AnonymBruker Skrevet 15. februar 2011 #1 Skrevet 15. februar 2011 Barnet mitt på 12 år har fått det for seg at skorpene på brødet smaker "rart". Dette er selvfølgelig bare tull. Jeg spiser samme brødet og det smaker ikke rart idet hele tatt. Jeg blir provosert av dette. Skorpen er en betydelig del av brødet, og det blir jo å hele tiden kaste store deler av brødet! I morges påpekte jeg ovenfor barnet at "vi spiser hele brødskiva når vi er så store". Det hele utviklet seg til en krangel, og jeg ble skjelt ut. Hvordan ville dere andre taklet slikt?? Skal jeg bare se i gjennom fingrene med slikt, eller stå på mitt?? *oppgitt*
Wit1 Skrevet 15. februar 2011 #2 Skrevet 15. februar 2011 Jeg sliter med det samme når det gjelder datteren min, og hun er bare 7 år. Jeg syns IKKE at barna skal slippe å spise skorper. Det er endel av maten, og vi kan ikke bare kaste mye av maten pga "nykker". Hun har spist skorper tidligere, så da kan hun spise det nå også. En 12 åring kan ihvertfall spise hele brødskiva. Det er nå ihvertfall min mening 1
Løvetanten Skrevet 15. februar 2011 #3 Skrevet 15. februar 2011 Her er det helt ok å kaste skorpa hvis ungene er mette, men det blir ikke en brødskive til før den første skorpa er spist opp.
Ta Meg Vekk Skrevet 15. februar 2011 #4 Skrevet 15. februar 2011 Hmm og jeg er helt motsatt... Dvs jeg har aldri fjernet skorpen fra brødskivene, men dersom de spiser alt bortsett fra skorpene så bryr jeg meg ikke om det heller. Må vel nevnes at jeg ikke er nevneverdig glad i skorper selv, så det er ikke alltid jeg spiser de jeg heller. Jo, jeg synes at skorpene smaker annerledes, og ikke godt i det hele tatt. Dessuten er de ekle og litt seige i konsistensen. Blir litt det samme som en jeg kjenner som skreller eplene før hun spiser dem...Utenkelig i mine øyne, for epleskallet synes jeg smaker godt, men det synes tydeligvis ikke hun. Skorpene havner enten i matavfallet, eller jeg samler de og maler de opp så jeg har brødrasp til panering o.l. Så jeg føler ikke at vi kaster bort mat heller. Uansett; jeg ville nok håndtert det annerledes enn du. Hadde ikke giddet å lage noen stor sak ut av det tror jeg. Men jeg ser jo prinsippet ditt da, om at mat er dyrt/dyrebart og vi spiser det som kan spises. Be h*n om å kjøpe sitt eget brød en stund framover kanskje? Vet ikke egentlig, som sagt hadde jeg nok gitt litt beng i hele diskusjonen...
Naxos70 Skrevet 15. februar 2011 #5 Skrevet 15. februar 2011 når man er 12 år så kan man godt spise skorpa! Mine stebarn spiser ikke annet enn kneipbrød. Greit nok at vi er så mange at det er lønnsomt å bare kjøpe kneip, men om vi er tom så kan de ikke spise noe annet for det er farlig....
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2011 #6 Skrevet 15. februar 2011 Smaken er som baken, den er delt i to. La oss si du ikke liker kaviar på skiva - ville du da spist skive med kaviar hver dag fordi det er bare sånn man GJØR? Jeg liker heller ikke skorpe, eller noe serlig brød. Spiser derfor lite av det, men spiser det når jeg er borte. Smaksløker er forskjellige, og fordi du liker noe så betyr ikke det at alle andre liker det å burde spise det fordi det er "vanlig folkeskikk". Hvis du ikke vil kaste mat, så spis den skorpa selv, da. Det er sikkert mat du ikke liker også.
Naxos70 Skrevet 15. februar 2011 #7 Skrevet 15. februar 2011 Nå er jo kaviar et pålegg da og du kan velge det pålegget du vil ha. Skorpa på brødet er laget av akkurat det samme som resten av brødet så det smaker det samme stort sett. Greit nok hvis skorpa er forferdelig hard og brødskiva ble i tykkeste laget, da kan det være at jeg også dropper den, men det har ikke noe med smaken å gjøre!
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2011 #8 Skrevet 15. februar 2011 Det heter ikke "skorpe", det heter "resten av brødskiva". 1
Naxos70 Skrevet 15. februar 2011 #9 Skrevet 15. februar 2011 Det heter ikke "skorpe", det heter "resten av brødskiva". "LIKER"
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå