Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

Dette går på religion og livssyn, selv om det ikke helt føyer seg inn i rekken av tråder her, men jeg må bare lufte "sjokket" mitt litt, og siden jeg ikke skriver dagbok lenger, så lufter jeg meg her.

Det siste året har jeg hatt en palestinsk "svigersønn". Han kom til Norge med Røde Kors for drøyt ti år siden, og er integrert som bare det. Veldig flink, veldig arbeidssom, har sertifikat på alt som går på to og fire hjul, har våtromssertifikat, og er i følge seg selv ikke religiøs.

Nå og da dukker det allikevel opp sterke muslimske verdier og tankesett som ikke er riktig kompatible med vårt norske tankesett.

I utgangspunktet trodde han at han bestemte over datteren min, fordi han var kjæresten hennes. Det tror han i grunnen ennå, men der får han kamp hver dag. Nå er det jo forøvrig ikke bare muslimer som tror de bestemmer over damene sine, så det tenker jeg ikke så mye på.

Det jeg reagerer mer på er at når min datter snakker om evolusjon så avfeier han dette som "bare tull". Når hun viser ham Ill.Vit i vinter som forklarte evolusjonen godt, og som tok for seg nye funn som er gjort som oppklarer enda mer, så vil han ikke se på det en gang. "Bare tull" er alt han har å si. Jada, litt som kreasjonistene innen kristendommen gjør også, og som andre ikketroende gjør i forhold til alternative livssyn. "Bare tull", før man snur seg vekk og overhodet ikke gidder å se hva det dreier seg om.

Der mistet han noen poeng på oppegåendeskalaen min.

I går kveld tok han imidlertid kaka. Han ble sint på datteren min da hun ytret forargelse overfor nazistene og deres behandling av jøder under annen verdenskrig. For dette hadde jødene fortjent, de gjør nemlig onde ting.

Jeg håper virkelig hun avslutter dette forholdet før det blir barn av det. Han er ikke praktiserende, og han er ganske så liberal og vestlig, men innerst inne har han noen muslimske verdier og tanker som ikke hører hjemme i vesten. Og han VIL IKKE høre, når hun har motsigelser. VIL IKKE.

Egentlig lurer jeg på om dette "ligger latent" hos langt flere muslimer enn vi tror... mange av dem kommer jo fra land hvor religionen er øverst på maktstigen.

Jeg har diskutert litt religion med ham også, hvor det kommer frem at han synes Det nye testamentet er bare svada, og at det er det gamle man må tro på. Det er jo mest likt Koranen, og forteller om en streng gud. Han gud som Jesus forteller om er jo ikke samme person (hvilket jeg kan være veldig enig i).

Jaja, det var bare en liten utblåsning fordi jeg innimellom får sånne småsjokk av ham, men det i går tok litt kaka. Og han blir sint hvis hun påstår ting han ikke er enig i, men det er kanskje mer en manneting enn en muslimting.

Hvordan disse to skal kunne klare å oppdra barn, ser jeg ikke for meg, og det gjør heldigvis ikke datteren min heller. Hun har kristne verdier selv om hun ikke er praktiserende, og hun tror Jesus var/er en reell person.

Jeg spør ikke om råd, dette er hennes kamp. Jeg bare lufter min egen... forvirring er kanskje ordet.

• Liker 1
Videoannonse
Annonse
Skrevet

Jeg forstår godt at du måtte lufte det sjokket! Spesielt når han har sagt at han ikke er religiøs men likevel kommer med slike uttalelser.

Det som slo meg er at disse tingene du nevner han sier stemmer mer overens med de ekstreme muslimske gruppenes syn enn med det som er vanlig blant muslimene. Islam er nemlig kjent for å være en meget tollerant religion som godtar både jødisk og kristen tro, men anser seg selv som "den riktige vei". De godtar også Jesus som en profet, men ikke som Guds sønn, noe som betyr at de ikke fornekter hans eksistens.

Hadde jeg vært deg ville jeg vært bekymret for hva slags kvinnesyn din svigersønn egentlig har.

Skrevet

Du gjør i hvert fall klokt i å ikke ta kampen opp på din datters vegne. Den må hun stå for selv.

Er forøvrig ikke så sjokkert over holdningene hans. Det er ikke mer enn hundre år siden vi hadde mye av det samme her til lands. Både det gamle testamentet og koranen forfekter et kvinnesyn der de blir sett på som eiendom, omsetningsobjekter og umyndige.

Skrevet

Sjokket kom egentlig mer som et resultat av at han ellers er så vestlig av seg. Jeg tror han stort sett bare har norske venner bl.a., han løper og sykler birkebeineren og er så norsk som bare det... men så kommer sånt som dette igjennom, og da blir jeg litt sjokkert. Hadde han vært en "fremmed" som jeg ikke kjente, så hadde jeg ikke reagert med sjokk på den måten. Jeg hadde blitt like irritert og synes det var like teit, men kanskje ikke så uventet.

Hehe, jeg kom til å tenke på andre ting han har sagt også. Blant annet så har han aldri hørt om omskjæring. Greit at de ikke bedriver slikt i Palestina, men å ikke ha hørt om det?

Han mener også bestemt at dette med at voldtatte kvinner steines eller tas livet av på andre måter i enkelte muslimske land, er også i følge han "bare tull" og bare noe vi i vesten går rundt og tror...

Datteren min er på vakt så det holder hun, og heldigvis for henne så er hun ikke typen til å godta hva som helst (noe som helst), så egentlig tror jeg det bare er snakk om tid før jeg har henne hjemme. Det kan nok ta litt tid, for han er full av fantastiske egenskaper og tar veldig godt vare på henne som er litt sart og sårbar på mange punkter, og han hjelper henne veldig på alle mulige måter - slik at hun - og jeg også - er veldig veldig glad i ham. Han er en herlig fyr på så mange måter, men disse tingene overgår liksom de gode egenskapene hvis hun skal tenke på litt lenger sikt. Hun vil jo gjerne ha familie og barn, men hun tør ikke tenke på å få barn med ham så lenge de er så forskjellige.

Hun finner ut av dette selv, det vet jeg, så jeg er ikke så bekymret for det egentlig, men jeg er fremdeles mildt sjokkert over de merkelige holdningene og påstandene hans.

• 3 uker senere...
Skrevet

På den ene side må vi kunne reagere når folk kommer med ekstreme ytringer, på den annen side ligner stigmatiseringen av muslimer mye på det som skjedde mot jødene i tiden før 2. verdenskrig.

Men ville jeg selv giftet meg og fått barn med en muslim? Eller ønsket det for mine barn? Nei. Jeg tror at vi oppfatter verden alt for forskjellig til det. Jeg ønsker deg og datteren din lykke til :)

AnonymBruker
Skrevet

Her kommer de enorme kulturforskjellene mellom Norge og Palestina fram. Utdanningsnivået er vidt forskjellig og det utarter seg ofte slik du har beskrevet, Mysan. Situasjoner som denne minner meg om Ikke uten min datter, en film om en amerikansk kvinne som var gift med en "vestliggjort" amerikansk-iransk lege og som ble holdt i Iran mot sin vilje etter noe som skulle være et kortvarig besøk i Iran.

Gjest Anjelika
Skrevet

Hvor gammel var han når han kom til Norge?

Man blir jo ikke kvitt alt man vokste opp med sånn uten videre, og det er egentlig litt etnosentrisk av oss å forvente det. Hadde du skrelt bort alt du lærte i Norge om du dro til et muslimsk land for å bo, og automatisk adoptert deres tankesett? Sånn sett synes jeg ikke det er særlig sjokkerende at en ikke-vestlig person har ikke-vestlige holdninger.

Ikke synes jeg der er så rart at en palestiner er hissig på jøder heller, og det at han avviser det nye testamentet er for meg like sjokkerende som at din datter aksepterer det. Jeg skjønner det kommer som et sjokk hvis du trodde han var integrert til den store gullmedaljen og helt norsk av seg, men når han viser seg å ikke være det så tror jeg som deg at din datter bør revurdere forholdet. Nå kjenner jeg jo ikke henne og vet ikke hva hun aksepterer, selv hadde jeg nok brutt med en gang jeg luktet patriarkalske holdninger og en sånn "diskusjon" om evolusjonsteorien hadde nok eskalert til et brudd det også!

Skrevet

Jeg syns det er litt sexy med sterke menn som vil bestemme over meg, jeg. Kanskje datteren din har det på samme måte?

Skrevet

Hvor gammel var han når han kom til Norge?

Man blir jo ikke kvitt alt man vokste opp med sånn uten videre, og det er egentlig litt etnosentrisk av oss å forvente det. Hadde du skrelt bort alt du lærte i Norge om du dro til et muslimsk land for å bo, og automatisk adoptert deres tankesett? Sånn sett synes jeg ikke det er særlig sjokkerende at en ikke-vestlig person har ikke-vestlige holdninger.

Ikke synes jeg der er så rart at en palestiner er hissig på jøder heller, og det at han avviser det nye testamentet er for meg like sjokkerende som at din datter aksepterer det. Jeg skjønner det kommer som et sjokk hvis du trodde han var integrert til den store gullmedaljen og helt norsk av seg, men når han viser seg å ikke være det så tror jeg som deg at din datter bør revurdere forholdet. Nå kjenner jeg jo ikke henne og vet ikke hva hun aksepterer, selv hadde jeg nok brutt med en gang jeg luktet patriarkalske holdninger og en sånn "diskusjon" om evolusjonsteorien hadde nok eskalert til et brudd det også!

Han kom da han var 19, og har vært her i elleve-tolv år nå da vel.

Nei, man legger ikke fra seg hele sin oppvekst og kultur på de årene. Det jeg reagerer på er mer hans konsekvente idé om at alt som kolliderer med hva han har lært er "bare tull". Men det i seg selv er neppe muslimsk. Det er like gjerne "mannsk".

Jeg syns det er litt sexy med sterke menn som vil bestemme over meg, jeg. Kanskje datteren din har det på samme måte?

Nja, til en viss grad, men den graden er det hun selv som setter grensene for.

Nå er det imidlertid slutt etter nok et voldsomt sinneutbrudd fra hans side, hvor hun får skylda for alt mellom himmel og jord og what not. Mannen er uten evne til å se egne feil, ta skylda for egne handlinger eller innrømme feil. Han er nok mer psykopat enn muslim eller en særdeles uheldig mix av de to.

Good riddance i hvert fall. Vi er glad vi er kvitt'n.

Gjest Anjelika
Skrevet

Så bra Mysan!

Han høres ikke ut som en mann som innehar spesielt gode kvaliteter, uavhengig av religion og fødested.

Skrevet

Så bra Mysan!

Han høres ikke ut som en mann som innehar spesielt gode kvaliteter, uavhengig av religion og fødested.

Nei. Jeg tipper nok at oppveksten hans som barnesoldat har sitt å si for hva han har blitt, men det gjør det ikke bedre for henne og skulle leve med ham. Særlig når han selv ikke vil ha hjelp til å takle problemene han har. Han har jo ingen feil.

Og hun er full av problemer så hun trenger stabilitet og støtte. Ikke krig.

Skrevet

Det virker jo egentlig som han bare har bestemt seg for å ikkje ta inn andre livsyn og verdier. Det går ikkje ann kommunisere med han på dette området og slik er det med mange som virkelig har bestemt seg for hva de skal tro.

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...