Gå til innhold

Løpe/styrke - hvilken rekkefølge?

Anbefalte innlegg

Gjest Mynona83
Skrevet

Hei!

Noen som vet hva som er best. Styrke først og avslutte med løping/jogging, eller å starte med jogging og avslutte med styrke?

Målet er å forbrenne fett, og øke muskelmassen.

Videoannonse
Annonse
Gjest SnakeOil
Skrevet (endret)

En del treningsteorier sier at vekttrening putter fettet i blodbanen og at cardio i etterkant forbrenner dette fettet.

....men treningsteori skifter jo raskere enn madonna sine franske truser, så det er jommen ikke greit å vite hva man skal tro.

Endret av SnakeOil
  • Liker 1
Skrevet

Jeg mener jeg har lest et sted at man bør varme opp, så kjøre styrke og deretter ta cardio-treningen hvis man absolutt må ta alt på samme økt, fordi man trenger mest krefter til styrketreninga. Men jeg kan ikke backe opp dette utsagnet da, for jeg husker ikke hvor jeg har det fra :sjenert:

Skrevet

Enkelt sagt: du må nok velge hva du skal prioritere. Er målet slanking, så prioriter løping i begynnelsen, og styrke sist. Omvendt visst det er styrke du vil bygge. For begge går på bekostning av hverandre. Skal du jogge langt eller kjøre harde intervaller. Så vil du ikke klare å kjøre 100% styrke etterpå, fordi du vil være sliten etter springingen. For å bygge styrke må den tas først fordi da vil teknikken være viktig, samt at du kan kjøre tungt med vekter, for deretter å ha en cardio økt(teknikk vil bestandig være viktig så håper jeg forklarer meg forståelig).

Skrevet

Enkelt sagt: du må nok velge hva du skal prioritere. Er målet slanking, så prioriter løping i begynnelsen, og styrke sist. Omvendt visst det er styrke du vil bygge. For begge går på bekostning av hverandre. Skal du jogge langt eller kjøre harde intervaller. Så vil du ikke klare å kjøre 100% styrke etterpå, fordi du vil være sliten etter springingen. For å bygge styrke må den tas først fordi da vil teknikken være viktig, samt at du kan kjøre tungt med vekter, for deretter å ha en cardio økt(teknikk vil bestandig være viktig så håper jeg forklarer meg forståelig).

Dette stemmer med anbefalingen i RYP-veiledningen :)

Gjest Mynona83
Skrevet

Takk for svar! Da gjør jeg det riktig :)

Skal ikke slanke meg, er slank og fin, men vil bare ha littegrann mindre underhudsfett, så muskelene blir bittelitt synlig + at jeg vil være i generelt god form forhold til kondis også. Må passe på at hjertet får litt trim og :)

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...