må jo vente på at de sjekker om han er den han gir seg ut for først. Så må de sjekke om han har grunnlag for å søke om asyl. Så skal de sjekke om han har vært innom et annet land og søkt der før han kom hit. Så kan de begynne å behandle søknaden. Og før de kan vurdere å plassere ham i barenhagen må han ha fått nødvendige dokumenter, og det skal fattes vedtak om at han kan være der...Sånt tar tid...Det er i alle tilfeller ikke unnagjort på to uker. Derfor tror jeg ikke på at den opplysningen er sann. Beklager, men så lettlurt er jeg ikke.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2011 #20 Skrevet 16. februar 2011 Hvis dette er sant, og det er i en veldig liten kommune, kan det jo hende at noen ildsjeler som jobber med flyktninger har tatt seg av denne mannen som nettopp har kommet, og bestemt seg for å gi ham noe å gjøre om dagen, før han stivner i et fast og uheldig mønster på asylmottaket uten noe å ta seg til. Har inntrykk av at man ikke alltid er så nøye med papirer, og av og til synes jeg det er positivt, altså, at ildsjeler bare gjør ting uten å vente på byråkratiet. Men det er problematisk uten vandelsattest. Mannen burde kanskje heller fått ahjelpe til på en bondegård, eller noe annet.
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå