Gå til innhold

Anbefalte innlegg

Skrevet

hei:) Jeg bare lurte på om det var noen som hadde noen smarte sunne dietter? Ikke bare for og være sunn, men kanskje gå litt ned i vekt også?:) Kunne ha søkt på google, men det er så villt mange å velge mellom! Og jeg er ekstremt flink til ha dårlig tid på morgen, ikke spise frokost og så spise masse sjokolade og dritt til lunsj. :popcorn: Dermed er jeg ikke sulten til middag og da blir det jo en del kveldsmat igjenn.. så håper at dere har noen lure tips til meg!:))

Skrevet

Det som er sunt er å spise et sunt kosthold som inneholder alt av matvaregruppene.

Det er kun mengden på det du spiser som avgjør om du går ned i vekt eller ikke.

Skrevet

Hva med å sjekke sidene til Grete Roede? Hvis du f.eks. lager ferdig frokost og matpakke til skolen kvelden i forveien, og putter det i kjøleskapet over natten, har du fersk mat som du kan spise på vei til skolen og til lunsj :)

Mitt beste tips er igrunnen å prøve å spise litt hver andre til tredje time, f.eks. et par knekkebrød, frukt eller grønnsaker, en porsjon rett i koppen-suppe osv :) Det å endre kostholdsvaner fra "null frokost, dritt til lunsj, null middag, masse dritt til kvelds" til "lite og ofte" har hjulpet meg med å gå ned nesten 40 kg :)

Lykke til :)

Skrevet

Er tilhenger av å spise mindre av ting, men spise det jeg vil :)

Men du som eter sjokolade i stede for normal mat, kan jo kanskje starte med å spise mere normal mat, mindre kallorier i en brødskive enn en sjokolade for eksempel ;) og hvis du blir mett av litt snop og sånne små ting, så skal det ikke så mye til av normal mat for at du blir mett heller.

Besøk noen mat sider med tips til middagger og lunsjer. lunsjen kan du lage kvelden før dersom du eks lager en salat, eller noe som tåler å stå i kjøleskapet uten å bli dårlig :)

Skrevet

takk for gode svar! god ide med å lage maten dagen før så jeg slipper og stå og lage den før skolen starter:)

Skrevet

Du kan prøve å lage mat som inneholder en del bønner og linser; det er godt, billig, mettende og sunt.

Skrevet

Høres ut som om du bare trenger å planlegge litt. Lag en ukeplan der du skriver opp hva du skal spise til hvert måltid, og gjerne ha noe som er lett tilgjengelig. Lag f.eks. en gryte av noe slag og sleng i fryseren i porsjonspakker.

Også er det alltid en god regel å bruke så lite som mulig ferdigvarer og så mange rene råvarer som mulig.

Skrevet

hei:) Jeg bare lurte på om det var noen som hadde noen smarte sunne dietter? Ikke bare for og være sunn, men kanskje gå litt ned i vekt også?:) Kunne ha søkt på google, men det er så villt mange å velge mellom! Og jeg er ekstremt flink til ha dårlig tid på morgen, ikke spise frokost og så spise masse sjokolade og dritt til lunsj. :popcorn: Dermed er jeg ikke sulten til middag og da blir det jo en del kveldsmat igjenn.. så håper at dere har noen lure tips til meg!:))

Du gir jo egentlig svaret på hva du bør endre på selv. For det første: Det fins INGEN dietter som hjelper på overvekt. Det ligger i ordet diett at det er noe midlertidig, skal du få en varig sunn og riktig vekt må du spise sunn mat i passelige mengder og mosjonere ofte (det var vel sjokkerende nyheter, eller hva?).

Skal du oppnå dette MÅ du gjennomføre disse tiltakene:

- Legg deg i tide, og stå opp sånn at du har god tid til frokosten. De fleste norske brød er merket med et merke som angir hvor mye grovt mel det er i dem, velg brød som har 50% eller mer grovt mel, så blir blodsukkeret jevnere. Pålegg som er bra: Magerost, markell i tomat, kaviar osv. Du kan legge deg i tide og stå opp i tide hvis du vil, det er fins INGEN unskyldninger. Hvis du rangler mye i helgene ødelegger du døgnrytmen til mandagen, så prøv å ikke ranlge hver eneste helg. Tilstrekkelig med søvn er også en viktig faktor for å holde en passelig vekt.

- Matpakken kan du smøre kvelden i forveien eller om morgenen, den smaker vel litt bedre om du smører den om morgenen. Sørg for at den er sunn og ikke består av søppelmat.

- Å trene er sunt for alle, selv om du ikke skulle trenge å gå så mye ned i vekt. Finn en treningsform du synes er artig. Hvis du begynner å trene på treningsstudio men egentlig synes det er drit kjedelig er det lite trolig at du vil klare å opprettholde treningsregimet. Og viktigst av alt: Det er mye viktigere å være i litt aktivitet hver dag enn å trene hardt to dager i uka. Gå eller sykle til skole/jobb, bruk trapper og ikke heis osv.

• Liker 2

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Opprett en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...