Gå til innhold

Gluten i havre?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg lurer på om Havre inneholder gluten, eller ikke!

Leste nemlig her at havre egentlig er glutenfritt http://no.wikipedia.org/wiki/Gluten , men flere andre steder har jeg sett at det likosm inneholder gluten. Hva stemmer? (Nå snakker jeg ikke om såkalt forurensing, men om selve havren inneholder gluten)

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Nei, havre inneholder ikke gluten. Det er bare pga "forurensning" når man bruker samme utstyr (tresker, møller etc) at det ikke er glutenfritt.

Skrevet

Det er ikke safe hvis man er ekstremt allergisk.

Det er spor av hvete pga at produksjon, men er innenfor de anbefalte grensene.

Likevel ville jeg nok anbefale å ta glutenfri havregryn dersom det er snakk om ekstrem cøliaki.

Skrevet

På den engelske Wikipedia står det at havre ikke innheolder gluten, men at legene er uenige om folk med cøliaci kan spise havre eller ikke. Så da ble du sikkert mye klokere.. sorry :eeeh:

Skrevet

Ja okei, som jeg trodde. Men blir forvirret av informasjon som dette: , http://nhi.no/foreldre-og-barn/barn/sykdommer/gluten-og-hvete-822.html

Her står det ordrett: Gluten finnes i alle våre vanligste kornslag: hvete, rug bygg og havre.

Men leser du en setning videre, står det:

Glutenfri kost defineres vanligvis som en kost uten hvete, rug, bygg, havre, triticale (hybrid mellom hvete og rug) og spelt (kalles også dinkel og er en hvetesort). Noen tror at spelt (urhvete) kan spises, men det er ikke tilfelle. De aller fleste med cøliaki tåler spesialbehandlet havre.

Som nevnt tidligere, er havre i utgangspunktet glutenfri, men blir forurenset gjennom dyrkning og bearbeiding.

"Glutenfri havre" er dyrket på jorder der det ikke har blitt dyrket glutenholdige melsorter, og bearbeidet i rene lokaler.

De fleste cøliakere tåler glutenfri havre, men ikke alle.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...