Gjest Elyssa Skrevet 13. november 2011 #141 Del Skrevet 13. november 2011 Man blir trent i å legge frem budskapet på den måten som er mest hensiktsmessig for å få nye medlemmer :-) trent ihvertfall he he :-) Sitatet fra tjenesteskoleboken viser hva som er best hvis man skal klare å omvende personen ;-) Organisasjonen og det som kommer fra den er perfekt, men menneskene i den kan ta feil eller??? Jeg velger å tro at de fleste JV oppfører seg høflig, ingen grunn til å være fientlig til folk uten grunn :-) Ingenting galt i å snakke med folk om sin tro, hvis de er interessert. Det blir bare påpekt at JV er trent og vant med å diskutere religion(og at man derfor bør være klar over dette hvis man vil diskutere med dem), og det er ingenting galt med det. og jeg må selvfølgelig få legge til at for dem i dette tros-samfunnet som velger å gå på misjonær/forkynner-kurs så er saken selvsagt den at de er spesialtrent. Og noen er mer erfarne og/eller flinkere enn andre. Beklager den rare quotingen, men det går ikke an å quote deg når du har skrevet inni quoten min hvis du skjønner. Så ble litt klipp og lim her. Er veldig enig med deg sånn stort sett. Vi er selvfølgelig trent, og det skrev jeg også over her, men det jeg hang meg opp i var at vi var trent til å diskutere. Og det mener jeg ikke er riktig. Vi blir snarere oppfordret til å 'melde oss ut' hvis det blir for mye diskusjon, enn å prøve å 'omvende' folk til enhver pris. Sitatet jeg satte inn var ment som en hjelp i tjenesten, ja, men poenget bak var hvordan vi blir oppfordret til å oppføre oss. Vi ville aldri fått medhold fra Selskapet (Vakttårnet) i å 'slakte' en annens livssyn. Så hvis noen velger å gjøre det, har de jo ikke selskapet i ryggen, da er det de selv som har gjort 'feil'. Skjønner du hva jeg mener? Jeg tror ikke organisasjonen er perfekt, den blir jo ledet av ufulkomne mennesker. Men i det store og hele velger jeg å stole på den, siden jeg tror den er inspirert av Gud. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Villanda Skrevet 13. november 2011 #142 Del Skrevet 13. november 2011 Det fungerer bare på hekser (i fra Oz)... Å nei da, vann fungerer kjempebra, du må bare ha litt større mengder av det. Vi var "plaget" med JV når jeg var liten, og de kom flere ganger i uken i perioder. Til slutt ble pappa så sint at han når de snudde å gikk sprang han opp på verandaen og hev en stor mugge vann over de. DA ble det slutt på besøk fra dem. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 13. november 2011 #143 Del Skrevet 13. november 2011 Beklager den rare quotingen, men det går ikke an å quote deg når du har skrevet inni quoten min hvis du skjønner. Så ble litt klipp og lim her. Er veldig enig med deg sånn stort sett. Vi er selvfølgelig trent, og det skrev jeg også over her, men det jeg hang meg opp i var at vi var trent til å diskutere. Og det mener jeg ikke er riktig. Vi blir snarere oppfordret til å 'melde oss ut' hvis det blir for mye diskusjon, enn å prøve å 'omvende' folk til enhver pris. det blir jo en diskusjon om ord. Men jeg går ut fra at du mente at dere oppfordrer folk til å melde seg ut av denne verden og inn i JV. Sitatet jeg satte inn var ment som en hjelp i tjenesten, ja, men poenget bak var hvordan vi blir oppfordret til å oppføre oss. Vi ville aldri fått medhold fra Selskapet (Vakttårnet) i å 'slakte' en annens livssyn. Så hvis noen velger å gjøre det, har de jo ikke selskapet i ryggen, da er det de selv som har gjort 'feil'. Skjønner du hva jeg mener? Ja jeg skjønner hva du mener. De som sitter i Brooklyn og styrer virksomheten er jo ikke idioter!! De vet at flertallet av de dere møter kommer til å si nei til budskapet og bare noen få kommer til å akseptere budskapet og etterhvert bli et Jehovas Vitne. Saken er selvsagt den at de få personene som sannsynligvis kan komme til å si ja, kommer til å si nei de også hvis budskapet blir lagt frem på en klønete og/eller respektløs måte. Jeg tror ikke organisasjonen er perfekt, den blir jo ledet av ufulkomne mennesker. Men i det store og hele velger jeg å stole på den, siden jeg tror den er inspirert av Gud. Akkurat! Jv er enkeltindivider og det er klart at noen mener at 90% av det organisasjonen står for er riktig og andre mener av 70% er riktig, de sistnevnte sier antagelig ingenting om de 30% for da vet de at de kommer til å skape problemer for seg selv. Man må skille mellom hva meningene betyr i kvalitet og kvantitet. Vakttårnselskapets syn på onani er velkjent for de av oss som er ex-JV, men dette er jo selvsagt både i kvalitet og kvantitet 1%, spørsmålet er om det går an i miljøet i si at man mener at vaktårnselskapet tar feil på dette. Hvis svaret er nei, så er det isåfall dette som er 30% feil, dvs at man ikke kan være uenig uten at man blir sett på som "kjetter" :-) Eller et annet eksempel: Tanken om at bibelen er guds perfekte ord. Dette er i kvantitet 20% dvs et av de viktigste oppfatningene Jv har, i kvalitet er det 70% fordi hvis dette skulle være feil blir resten av troen ikke nødvendigvis feil, men den blir "relativisert" dvs at Jv-religionen ikke nødvendigvis er den eneste rette måten å leve på. Så hvis bibelen ikke er perfekt så er ikke det å være uenig med bibelen på et punkt det samme som å være uenig med gud. Man kan velge med andre ord, selv om man ikke kan gjøre opprør mot virkeligheten dvs at hvis man mener at "voldtekt er ok" så er det opprør mot virkeligheten fordi det er en del av virkeligheten at dette faktisk er galt uavhengig av hva som står eller ikke står i noen skrevet dokument(bibelen, loven, mormons bok osv). Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gentle Skrevet 13. november 2011 #144 Del Skrevet 13. november 2011 Prøvde å quote deg i forrige post, skjønner ikke hvorfor den ble borte Jeg føler i hvert fall at jeg er det. Tror vel egentlig at jeg er et ganske godt menneske med mye empati. Har gått flere år på skole innenfor helse og kommunikasjon og jobbet bl.a. på sykehjem, pluss at jeg har opplevd litt av hvert selv, så når jeg snakker med andre mennesker, prøver jeg generelt å se mennesket, og lytte. Har bl.a. en veldig god venninne som ikke er vitne. Vi har vokst opp sammen og alltid vært veldig nære. Vi snakker ofte om livssyn og deler meninger, uten at èn nødvendigvis skal være bedre enn den andre. Hun har opplevd andre ting enn meg, som gjør at hun ser ting annerledes. Sånn er det vel med alle. Hvis jeg skal forklare noe, så tenker jeg ikke på å forklare hvorfor det er riktig, men hvorfor jeg tror at det er riktig. For meg er det i hvert fall en forskjell. For jeg vet jo ikke. Det med å vurdere mitt livssyn opp imot en annens gjør jeg nok ikke så mye mer. Jeg gjorde det veldig mye før jeg ble døpt, men føler jo at jeg kom fram til det som er riktig for meg den gangen. Men det er klart jeg gjør det en gang iblant uansett, kanskje oftest ubevisst. Ikke er troen like sterk bestandig heller, men det er vel menneskelig...? Lurte forresten på en ting, Gentle. Vet at du har sterk mening om 607/587, og jeg lurte på om du har lest den siste miniserien i Våkn Opp? Den tar opp hvorfor org. fortsatt holder fast på 607. Hadde vært interessant å høre hva du mener om den. Edit: Miniserien står visst i Vakttårnet (offentlig utg) Jeg tror ikke du ligger tilbake for noen som helst når det kommer til empati eller noen som helst av de positive menneskelige egenskapene Det at du har en "verdslig" venninne er vel ikke helt etter boka, eller hva? På det området er du mer liberal enn det som er anbefalt, altså du kan ikke bruke det som eks på hva organisasjon lærer. Jeg er glad du har en sånn venn, kanskje du en dag får veldig bruk for henne. Jeg har ikke lest miniserien, nei. Jeg brukte i min tid så utrolig mye tid på dette, føler det er over. Tror det finnes en egen tråd om temaet her på KG, ta det opp hvis du føler for det. Det kan være nyttig både for deg selv og andre. Jeg debatterer ikke så mye lengre, jeg føler jeg må bruke en del tid på kilder hvis jeg skal ha noe å fare med. Har så mye jeg holder på med at det rett og slett ikke blir tid. Føler meg ferdig med alt som har med tro å gjøre. Til anonym bruker: Årsaken til at jeg mener Jehovas vitner ikke har det så greit, er bla a at et vitne må kjøpe "hele pakka", altså er det vanlig å slite litt med enkelte sider ved organisasjon, man har et stramt program med møter, lesing, forkynnelse ved siden av jobb og familie, man kan ikke godta empiriske data innen store deler av vitenskapen, verdensbildet er delt mellom gode og onde krefter, man er alldri alene, det er alltid noen som kikker en over skulderen. (ånder) Det er så mye mer, men man ser det ikke før man kommer ut. Desverre. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elyssa Skrevet 13. november 2011 #145 Del Skrevet 13. november 2011 det blir jo en diskusjon om ord. Men jeg går ut fra at du mente at dere oppfordrer folk til å melde seg ut av denne verden og inn i JV. Nja. Både og. Hvis du tenker på hva organisasjonen sier, så vil vi at så mange som mulig skal 'bli reddet'. Det blir vel sånn du tenker når du tror på noe. Jeg mener jo også det, men det er jo ikke bare svart/hvitt. Jeg tror ikke nødvendigvis den livsstilen passer for alle, og jeg ønsker ikke å presse min tro på noen som ikke vil høre. Forresten - men det vet du sikkert, så er det ikke bare å 'melde' seg inn i JV altså. Det er en ganske lang prosess. Litt off-topic Ja jeg skjønner hva du mener. De som sitter i Brooklyn og styrer virksomheten er jo ikke idioter!! De vet at flertallet av de dere møter kommer til å si nei til budskapet og bare noen få kommer til å akseptere budskapet og etterhvert bli et Jehovas Vitne. Saken er selvsagt den at de få personene som sannsynligvis kan komme til å si ja, kommer til å si nei de også hvis budskapet blir lagt frem på en klønete og/eller respektløs måte. Jeg skjønner at du tenker sånn, det hadde jeg også gjort om noe jeg ikke trodde på eller syntes hørtes usannsynlig ut. Men så lenge det er noe du føler er riktig så stiller det seg helt annerledes. Du ser det fra en annen vinkel, og motiver og ord blir noe helt annet. Også handler det ikke nødvendigvis om budskapet, det å behandle mennesker kjærlig og med respekt er viktig for oss/meg. Jeg tror ikke du ligger tilbake for noen som helst når det kommer til empati eller noen som helst av de positive menneskelige egenskapene Det at du har en "verdslig" venninne er vel ikke helt etter boka, eller hva? På det området er du mer liberal enn det som er anbefalt, altså du kan ikke bruke det som eks på hva organisasjon lærer. Jeg er glad du har en sånn venn, kanskje du en dag får veldig bruk for henne. Jeg har ikke lest miniserien, nei. Jeg brukte i min tid så utrolig mye tid på dette, føler det er over. Tror det finnes en egen tråd om temaet her på KG, ta det opp hvis du føler for det. Det kan være nyttig både for deg selv og andre. Jeg debatterer ikke så mye lengre, jeg føler jeg må bruke en del tid på kilder hvis jeg skal ha noe å fare med. Har så mye jeg holder på med at det rett og slett ikke blir tid. Føler meg ferdig med alt som har med tro å gjøre. Til anonym bruker: Årsaken til at jeg mener Jehovas vitner ikke har det så greit, er bla a at et vitne må kjøpe "hele pakka", altså er det vanlig å slite litt med enkelte sider ved organisasjon, man har et stramt program med møter, lesing, forkynnelse ved siden av jobb og familie, man kan ikke godta empiriske data innen store deler av vitenskapen, verdensbildet er delt mellom gode og onde krefter, man er alldri alene, det er alltid noen som kikker en over skulderen. (ånder) Det er så mye mer, men man ser det ikke før man kommer ut. Desverre. Hmm.. Jeg tror det med verdslig omgang er noe en må ta opp med egen samvittighet. Det er jo ikke akkurat noe forbud, men retningslinjer en skal ta i betraktning. Vi blir oppfordret til å være forsiktig ,(kort versjon) og det er jeg så absolutt. Har heller aldri opplev at noen har reagert på forholdet vi har, snarere tvert imot. Men jeg vet ikke, kanskje jeg er liberal på dette området. Skjønner i hvert fall hva du mener. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gentle Skrevet 13. november 2011 #146 Del Skrevet 13. november 2011 Hmm.. Jeg tror det med verdslig omgang er noe en må ta opp med egen samvittighet. Det er jo ikke akkurat noe forbud, men retningslinjer en skal ta i betraktning. Vi blir oppfordret til å være forsiktig ,(kort versjon) og det er jeg så absolutt. Har heller aldri opplev at noen har reagert på forholdet vi har, snarere tvert imot. Men jeg vet ikke, kanskje jeg er liberal på dette området. Skjønner i hvert fall hva du mener. Det er vel ikke akkurat det vanskeligste punktet å finne god dekning for i VT, mulig det er mildnet de siste 2-3 årene, men jeg tvler. Årsken er selvsagt at "dårlig selvskap ødelegger gode vaner", altså de kan påvirke deg til å tenke som de gjør sånn at du mister Jehovas godkjennelse. Vil du har link? Jeg har ikke som motivasjon å svært organisasjon mest mulig, det jeg ønsker er å framme empirisk kunnskap som kan være nytt for flest å vite noe om. Falske rykter eller anekdoter der vitner har gjordt noe speielt sprøtt er ikke relevant. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Sweet77 Skrevet 13. november 2011 #147 Del Skrevet 13. november 2011 Å nei da, vann fungerer kjempebra, du må bare ha litt større mengder av det. Vi var "plaget" med JV når jeg var liten, og de kom flere ganger i uken i perioder. Til slutt ble pappa så sint at han når de snudde å gikk sprang han opp på verandaen og hev en stor mugge vann over de. DA ble det slutt på besøk fra dem. Nesten litt slemt, men kameraten min fant en metode som viste seg å funke hver gang: Han sa enkelt og greit at han skulle i dusjen. Når de ikke tok hintet, begynte han å kle av seg - når han kom til bukseknappene stakk de. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Jitrois Skrevet 13. november 2011 #148 Del Skrevet 13. november 2011 Videoen viser vel heller mormonere, men det dreier seg jo forsåvidt om det samme; Ignorante religiøse mennesker som har null respekt for andres privatliv. Morsomt hvordan ordbruken forandrer seg fra "Sir" og "Brother" til "Asshole" og "Nigger". Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gentle Skrevet 14. november 2011 #149 Del Skrevet 14. november 2011 Videoen viser vel heller mormonere, men det dreier seg jo forsåvidt om det samme; Ignorante religiøse mennesker som har null respekt for andres privatliv. Morsomt hvordan ordbruken forandrer seg fra "Sir" og "Brother" til "Asshole" og "Nigger". Jeg er usikker på hva du faktisk mener? "null respekt for andres privatliv"???? I denne videoen oppførte mormonerne seg respektfullt, det kunne ikke sies om de andre. Hvor skal man sette grensen for når noen får lov til å ringe på vår dør? Har vedkommene "null respekt for andres privatliv" straks de ringer på døren, enden det er naboen, en venn, familie, haloween, en arbeider, norsk folkehjelp, whatever. personlig har jeg en dørmatte der det står "Velkommen", og jeg har ringeknapp på utsiden for formålet. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sofiemyr Skrevet 14. november 2011 #150 Del Skrevet 14. november 2011 Jeg er usikker på hva du faktisk mener? "null respekt for andres privatliv"???? I denne videoen oppførte mormonerne seg respektfullt, det kunne ikke sies om de andre. Hvor skal man sette grensen for når noen får lov til å ringe på vår dør? Har vedkommene "null respekt for andres privatliv" straks de ringer på døren, enden det er naboen, en venn, familie, haloween, en arbeider, norsk folkehjelp, whatever. personlig har jeg en dørmatte der det står "Velkommen", og jeg har ringeknapp på utsiden for formålet. I tillegg til det - som sagt tidligere i tråden så skoleres et vitne med tanke nettopp på å opptre med respekt. I den senere tid er det lagt stor vekt på at det skal vinnes hjerter - ikke diskusjoner. Man vinner ikke et hjerte med å nekte å gå. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
AnonymBruker Skrevet 14. november 2011 #151 Del Skrevet 14. november 2011 glemte å markere denne delen av teksten på et tidligere innlegg: Akkurat! Jv er enkeltindivider og det er klart at noen mener at 90% av det organisasjonen står for er riktig og andre mener av 70% er riktig, de sistnevnte sier antagelig ingenting om de 30% for da vet de at de kommer til å skape problemer for seg selv. Man må skille mellom hva meningene betyr i kvalitet og kvantitet. Vakttårnselskapets syn på onani er velkjent for de av oss som er ex-JV, men dette er jo selvsagt både i kvalitet og kvantitet 1%, spørsmålet er om det går an i miljøet i si at man mener at vaktårnselskapet tar feil på dette. Hvis svaret er nei, så er det isåfall dette som er 30% feil, dvs at man ikke kan være uenig uten at man blir sett på som "kjetter" :-) Eller et annet eksempel: Tanken om at bibelen er guds perfekte ord. Dette er i kvantitet 20% dvs et av de viktigste oppfatningene Jv har, i kvalitet er det 70% fordi hvis dette skulle være feil blir resten av troen ikke nødvendigvis feil, men den blir "relativisert" dvs at Jv-religionen ikke nødvendigvis er den eneste rette måten å leve på. Så hvis bibelen ikke er perfekt så er ikke det å være uenig med bibelen på et punkt det samme som å være uenig med gud. Man kan velge med andre ord, selv om man ikke kan gjøre opprør mot virkeligheten dvs at hvis man mener at "voldtekt er ok" så er det opprør mot virkeligheten fordi det er en del av virkeligheten at dette faktisk er galt uavhengig av hva som står eller ikke står i noen skrevet dokument(bibelen, loven, mormons bok osv). 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 16. november 2011 #152 Del Skrevet 16. november 2011 Til dere som sliter med fremmede vitner på døra: Vær glad for at de bare er på døra. Selv er jeg ateist, og har en mor som er et hellig overbevist vitne. Hun vet egentlig ingenting om troen, og er elendig til å argumentere. Hjernevaska av JV som fikk tak på henne i et svakt øyeblikk. Diskusjonene våre starter alltid med at hun prøver å overbevise meg om at jeg må begynne å tro. Når jeg starter argumentasjonen og hun ikke kan svare for seg blir hun lei seg, og lurer på hva galt hun har gjort som kunne få en så dårlig datter. Senest i dag ble jeg forbanna når hun prøvde å omvende meg. Jeg respekterer hennes tro, men er ikke interessert i å høre om den når jeg forstår at hun mener det er "feil" av meg å ikke tro. I dag beskrev hun meg faktisk som et usselt menneske som ikke tror. Ikke f... om hun kan slutte å prakke på meg meninger om både paradiset, Satan, Adam og Eva, og det er til å bli sprø av. Vær glad dere kan be dem snu i døra, verre med ens egen mor. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest "gjest" Skrevet 18. november 2011 #153 Del Skrevet 18. november 2011 Hvorfor driver folk og slipper inn JV i første omgang, lurer jeg på. :gjeiper: Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Stinelin Skrevet 21. november 2011 #154 Del Skrevet 21. november 2011 Hvorfor driver folk og slipper inn JV i første omgang, lurer jeg på. :gjeiper: Fordi hun er mora mi. Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Lilila Skrevet 21. november 2011 #155 Del Skrevet 21. november 2011 Selv har jeg fått besøk av JV en gang. Jeg åpna døra, og min flinke vakthund bjeffer til jeg har åpnet døren og helst til hun får godkjent vedkommende. Hun rakk ikke det, for damene på trappa slengte inn det der bladet dems, og dytta igjen døra, før de sprang Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
sebastianen Skrevet 22. november 2011 #156 Del Skrevet 22. november 2011 Jeg har opplevd at det ikke nytter å si en er ateist, men om du sier du er mormoner eller muslim, da går de. Det virker andre veien og, om det er mormonere som kommer , da er jeg JV eller muslim. 1 Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Gjest Elyssa Skrevet 22. november 2011 #157 Del Skrevet 22. november 2011 Er det noen i det hele tatt som har prøvd å spørre om de kan gå? Lenke til kommentar Del på andre sider Flere delingsvalg…
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå