Gå til innhold

Mann med gjeld, hva med bryllup?

Fremhevede innlegg

Gjest gjest nå..
Skrevet

Vet ikke om jeg skal legge den her eller under økonomi delen, men jeg prøver her jeg.

Samboeren min klarte å skaffe seg en del gjeld i sin ungdom og har nå noen betalingsanmerkninger + en hel del gjeld igjen. Dette driver han å og betaler tilbake på, men det vil jo ta tid blandt annet på grunn av at studielånet fordoblet seg..

Det jeg lurer på er hva som skjer vis vi gifter oss. Vil de da komme å ta leiligheten min og alt for å dekke det han skylder?? Han måtte jo skrive under på et gjeldsbrev der det blant annet sto at dette ikke var gyldig dersom han giftet seg..

Litt fortvilet situasjon siden vi nå godt kunne tenke oss å gifte oss, men ikke dersom jeg må straffes for hannes gjeld..

Håper det er noen som kanskje vet noe om dette!

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Dere kan opprettholde særeie også i et ekteskap. Spør Poirot, hun har god greie på dette. Men det du har som særeie, og også det du hadde med deg inn i ekteskapet er bare ditt og ingen kan "ta" det.

Skrevet

Tinglys at leiligheten er din, da kan de ikke ta den. Ikke alltid man trenger å avtale særeie, da en god del kan skjevdeles, dvs taes ut uten avtale uansett.

I deres tilfelle ville jeg kanskje gått til en advokat for sikkerhets skyld, i og med at det er mye penger involvert. Da får dere råd tilpasset det dere trenger.

http://www.lovdata.no/all/nl-19910704-047.html

§ 42. Avtale om unntak fra deling (særeie).

Ektefeller kan ved ektepakt avtale at det de eier eller senere erverver, skal være unntatt fra deling (særeie). En slik avtale kan også inngås med sikte på et forestående ekteskap.

Avtalen kan begrenses til å gjelde den ene ektefellens formue eller deler av den enes eller begge ektefellenes formue. Avtalen kan også gjøres tidsbegrenset eller betinget av at ektefellene ikke får felles livsarvinger.

Ektefeller kan ved ektepakt avtale at særeie ikke skal gjelde ved oppgjør etter den ene ektefellens død. En slik avtale kan begrenses til bare å gjelde dersom en bestemt av ektefellene dør først. Den lengstlevende ektefellen kan velge å se bort fra begrensninger som nevnt i første og andre punktum hvis ikke noe annet er avtalt eller klart forutsatt.

§ 54. Formene for ektepakt.

Ektepakt må inngås skriftlig. Ektefellene må samtidig i nærvær av to vitner som begge ektefeller har godtatt, og som er til stede sammen og vet at det er en ektepakt som skal inngås, underskrive ektepakten eller vedkjenne seg sin tidligere underskrift. Også vitnene skal underskrive ektepakten mens ektefellene er til stede. Dersom ektepakten bare er til fordel for den ene ektefellen, er den gyldig selv om denne ektefellen ikke har medvirket ved inngåelsen av ektepakten. Kreves det for en umyndig ektefelle samtykke av vergen, eller for en myndig ektefelle samtykke av hjelpeverge, må dette samtykket gis på samme måte.

Vitnene må være myndige og ved full sans og samling.

En ektepakt som oppfyller kravene i bestemmelsen her, er bindende for ektefellene selv og deres arvinger.

[i]§ 59. Skjevdeling.

Verdien av formue som klart kan føres tilbake til midler som en ektefelle hadde da ekteskapet ble inngått eller senere har ervervet ved arv, eller ved gave fra andre enn ektefellen, kan kreves holdt utenfor delingen.

Vil retten til å utta midler etter første ledd føre til et åpenbart urimelig resultat, kan den helt eller delvis falle bort. Ved vurderingen skal det særlig legges vekt på ekteskapets varighet og ektefellenes innsats for familien.

Dersom sterke grunner taler for det, kan en ektefelle gis rett til å holde utenfor delingen hele eller deler av verdien av felleseie som ikke omfattes av første ledd.

Er samlivet gjenopptatt etter separasjon, og deling har funnet sted, skal formue som ektefellene har fra det tidligere oppgjøret, likestilles med midler som nevnt i første og andre ledd dersom ektefellenes midler på ny skal deles.

§ 55. Tinglysing.

For at ektepakten skal få rettsvern mot ektefellenes kreditorer, må den tinglyses i Ektepaktregisteret ved Registerenheten i Brønnøysund.

En ektepakt som overdrar fast eiendom fra den ene ektefellen til den andre, må dessuten tinglyses ved eiendommens verneting etter de alminnelige regler. Tilsvarende gjelder for andre eiendeler hvor overdragelse trenger tinglysing eller registrering for å få rettsvern.

Skrevet

Visste vel det at Poirot kunne svare..... :blunke:

Gjest Anonymous
Skrevet

Ja og det var kjapt og!

Tror nok jeg skal ta kontakt med en advokat jeg så jeg vet at alt er i høyeste orden før jeg tørr gifte meg.

Ble glad da jeg fikk vite at vi kanskje kan gjøre det nå uten å tenke på at vi mister alt!!

Muligens begynne å planlegge litt nå :P

Skrevet

Tror ikke advokat er så dyrt hvis man skal lage ektepakt. Noen tusenlapper kanskej, evt litt mer. Men der er det jo verdt.

Det som er dyrt med advokater er hvis de skal i retten, men det skal de ikke her. Ektepakt er ganske lett for en advokat som spesialiserer seg i familierett, og de er det mange av.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...