Gjest Student.. Skrevet 14. februar 2011 #1 Skrevet 14. februar 2011 Hei. Noen som vet om når man får stipend fra lånekassen, kan dette regnes som lønn i beregningen for foreldrepenger ved barselspermisjon? Og om man jobber ved siden av studiene, har man kanskje en bruttoinntekt på 70-80tusen i året, når man regner dette til fødselspenger, regner de utifra brutto, eller nettoinntekt? Altså, om man har utbetalt ca 4000,- i mnd mens man er i arbeid, vil man få det samme i permisjon? eller mer/mindre? Har søkt mye på nettet, og blant annet lest på sidene til NAV, men klarte ikke å finne svar på akkurat dette.
Gjest Krizzy Skrevet 14. februar 2011 #2 Skrevet 14. februar 2011 Hei. Noen som vet om når man får stipend fra lånekassen, kan dette regnes som lønn i beregningen for foreldrepenger ved barselspermisjon? Og om man jobber ved siden av studiene, har man kanskje en bruttoinntekt på 70-80tusen i året, når man regner dette til fødselspenger, regner de utifra brutto, eller nettoinntekt? Altså, om man har utbetalt ca 4000,- i mnd mens man er i arbeid, vil man få det samme i permisjon? eller mer/mindre? Har søkt mye på nettet, og blant annet lest på sidene til NAV, men klarte ikke å finne svar på akkurat dette. Stipend er ikke pensjonsgivende inntekt, og legges derfor ikke til grunn i beregningen av foreldrepenger. Foreldrepenger regnes utifra brutto, men foreldrepenger er også skattepliktig så må får ikke brutto utbetalt. Inntekt som varierer regnes vanligvis utifra gjennomsnittet de siste 3/6/12 månedene.
kakemonsteret Skrevet 14. februar 2011 #3 Skrevet 14. februar 2011 Hei. Noen som vet om når man får stipend fra lånekassen, kan dette regnes som lønn i beregningen for foreldrepenger ved barselspermisjon? Og om man jobber ved siden av studiene, har man kanskje en bruttoinntekt på 70-80tusen i året, når man regner dette til fødselspenger, regner de utifra brutto, eller nettoinntekt? Altså, om man har utbetalt ca 4000,- i mnd mens man er i arbeid, vil man få det samme i permisjon? eller mer/mindre? Har søkt mye på nettet, og blant annet lest på sidene til NAV, men klarte ikke å finne svar på akkurat dette. Hvis du studerer og skal fortsette å studere etter permisjonen, kan du ha krav på fødselsstipend fra lånekassen. Det fikk jeg da jeg fikk min første. Da fikk jeg det jeg hadde hatt krav på som student, bare at jeg fikk alt som stipend det året jeg var hjemme. Jeg tror jeg måtte legge ved erklæring fra skolen om at jeg hadde studieplass etter endt permisjon.
Gjest Gjest Skrevet 15. februar 2011 #4 Skrevet 15. februar 2011 Leste et sted at om man hadde termin etter skoleslutt(siste året på høgskolen) kunne man utsette en eksamen, slik at man fortsatt står registrert som student, og da vil få fødselspenger av lånekassen? Gjelder dette ennå? Kan man både få fødselspenger av lånekassen, og fra arbeidsgiver/nav?(Jeg har jobb, men er usikker på hvem av disse to som faktisk må betale ut min lønn?)
Gjest Krizzy Skrevet 15. februar 2011 #5 Skrevet 15. februar 2011 Kan man både få fødselspenger av lånekassen, og fra arbeidsgiver/nav?(Jeg har jobb, men er usikker på hvem av disse to som faktisk må betale ut min lønn?) Spørs om du oppfyller vilkårene. Fra lånekassen får du foreldrestipend, og fra NAV kan du få foreldrepenger dersom du har vært i arbeid 6 av 10 måneder før fødsel og tjener over 1/2 G omregnet til årsinntekt (altså cirka 3200 kroner i brutto per måned). Foreldrepenger fra Nav Får du engangsstønad fra Nav, vil ikke dette påvirke støtten fra Lånekassen. Egne foreldrepenger fra Nav påvirker ikke retten til foreldrestipend, men hvis din ektefelle/samboer/partner mottar foreldrepenger fra Nav, har dette betydning for foreldrestipendet fra Lånekassen.
Gjest student.. Skrevet 15. februar 2011 #6 Skrevet 15. februar 2011 Tusen takk for svar, da forstår jeg litt mer! Jeg oppfyller vilkårene til å få foreldrepenger, da jeg tjener godt over grensen. Men allikevel under grensen til lånekassen, for å beholde stipendet mitt. :-)
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Opprett en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå