Gå til innhold

Deja-vu

Gjest Carmelita

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Har ein gong høyrt (frå ein psykolog) at det faktisk berre er noko som skjer i hjernen - me opplever noko, og så skjer det ein slags 'mutasjon' (OK, heilt på jordet å bruke det ordet, men kjem ikkje på korleis eg skal forklare det) i hjernen, slik at me får opplevinga av at me har opplevd dette før - for lenge sidan. Medan det er den faktiske no-opplevinga me 'hugsar'...

Men veit ikkje - er i alle fall litt spooky til tider! :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Var vel 'Liv Tyler' som sa i et innlegg her at den ene delen av hjernen oppfatter ting litt kjappere enn den andre delen, og derfor gir inusjonen/følesen av at du har opplevd det før.

Jeg slenger meg på den, for den høres logisk ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tror at man har opplevd det før - i et tidligere liv !

Menneh... Eg fekk ei deja-vu-oppleving då eg for første gong kom inn i huset til ei i klassen. Dette huset var imidlertid ikkje så mange år gamalt, og eg er 23 - korleis vil du forklare det? Viss eg skulle ha levt eit liv før dette, så stod i alle tillfelle ikkje det huset der... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Hilde K S

Jeg mener man har opplevd SITUASJONEN før ! Man lever jo ikke det samme livet om igjen.

Kanskje du har vært hjemme hos henne i et tidligere liv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg mener man har opplevd SITUASJONEN før ! Man lever jo ikke det samme livet om igjen.

Kanskje du har vært hjemme hos henne i et tidligere liv.

Men eg kjente verkeleg att huset, altså...

Uansett - sidan eg heller ikkje trur på tidlegare liv, så held eg fast på den forklaringa eg har høyrt før... :roll:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi har kortidsminne og langtidsminne hjernen. Ting lagres først i kortidsminne, så i langtidsminnet. Noen ganger tar inntrykk en snarvei - rett til langtidsminnet, og vi opplever at "dette har vi opplevd før" fordi hjernen vår henter det fra langtidsminnet vårt.

Sånn har jeg fått det forklart ihvertfall, ikke så spennende da, men en logisk forklaring?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Embla s

Sånn har jeg fått det forklart ihvertfall, ikke så spennende da, men en logisk forklaring?

Hm, det høres utvilsomt logisk ut, men som du sier - ikke så spennende. Så, jeg tror jeg går for Hildes teori, eller; kanskje det vi opplever stemmer overens med noe vi har sett for oss (i en drøm)?! Det er jo utrolig tilfeldig, men tilfeldigheter skjer (og det er vel ikke så ofte man opplever deja-vu følelsen)?

(En mer tvilsom, men mye morsommere teori) :wink:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opplever faktisk ganse ofte deja-vu....

....men jeg legger ikke noe spesielt i det, man av og til kan det være litt spennende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hart hørt en teori om at grunnen til at vi opplever dette er at fremtiden er forut-bestemt. Deja-vu er en opplevelse som vi har "sett" tidligere i drømme eller lignende. Da virker det som vi har opplevd situasjonen før.

Jeg opplever deja-vu stadig vekk... :-?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Var vel 'Liv Tyler' som sa i et innlegg her at den ene delen av hjernen oppfatter ting litt kjappere enn den andre delen, og derfor gir inusjonen/følesen av at du har opplevd det før.  

Jeg slenger meg på den, for den høres logisk ut.

:Nikke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...