Gå til innhold

Avkortning, noen med erfaring?

Anbefalte innlegg

Skrevet

Noen som har erfaring med avkortning av forsikringssummen ved innbrudd?

Isåfall: hvor mange % ble avkortet, og hvorfor?

Gjest Anonymous
Skrevet

Er ikke helt sikker på om det er dette du spør om, men jeg prøver likevel.

Foreldrene mine hadde innbrudd for noen år siden og det ble for det meste stjålet smykker. Mamma fikk hjelp av en gullsmed til å takstere verdiene ut fra hennes beskrivelse av smykkene. (Dessverre hadde de ikke tatt bilder av alt, så hun hadde litt problemer med å huske hva hun hadde.)

Når de kom frem til en sluttsum kunne hun velge om hun ville ta ut smykker for dette beløpet eller få utbetalt pengene. Hun valgte det siste for det er jo ikke morsom å velge seg ut masse smykker på en gang. Ingen av de ville være likt det hun hadde fra før som også hadde spesielle minner.

MEN det beløpet hun fikk utbetalt var ca. 20% lavere enn den sluttsummen de kom fram til fordi forsikringsselskapet ville fått dette i rabatt hos gullsmeden dersom hun hadde valgt smykker isteden! Det synes nå jeg er tyveri fra forsikringsselskapets side, men det kom foreldrene mine ingen vei med! :evil:

Var det svar på spørsmålet ditt, Poirot?

Hilsen Lille meg

Gjest Zalomine
Skrevet

Neppe svar på spørsmålet, for avkortning, det er når erstatningssummen reduseres pga at du selv er delskyldig.

At du får mindre igjen av smykke-verdien fordi du selv hadde opptrådt uaksom ved å la dem ligge på soverommt med åpent vindu ut til verandaen der hvem som helst kan gå opp (altså, dette var et hypotetisk tilfelle, opp mot dette med smykker) men jeg kan ikke reglene i slike tilfeller.

Men, avkortning er altså når du selv er delvis ansvarlig, direkte eller indirekte, og derfor får mindre erstatning.

Jeg har ikke opplevd det selv, så kan ikke gi noen erfaringer, men størrelsen på avkortningen avhenger jo rett og slett av hva som er åsaken, og "hvor ansvarlig du burde vært" på en måte?

Gjest Anonymous
Skrevet

Hei Fredagsbarn!

Takk for opplysningen! Når jeg leste svaret ditt fant jeg jo ut at jeg egentlig visste dette selv også. Det var tydeligvis litt for tidlig for meg på morgenen i dag! :)

Men da har jeg dessverre ikke noe svar å komme med til Poirot, for i saken med smykkene hadde foreldrene mine ikke opptrådt uansvarlig.

Hilsen Lille meg

Gjest Zalomine
Skrevet

Ja, av og til bare ER man litt for trøtt...det er jeg egentig enda jeg, så jeg vet ikke om jeg formulerte meg helt klart, men... jeg hadde vel ikke så mye svar til Poirot heller... så hvorfor svarte jeg? Svarte kanskje deg mer, egntlig, men... Jaja.

Skrevet
MEN det beløpet hun fikk utbetalt var ca. 20% lavere enn den sluttsummen de kom fram til fordi forsikringsselskapet ville fått dette i rabatt hos gullsmeden dersom hun hadde valgt smykker isteden! Det synes nå jeg er tyveri fra forsikringsselskapets side, men det kom foreldrene mine ingen vei med!

Sånn er det i den saken jeg driver med også, og det er skikkelig urettferdig!!! Men når det står svart på hvitt i vilkårene manhar underskrevet, så kan man nok ikke si så mye, nei...

Takk for svar uansett, begge to!

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...