Gå til innhold

20 min daglig-nok?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Jeg har begynt å gå på incline daglig ca 20 min. Før løp jeg en halvtime tre ganger i uka, men pga en skade klarer jeg ikke løpe lenger. Men er dette nok til å gå ned i vekt? Brenner ca 300 kcal daglig på den tredemølle.Men kan jeg spise hva jeg vil når jeg trener daglig, eller må jeg også passe på matinntaket?

Videoannonse
Annonse
Skrevet

Legg inn det du trener og det du spiser/har lyst å spise på www.vektklubben.no, så ser du hvordan du ligger an i forhold til kalori-inntak.

Jeg pleier også å regne ut minsteinntak av kalorier pr dag, ved å bruke denne: http://www.iform.no/pub/art.php?id=444

Så vet du hva du i hvert fall må ha av kalorier.

Skrevet

300 kcal er ikke så mye å forbrenne tre ganger i uka vel?

Skal du ned i vekt må du forbrenne mer enn du tar inn, så det er et regnestykke.

Skrevet

Men kan jeg spise hva jeg vil når jeg trener daglig, eller må jeg også passe på matinntaket?

Det blir vanskelig å svare nei uten å være veldig bombastisk, men jeg vil ikke anbefale å spise "hva du vil" med kun 20 minutter daglig aktivitet, rett og slett fordi jeg ikke vet hva du legger i "hva du vil". Betyr det en stor melkesjokolade, halvannen liter cola og en pose chips er svaret nei. Betyr det en ekstra kjøttkake og potet til middag er svaret ja - avhengig av hva annet du putter i deg resten av dagen :)

Som en annen over her sier, så avhenger vektnedgang av regnestykket kcal inn vs. kcal ut. Det beste du kan gjøre er å finne ut hva din basalforbrenning er på (BMR, basic metabolic rate) og legge til de 300 kcal du forbrenner hver dag. Da har du antall kalorier forbrent pr døgn. Deretter kan du trekke fra ca 500 kcal for å finne ut hvilket kaloriinntak du ideelt sett bør ha for å gå ned 500 gram i uka :)

OBS OBS: Dette funker IKKE på den måten at hvis du trekker fra 1500 kcal går du ned 1,5 kg osv. Da lurer du deg selv, og kroppen havner i sultemodus. Et sunt kosthold med måtehold, og daglig aktivitet, er den beste måten å oppnå vektnedgang på :) Lykke til :duskedame:

• Liker 1
Skrevet

Det er ikke så mye hvis du ikke får noen annen aktivitet utenom dette og ikke passer veldig på kostholdet.

Si at du trenger 2000kcal daglig for å holde vekta. Det blir -500 som 1500 normalt. Evt kan man ta 1750 kcal fra mat, og trene resten si ca 250kcal for å utgjøre -500kcal, uten å kutte mye på maten.

Jeg løp 30 min på ellipsemaskin hver dag i noen uker, hadde samme kosthold, hadde ikke noen annen aktivitet (jeg studerer hjemme) . Gikk ikke ned. Kosthold og trening går hånd i hånd.

Skrevet

Jeg har begynt å gå på incline daglig ca 20 min. Før løp jeg en halvtime tre ganger i uka, men pga en skade klarer jeg ikke løpe lenger. Men er dette nok til å gå ned i vekt? Brenner ca 300 kcal daglig på den tredemølle.Men kan jeg spise hva jeg vil når jeg trener daglig, eller må jeg også passe på matinntaket?

Hvis du forbrenner 300 kcal i løpet av 20 minutter, så må du jo trene med relativt høy intensitet? Nå vet jo ikke jeg hva slags skade du har fått, men i mitt hode høres det bedre ut å trene med lav intenistet, ogg heller ta en lengre økt, når man er skadet.

Man kan gå ned i vekt helt uten å trene, og man kan gå opp i vekt selv om man trener som bare f... Det som teller er hva du putter i munnen.

Skrevet

Kosthold kosthold kosthold! Det funker ikke å tro at om man bare "trener litt" så går man ned i vekt uansett. Du er nødt til å forbrenne mer enn du inntar, enkelt og greit. Så du må finne ut det, som andre her sier og så velge om du vil endre litt på kosten så du får i deg mindre kcal, eller om du må trene mer. (Mindre kcal betyr ikke nødvendigvis mindre mat)

Skrevet

Det du går på incline i 20 minutter er jo omtrent mindre enn hva en normal person gjør til daglig. Si f.eks gå til trikken, bilen, parkering, gå inn på jobb, i barnehage, på matbutikk osv.

Altså det du gjør tilsvarer kanskje hva en person har gjort i form av å gå til ting man trenger i løpet av en dag.

I tillegg at de har gått på jobben, hentet kaffe, gått til lunche, ut i pause, har mange trent i tillegg etter jobb. Det betyr at du kun får gjort basisaktiviteten hjemme, men mangler bonusaktiviteten som er trening. Om du ikke passer på kostholdet, utifra det lille du gjør av "trening" så går du nok ikke ned.

Skrevet

Det du går på incline i 20 minutter er jo omtrent mindre enn hva en normal person gjør til daglig. Si f.eks gå til trikken, bilen, parkering, gå inn på jobb, i barnehage, på matbutikk osv.

Altså det du gjør tilsvarer kanskje hva en person har gjort i form av å gå til ting man trenger i løpet av en dag.

Og du tror ikke TS gjør alle disse vanlige tingene i løpet av en dag - i tillegg til 20 min på incline?

Skrevet

Hun skriver det ikke, så jeg kan jo ikke vite det :) Jeg kan bare anta utifra hva hun har skrevet.

Skrevet

Gitt at du har et normalt matinntak, nei.

Anbefalt aktivitet er 3-4 timer i uka(av typen du blir svett og andpusten) - i tillegg til 30 min hverdagaktivitet hver eneste dag(let sykling, gåtil jobb etc).

Og dette er generelt anbefalt for alle som vil gå ned i vekt og holde vekten.

Skrevet

Ts her- Tusen Takk for svar!!! Ble klokere absolutt:):)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...