Gå til innhold

Sykebarn dager

Anbefalte innlegg

Skrevet

Hei,

KAn noen fortelle meg om når sykebarn dagene nullstiller seg? Er det pr 12 mnd. Eller er det kalenderår, slik at de ble nullstilt ved nyttår?

Våre barn har vært så mye syke i høst/vinter at vi bare har to dager igjen fram til juni om det går pr 12 mnd. Og da lurer jeg veldig på hva vi gjør om de blir mer syke.

Jeg sitter her med syk unge igjen og er veldig fortvilet. Vi kan jo ikke styre dette. Håper det snart er over. Dette har vært et vedlig tøft halvår.

Skrevet

Det går på kalenderår, hvis jeg ikke husker helt feil :)

Skrevet

12 mnd. Det følger ikke kalenderåret.

Skrevet

Det er kalenderår, så det hjelper forhåpentligvis litt. Og sånn ellers vil jeg råde dere begge til å snakke med arbeidsgiverne deres om situasjonen. Kanskje kan dere få permisjon uten lønn, eller avtale om avspasering på forskudd (altså jobbe inn timene i etterkant) hvis det blir helt krise. Men det er greit å snakke med sjefen før krisen er et faktum!

Skrevet

Du kan få sykemelding av lege når det er barns sykdom.

Skrevet

hei

Er helt sikker på at det er 12 månedersperiode, ikke hele år altså.

Skrevet

Fra arbeidsmiljøloven:

§ 12-9. Barns og barnepassers sykdom

(1) Arbeidstaker som har omsorg for barn har rett til permisjon:

a) for nødvendig tilsyn med barnet når det er sykt,

b) hvis barnet skal følges til legeundersøkelse eller annen oppfølging i forbindelse med sykdom, eller

c) hvis den som har det daglige barnetilsynet er syk eller har permisjon etter denne paragraf på grunn av et annet barn.

(2) Retten til permisjon etter paragrafen her gjelder til og med det kalenderåret barnet fyller 12 år. Arbeidstaker har rett til permisjon inntil 10 dager hvert kalenderår eller inntil 15 dager dersom arbeidstaker har omsorg for mer enn to barn. Arbeidstaker har uansett rett til permisjon når det ytes omsorgspenger, pleiepenger eller opplæringspenger fra folketrygden.

Skrevet

Barn syk er pr kalenderår. Egen sykdom er siste 12 mnd.

Skrevet

Og man kan IKKE få sykemelding for barns sykdom.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...