Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Gutten min på snart 6 har det siste året ca 2 ganger i måneden klagd på magesmerter i barnehagen og hjemme. Igår ringte de fra barnehagen og sa han var slapp og hadde vondt. Dro på Volvat med ham, tok en blodprøve og legen kjente på maven hans, men fant ikke noe feil. Idag har han vært hjemme fra barnehagen da han hadde vondt idag og.

Han har blitt utredet for glutenintolleranse, men den blodprøven var negativ. Hva kan dette være for noe??Kan også nevne at han blir utredet for ADHD. Jeg kan jo ikke holde ham hjemme hver dag heller?Mistenker at det kanskje er spill/psykisk da det har vært ganske mye kjefting hjemme den siste tiden men ikke vet jeg.

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Hmm.. venninnen min var til utredning for cøliaki (glutenallergi), og da måtte hun filmes nedi magen eller noe, det holdt ikke med blodprøve. Hun hadde ofte vondt i magen og var slapp. Og det tok et år før hun fikk mast seg til den der filmingen (husker ikke hva undersøkelsen heter). Så hør med legen om det er mulig å gjennomføre.

Skrevet

"Filmingen" heter gastroskopi, og de tar en liten vevsprøve av tarmen for å stadfeste cøliaki.

Smertefritt og ufarlig, men litt køddent, så så små barn legges som regel i narkose.

Det kan forsåvidt være "bare" psykisk, men det er fortsatt veldig viktig at du snakker med barnet ditt om dette, eller får hjelp av legen/annet helsepersonell til å gjøre dette i en fortrolig setting med barnet.

Hvordan står det til med avføring, luft i magen, matlyst?

Skrevet

Hvordan beskriver barnet smertene?

Sitter det rundt magesekken? Et barn i vår familie viste seg å være laktoseintolerant. Barnet klaget over kvalme, og at det verket "sånn som når man har hard mage", som han sa det. Han hadde for øvrig opplevd kraftig forstoppelse før, så han visste hva han snakket om :)

Har han gitt uttrykk av å være syk/dårlig uten å være det ved tidligere tidspunkt? Kan han være redd for noe, eller ha en annen grunn til å heller være hjemme?

Skrevet

Han har på ettermiddagen idag begynnt å kaste opp, så vi håper på at det for denne gang "kun" er omgangssyken. Var igjen på volvat idag og tok utvidede prøver som også var fine, så da var det nok det for denne gang.

Skrevet

Stakkar liten, ikke noe er verre å se enn et sykt barn.

Krysser fingrene for at det ikke varer lenge før han er like frisk og rask igjen :)

Skrevet

hva med migrene? Mange barn som har migrene har magesmerter,kaster opp osv.

et lite tips OM det ikke skulle gi seg og psyken er ok, og andre ting er utelukket

Skrevet

Signerer på migrene eller at han sliter med noe psykisk.

Gutt 1 hos meg hadde mye magevondt helt til han fikk hjelp av ppt til språkutviklingen. I forkant hadde vi tatt blodprøver, vert hos lege flere ganger og tatt UL av magen uten å finne noe.

Gutt 2 har migrene og får vondt i nesa i forkant, deretter kommer vondt i magen og så slår det ut i hodet. Migrene kan gi veldig ulike symptomer, eks ei venninde får vondt i høyre arm.

Skrevet

Hvordan kan man sjekke om han har migrene da?

Skrevet (endret)

få han til en nevrolog ,henvisning får du fra fastlegen

*edit*

kan anbefale noen utrolig flinke leger som har migrene som hovedfelt.

Mine barn går til dem og vi er kjempefornøyde.

Si fra om du vil ha navn osv

Endret av Kårky
Skrevet

Hvordan vi vikk konstantert migrene:

Først trodde de det skyldtes enorme mandler så de ble fjernet. Problemene fortsatte og jeg begynte å notere ned dato, klokkeslett, symptomer osv. Ble henvist til barneavdelingen hvor de tok blodprøver, MR av hodet samt at han måtte gå ett døgn med måleutstyr for å se om det skyldtes magesyre. Etter at div ting var utelukket ble han grundig undersøkt mtp reflekser, om han var lysømfindtlig og jeg vet ikke hva. Som legen sa så er det nesten umulig å bevise migrene men hun konkluderte med det og at årsaken mest sannsynlig var at han var født dysmatur (underutviklet i fht. fødselstidspunkt). Han er ellers skoleflink og en professortype men har lett for å stresse. Appetitten er ekstrem men han er tynn som en strek. Blir det mye mas, eller han går for lenge uten mat så kommer anfallene hyppig. Vi har arbeidet bevisst med søvn, mat og stress så nå har han anfall kanskje en gang hver 2. mnd mot gjerne ukentlig før.

Skrevet

Hvis ikke legen fant noe gale tror jeg neppe de kan finne ut av det her på kvinneguiden...

Skrevet

Hvis ikke legen fant noe gale tror jeg neppe de kan finne ut av det her på kvinneguiden...

sannsynligvis ikke, men leger er også mennesker, og de kan faktisk overse saker og ting som kanskje ikke er så vanlige problemer, slik at legene kanskje må "minnes på" at det også kan være en mulighet.

Skrevet

sannsynligvis ikke, men leger er også mennesker, og de kan faktisk overse saker og ting som kanskje ikke er så vanlige problemer, slik at legene kanskje må "minnes på" at det også kan være en mulighet.

Det skal være helt sikkert. Den første legen vi kom til på barneavdelingen var veldig opphengt i oppkasten og mente det var anale brekninger. De andre symptomene brydde han seg fint lite om og det at gutten hadde normal avføring betydde ikke noe. Ergo vi kom hjem med flere ulike avføringsmidler og klar beskjed om at vi ikke fikk komme tilbake før han hadde forsøkt de i minst 14 dager. Gutten har aldri sittet så mye på do før, han dreit konstant, alt rant rett gjennom og han gikk ned i vekt. Jeg ringte sykehuset og ba om at vi kunne komme til en annen lege. Den nye legen bare ristet på hode, som hun sa: anale brekninger, da er man ikke i tvil. Det lukter bæsj og inneholder bæsj.

Skrevet

Jenta vår på 7 har alltid slitt mye med magen. Magevondt, diare, lav kroppsvekt (selv om hun faktisk spiser like mye som meg..)..

Etter mange år ble det endelig diagnosert Irritabel tarm, og melkeallergi! De tror og hun har glutenallergi, selv om hun ikke har noe utslag på blodprøven, men hun har hatt spor av blod i avføringen på tester, så hun skal nå legges i narkose og ta colonskopi....

Skikkelig kjipt, men likevel godt å få en diagnose så vi kan tilrettelegge kostholdet!

• Liker 1
Skrevet (endret)

Ei jente på 6 år i familien hadde mye magevondt en periode. Da fikk foreldrene beskjed om at det kunne være en tarmbetennelse eller betennelse i magesekken. Hun gikk to uker uten å spise stekt mat, sitrusfrukter, brus.. Hun ble bedre, om det var derfor eller ikke vet jeg ikke da men:)

magevondt er ofte psykisk, men er greit å utelukke alt annet først:) Prøv å kutte ut div. matvarer en periode og se om det hjelper. Fiberrik mat er også redningen, så lenge det ikke er cøliaki det dreier seg om da:)

Du kan jo trøste deg med at det som oftest ikke er noe alvorlig, selv om det er utrolig kjedelig når småtassene har vondt..:) God bedring!

edit! Skrev samme tingen to ganger så jeg etter jeg hadde postet:)

Endret av mars-mamma
Gjest Bare innom
Skrevet

Vær obs på blindtarmbetennelse også.

Jeg hadde lang tid med magevondt av og til, før jeg plutselig ble ordentlig dårlig med oppkast og sterke smerter. Da ble det uten problemer konstatert blindtarmbetennelse, og jeg ble operert kjapt. Mageproblemene var borte etterpå.

Bare et innspill :)

Skrevet

http://www.forskning.no/artikler/2011/februar/279220

http://www.utenglutenogmelk.info/

Jeg vil bare understreke at selv om prøver på cøliaki ol er negative, kan man fortsatt være intolerant ovenfor melk og gluten. Spesielt hvis han utredes for ADHD også, da intoleranse kan gi utslag på flere områder samtidig.

Jeg får f.eks mageproblemer, slapphet, eksem, allergier mot pollen og mat, depresjoner, kraftigere ADHD-symptomer og øre-nese-hals-infeksjoner hvis jeg får i meg melk eller gluten i noen dager. Alle disse symptomene er fraværende hvis jeg holder meg til dietten.

Har forøvrig vært hos 1 million leger som gav meg beskjed om at alle prøver var normale, men så tester de færreste leger for intoleranser da. Fikk påvist intoleransene hos en dansk lege.

Anbefaler en gjennomgang av kostholdet hans, prøve å legge merke til om han reagerer med magevondt i et mønster (skriv gjerne mat-dagbok). Intoleranser kan slå ut så lenge som en uke etter inntak av det man ikke tåler.

Lykke til!

Skrevet

plutselige Pollen allergier? For noe tull. Du kan ikke få akutt allergi på den måten.Enten har du pollen allergi eller så har du det ikke.En kan kontrollere allergien ,det vil si at en bruker medisiner for å holde allergien under kontroll. Mye feil informasjon i den posten der gitt

Skrevet (endret)

plutselige Pollen allergier? For noe tull. Du kan ikke få akutt allergi på den måten.Enten har du pollen allergi eller så har du det ikke.En kan kontrollere allergien ,det vil si at en bruker medisiner for å holde allergien under kontroll. Mye feil informasjon i den posten der gitt

La meg finne frem teskjeen min:

Jeg har hatt pollenallergi siden tidlig barndom. Allergi er immunforsvaret som overreagerer og sender ut histaminer for å ta "fienden", det være seg pollenkorn, mat, støv, midd, pels eller fjær. Allergimedisiner består for det meste av antihistaminer, som demper immunforsvaret så det ikke angriper helt ufarlige ting (f.eks pollen).

Når jeg spiser melk og/eller gluten, blir immunforsvaret mitt overbelastet og ser "fiender" overalt. Dette gav meg så voldsomme plager at jeg pleide å ha ca 30 sykedager hver vår (og da gikk jeg på skolen på bedre dager, der jeg nøs og snufset og rant meg gjennom timene).

Etter å ha kuttet melk og gluten har jeg, gradvis og over flere år, blitt kvitt ALLE allergier. Jeg har et immunforsvar som fungerer når og som det skal, og som ikke bryr seg med å gjøre meg sengeliggende bare pga litt pollen.

Sist vår var jeg bittelitt snufsete 1 dag, og da var det ekstrem pollenspredning i området. HVis jeg spiser melkeprodukter eller gluten i en lengere periode, kommer symptomene gravis tilbake, og jeg begynner f.eks å nyse når jeg koser hunden til venninna mi.

Det skjer selvsagt ikke plutselig, men jo lenger jeg skeier ut fra dietten, jo flere av de gamle symptomene får jeg tilbake. Etter 7 år med prøving og feiling har jeg funnet ut at forsakelsene på diett er verdt helsegevinsten.

Endret av MarilynM

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...