Gjest Gjest Jente24 Skrevet 26. oktober 2003 #1 Skrevet 26. oktober 2003 Hei! Jeg er veldig glad i hvitløk. Men kommer ikke på så veldig mange retter å bruke det i. Blir mest til gratinerte poteter, spaghetti, lasagne og tzatsiki.... Noen som har noen idèer? Alle forslag mottas med stor takk fra meg og samboern:-) Jente24
Gjest Carmelita Skrevet 26. oktober 2003 #2 Skrevet 26. oktober 2003 Hvitløk kan tilsettes i stort sett det meste. Gryteretter, supper, sauser, dressinger, koteletter, wok-mat...
Sandra Skrevet 26. oktober 2003 #3 Skrevet 26. oktober 2003 Hvitløk passer til veldig mye. jeg bruker det i pizza, gryteretter med poteter el.pasta og gr.saker, omtrent alt av tomatretter som spaghetti, tomatsuppe med oregano,osv dressing: eks:(olivenolje rødvinseddik el. hvitvinseddik hakket hvitløk og smak til m/dijon sennep) Du eks.kan lage hvitløkssuppe. Men det finnes mange retter med hvitløk som hovedingrediens. Prøv å søke på internett på diverse matsider, noen startsider har egen matlink som peker til flere bra matsider på internett. Enig med deg jeg, hvitløk er godt :D . Tips mot hvitløksånde er forresten å tygge på litt persille etterpå. Og sitron på fingrene skal visst hjelpe mot lukt..
Pusekatt Skrevet 26. oktober 2003 #5 Skrevet 26. oktober 2003 Potetmos! Fantastisk godt med hvitløk i. Ellers er ymse salatdressinger godt med hvitløk i. Hjemmelaget rømmedressing (til f.eks. pizza) er jo også en ide. Kjøttsauser til pasta, gryteretter (chili con carne)? Bruker også hvitløk til indisk curry.
Nøste Skrevet 27. oktober 2003 #7 Skrevet 27. oktober 2003 jeg Elsker hvit løk . Kan brukes til allslaks mat herlig.
Gjest the imp Skrevet 27. oktober 2003 #8 Skrevet 27. oktober 2003 hva med hvitløkssuppe? det smaker nydelig
Eliza Doalot Skrevet 27. oktober 2003 #9 Skrevet 27. oktober 2003 Bruker alltid en knust hvitløk i panna når jeg steiker biff, jeg. Gir ikke noe utpreget hvitløkssmak, men biffen blir rett og slett bare bedre :D
Gjest Gjest Jente24 Skrevet 27. oktober 2003 #10 Skrevet 27. oktober 2003 Tusen takk for mange gode svar :D Hvitløks-suppe hørtes jo veldig godt ut! Ingen som har en god oppskrift vel? :-? Boka hørtes veldig bra ut da..... *løp og kjøp*
Gjest the imp Skrevet 27. oktober 2003 #11 Skrevet 27. oktober 2003 oppskrift på hvitløkssuppe comming up Hvitløkssuppe Til 2 personer: 8 hvitløksbåter, grovhakket 1 gulrot i skiver 1 ss sellerirot, finhakket 1 tomat i skiver (bør skrelles) 1 ss matolje ½ l grønnsaksbuljong 1 ts basilikum ½ ts timian 1 laurbærblad 2 egg 2 ss hvitvinseddik Frisk persille, grovhakket Slik gjør du: Varm oljen i en gryte og stek hvitløken og de øvrige grønnsakene over svak varme til de blir gylne. Tilsett buljong, basilikum, timian og laurbærblad, og la det småkoke i ca 10 minutter. Skill eggeplommene og eggehvittene og rør inn hvitvinseddik i eggeplommene. Blandingen helles så i suppen. På slutten av koketiden mens suppen koker, piskes eggehvittene i. Nå må suppen ikke koke, for da vil den skille seg. Serveres med masse frisk persille og stekte brødterninger.
Gjest Gjest Jente24 Skrevet 28. oktober 2003 #12 Skrevet 28. oktober 2003 Tusen takk! :D Hørtes kjempegod ut den da
Soul Skrevet 1. november 2003 #13 Skrevet 1. november 2003 Tror faktisk jeg bruker hvitløk i ALT unntatt grøt o.l selvfølgelig. Elsker hvitløk
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå