MiniMjau Skrevet 14. februar 2011 #1 Skrevet 14. februar 2011 (endret) Jeg elsker brødmat, knekkebrød, pasta, poteter og alt med masse karbohydrater. I dag har jeg gjort et eksperiment og kuttet disse store kildene til karbohydrater, bare for å se hvordan det "funket". Jeg har bakt noen lavkarbobriks som jeg bruker som erstatning for brød. Disse spiste jeg til frokost og lunch. (Mettet sykt mye forresten). Middagen var også fri for de store karbohydraterkildene(kun proteinkilde, grønnsaker og ost). I stedet for yoghurt så spiste jeg Skyr. Har også spist frukt og rå gulrot som "vanlig". Har følg meg overraskende mett og god. Spiser frokost kl 0630 og sånn rundt kl 09 så begynner jeg som regel å bli meget klar for lunch nr 1 evt en frokost nr 2. Men IKKE idag! 2 sånne briks holdt helt til lunch. Jeg har ikke tenkt å gå over på noe lavkarbo/LCHF-kostholdd, men tror jeg har mye å vinne på å kutte litt i karbene uten å bli underernært av den grunn. :-) og dagen idag viste jo at det er mulig uten å føle et savn.... Endret 15. februar 2011 av MiniMjau 3
Tears.of.the.Sun Skrevet 14. februar 2011 #2 Skrevet 14. februar 2011 Oi, det var spennende lesing! Jeg bare lurte på om det var mulig å få oppskriften på disse fantastiske briksene? 1
MiniMjau Skrevet 14. februar 2011 Forfatter #3 Skrevet 14. februar 2011 Jeg fant de i Hjemmet, men de ligger også her: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=31745 det er viktig at linfrøene er knuste, tror jeg. Hakker du de andre frøene godt så blir nok briksene mindre "grove", mine er veldig grovhakkede så det er litt å tygge på. 2
Tears.of.the.Sun Skrevet 14. februar 2011 #4 Skrevet 14. februar 2011 Jeg fant de i Hjemmet, men de ligger også her: http://forum.lavkarbo.no/showthread.php?t=31745 det er viktig at linfrøene er knuste, tror jeg. Hakker du de andre frøene godt så blir nok briksene mindre "grove", mine er veldig grovhakkede så det er litt å tygge på. Tusen takk for oppskrift og tips 1
AnonymBruker Skrevet 14. februar 2011 #5 Skrevet 14. februar 2011 Middagen var også fri for karbohydrater(kun proteinkilde, grønnsaker og ost). I stedet for yoghurt så spiste jeg Skyr. Har også spist frukt og rå gulrot som "vanlig". Spennende! Men jeg måtte le litt da jeg leste det jeg har uthevet. Middagen var jo ikke fri for karbohydrater så lenge du spiste grønnsaker til. Karboredusert, så absolutt, men ikke karbofri.
MiniMjau Skrevet 15. februar 2011 Forfatter #6 Skrevet 15. februar 2011 Men jeg måtte le litt da jeg leste det jeg har uthevet. Spesiell humor... MEN du har rett, det er jo sikkert karbohydrater i mye grønnsaker, men jeg mener å kutte litt ned på de største kildene som jeg har nevnt. Grønnsakene spiser jeg uansett, i gulrot f.eks så er det under 5 g karbo/100 g kan jeg se i matvareguiden. det er ikke er noe jeg bryr meg om.
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2011 #7 Skrevet 15. februar 2011 Spesiell humor... MEN du har rett, det er jo sikkert karbohydrater i mye grønnsaker, men jeg mener å kutte litt ned på de største kildene som jeg har nevnt. Grønnsakene spiser jeg uansett, i gulrot f.eks så er det under 5 g karbo/100 g kan jeg se i matvareguiden. det er ikke er noe jeg bryr meg om. Hvis det er spesiell humor å reagere på uheldige formuleringer, for det var det jeg trodde det var, ja da har jeg spesiell humor.
Xtra_lilje Skrevet 15. februar 2011 #8 Skrevet 15. februar 2011 Hvis det er spesiell humor å reagere på uheldige formuleringer, for det var det jeg trodde det var, ja da har jeg spesiell humor. TS skrev: Middagen var også fri for de store karbohydraterkildene(kun proteinkilde, grønnsaker og ost) Så om du skal reagere på "uheldige" formuleringer, får du quote dem rett. TS: takk for oppskrift på briks, de skal prøves! Jeg styrer unna hvetebaserte produkter, så der slipper jeg unna mye karbo 3
Hanselot Skrevet 15. februar 2011 #9 Skrevet 15. februar 2011 Spennende! Men jeg måtte le litt da jeg leste det jeg har uthevet. Middagen var jo ikke fri for karbohydrater så lenge du spiste grønnsaker til. Karboredusert, så absolutt, men ikke karbofri. Det er dette vi nerder kaller EPIC FAIL :D 3
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2011 #10 Skrevet 15. februar 2011 Jeg holder meg også mer mett gjennom dagen dersom jeg kutter ut brød/knekkebrød, potet, pasta og ris, og heller pøser på med litt mer fett Skal lage denne oppskriften nå! Blir en bra lunsj håper jeg 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2011 #11 Skrevet 15. februar 2011 TS skrev: Middagen var også fri for de store karbohydraterkildene(kun proteinkilde, grønnsaker og ost) Så om du skal reagere på "uheldige" formuleringer, får du quote dem rett. Innlegget har blitt endret i ettertid
Xtra_lilje Skrevet 15. februar 2011 #12 Skrevet 15. februar 2011 Innlegget har blitt endret i ettertid Ah, my bad. Forøvrig var det ganske lett å forstå hva TS ville frem til uansett. 2
MiniMjau Skrevet 15. februar 2011 Forfatter #13 Skrevet 15. februar 2011 TAkk for all støtte til TS. :gjeiper: Ja, jeg redigerte innlegget mitt idag tidlig, når det ble påpekt denne lille feilen. :-) så quoten var ikke feil, bare utdatert. :-)
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2011 #14 Skrevet 15. februar 2011 Jeg synes briksene var ganske gode jeg! Altså, de slår ikke brød, men helt ok Hadde egg på. Men lurer på hvorfor linfrøene må være knuste? Jeg slet veldig med dette, da jeg ikke har noen redskaper..
MiniMjau Skrevet 15. februar 2011 Forfatter #15 Skrevet 15. februar 2011 Jeg knuste linfrøene i en kaffekvern(etter å ha prøvd det meste av redskaper... hehe... da ble de helt pulverisert. Det skulle fungere som "lim"/mel. Bakte de du med hele linfrø? Og det funka greitt?
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2011 #16 Skrevet 15. februar 2011 Spennende! Men jeg måtte le litt da jeg leste det jeg har uthevet. Middagen var jo ikke fri for karbohydrater så lenge du spiste grønnsaker til. Karboredusert, så absolutt, men ikke karbofri. Hvor sto det at det skulle være karbofritt? Tror du at lavkarbo betyr null karbo? Alt opptil 150 er pr definisjon lavkarbo. Og så mye karbohydrater er det ikke i grønnsaker. Jeg vil absolutt si at vedkommende levde på lavkarbo for en dag. 1
AnonymBruker Skrevet 15. februar 2011 #17 Skrevet 15. februar 2011 Hvor sto det at det skulle være karbofritt? Jeg sa ingenting om at dette ikke var lavkarbo. Det var formuleringen som jeg synes ble komisk når hun skrev i innlegget at hun spiste en middag fri for karbohydrater, og at hun bare spiste protein, grønnsaker, og ost. Jeg skrev også at jeg syntes dette var spennende, men det ble altså oversett bare fordi jeg kommenterte at grønnsaker også var karbohydrater.
AnonymBruker Skrevet 16. februar 2011 #19 Skrevet 16. februar 2011 Jeg knuste linfrøene i en kaffekvern(etter å ha prøvd det meste av redskaper... hehe... da ble de helt pulverisert. Det skulle fungere som "lim"/mel. Bakte de du med hele linfrø? Og det funka greitt? Jeg prøvde å mose frøene med skje og div andre redskaper, men det funket ikke Kanskje stavmikser går? Det gikk greit ja. De fant ikke helt fra hverandre, men var ikke som knekkebrød liksom Prøver igjen med knuste frø neste gang! 1
Gjest Elfrida Skrevet 16. februar 2011 #20 Skrevet 16. februar 2011 Man får kjøpt ferdig knuste linfrø i mange butikker, og på helsekost. 1
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå