Gå til innhold

Går bachelor i øk/ad, spesialisering mot regnskap eller revisjon?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg går bachelor i økonomi og administrasjon, jeg ønsker ikke å bare plukke løse fag, men enten ta de fagene som trengs for å søke autorisasjon som regnskapsfører, eller ta de fagene som trengs for å kunne bli registrert revisor.

Men er veldig i tvil hvilken av disse retningene jeg skal velge.

Jeg ønsker ikke å ta master senere, de fleste revisjonsselskap vil vel kanskje ha revisorer som har mastergrad?

Jeg heller nok mest mot regnskap, vet ikke helt hvorfor, men tror det kanskje er et litt mer "roligere" yrke.

Noen som har litt synspunkter på hva jeg bør velge? Gjerne erfaringer innenfor bransjen, ang arbeidsoppgaver, lønn, muligheter osv.

Skrevet

Så vidt jeg vet, er det ikke mulig å bli registrert revisor etter bachelor i økad. Da må du gå revisjon. Mange fag på revisjon det ikke er mulig å velge på økad (ihvertfall på BI)

Ja, de fleste ønsker nok å ansette personer med master i regnskap og revisjon.

Skrevet

Om jeg velger revisjon så har jeg tenkt å gå over til det studiet, har kun hatt fellesfag enda, så det er ennå mulig å gå over ifølge studieadministrasjonen på skolen.

Glemte å skrive det i hovedinlegget.

Skrevet

Jeg er regnskapsfører og trives veldig godt med det. Det er jo ikke akkurat et rolig yrke, hvertfall ikke nå på denne årstiden.

Men en ting du kanskje bør ha i bakhodet er endringen i regnskapsloven (eller er det revisorloven.. ble litt usikker nå), som gjør at små AS kan slippe revisjon. Det er "litt krise" i en del revisjonsfirmaer, pga mye tapt arbeidsmengde. Så det kan hende at det ikke vil være så enkelt å få jobb som revisor... Men hvem vet.. vi vet jo ikke enda hva konsekvensene for endringen vil bli.

Skrevet

Om jeg velger revisjon så har jeg tenkt å gå over til det studiet, har kun hatt fellesfag enda, så det er ennå mulig å gå over ifølge studieadministrasjonen på skolen.

Glemte å skrive det i hovedinlegget.

Går du på BI?

I såfall, er det bare å bytte nå :) 2. semester er det ett fag som revisjon har, som ikke økad har (offentlig regnskap).

Skrevet

Går du på BI?

I såfall, er det bare å bytte nå :) 2. semester er det ett fag som revisjon har, som ikke økad har (offentlig regnskap).

Jeg går ikke på BI nei. Jeg går 4. semester nå, her er det ikke forskjell mellom regnskap og revisjon før enn 5. semester. Bortsett fra at revisjon har et ekstra 5stp fag i 4. semester, men det har jeg tatt, er uansett kjekt å ha om jeg velger regnskap eller revisjon.

Skrevet

Jeg vil anbefale deg å velge retning revisjon uansett. Da har du muligheten til å både bli autorisert regnskapsfører og registrert revisor. Det er ikke noe problem å jobbe som regnskapsfører med revisorutdanning, derimot en fordel. Du får ikke mer omfattende skatterett på bachelornvå enn det man har på revisjonsstudiet. Det nevnes bortfall av revisjonsplikten, og det vil jo gjøre det enda mer nødvendig at regnskapsførere kan tenke som en revisor (se bak tallene, revisjonsmetodikk).

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...